ANATOLIAN 1976

Δείτε το αρχείο http://dspace.act.edu/jspui/handle/1886/733  
Φορέας Αμερικανικό Κολλέγιο Ανατόλια
Συλλογή Anatolia College - Digital Archives and Special Collections ANATOLIAN 1976
Επιμέρους συλλογή ANATOLIAN 1976
Θέματα Anatolia College--School Yearbooks Anatolia College--Students--Periodicals Anatolia College--Thessaloniki--History Dr. McGrew, William--Anatolia College President (1974-1999) Schoppert, Gail--Anatolia College Vice President--1976 Mavropoulos,Theodoros--Boys' Dean--Anatolia College Administration--1976 Kalfelis,Evangelos--Boy's Assistant Dean--Anatolia College Administration--1976 Falari,M.--Girls' Dean--Anatolia College Administration--1976 Sgourou, Eleni--Girls Assistant Dean--Anatolia College Administration--1976 Wrye,Kenneth--Director of Student Services--Anatolia College Administration--1976 Kehayias,A.--Anatolia College Faculty--Religion--1976 Μπενέκος,Κώστας--Anatolia College--Seniors--1976 Δημηκα,Λίλα--Anatolia College--Seniors--1976 Τσιτσικλης,Γιάννης--Anatolia College--Seniors--1976 Σιλελογλου,Περικλής--Anatolia College--Seniors--1976 Καραγκουνίδου,Λένα--Anatolia College--Seniors--1976 Ζουρας,Πάρις--Anatolia College--Seniors--1976 Γεωργιάδης,Χρίστος--Anatolia College--Seniors--1976 Καδη,Στέλλα--Anatolia College--Seniors--1976 Αντζελ,Σάμ--Anatolia College--Seniors--1976 Naoum,A.--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Σαλιαρη,Κατερίνα--Anatolia College--Seniors--1976 Βουλγαράκης,Δημήτρης--Anatolia College--Seniors--1976 Βαρσανο,Σάμης--Anatolia College--Seniors--1976 Σκαμνάκη,Ντενίζ--Anatolia College--Seniors--1976 Τραγγανίδα,Γιάννα--Anatolia College--Seniors--1976 Χριστοδούλου,Μελίνα--Anatolia College--Seniors--1976 Τσακίρη,Βιργινία--Anatolia College--Seniors--1976 Αλεξίου,Αγλαία--Anatolia College--Seniors--1976 Γαλόπουλος,Στρατης--Anatolia College--Seniors--1976 Δανά,Έλλη--Anatolia College--Seniors--1976 Παπαγεωργίου,Νίκος--Anatolia College--Seniors--1976 Καραγιάννη,Χρύσα--Anatolia College--Seniors--1976 Karakolis,K.--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Λαυρεντιάδου,Χριστίνα--Anatolia College--Seniors--1976 Αλβανόπουλος,Γιώργος--Anatolia College--Seniors--1976 Στασα,Μαρία--Anatolia College--Seniors--1976 Κωστογλου,Ιφιγένεια--Anatolia College--Seniors--1976 Αθυρίδης,Κώστας--Anatolia College--Seniors--1976 Ζώγα,Βιβή--Anatolia College--Seniors--1976 Ψυχουλας,Δημήτρης--Anatolia College--Seniors--1976 Δανιηλίδου,Ελένη--Anatolia College--Seniors--1976 Παπαδόπουλος,Περικλής--Anatolia College--Seniors--1976 Αντωνίου,Αντώνης--Anatolia College--Seniors--1976 Τοτσικα,Άννα--Anatolia College--Seniors--1976 Nikoltsos,A.--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Μελεντη,Μαρία--Anatolia College--Seniors--1976 Βαδίλη,Χριστίνα--Anatolia College--Seniors--1976 Μποζίνη,Τάνια--Anatolia College--Seniors--1976 Σουλάκης,Νικος--Anatolia College--Seniors--1976 Καματερος,Στάθης--Anatolia College--Seniors--1976 Ριτσατάκης,Μάνος--Anatolia College--Seniors--1976 Αναστασιάδης,Δημήτρης--Anatolia College--Seniors--1976 Δεσύπρη, Ερσυ--Anatolia College--Seniors--1976 Βασιλούδης,Παναγιώτης--Anatolia College--Seniors--1976 Σωτηριάδης,Μανώλης--Anatolia College--Seniors--1976 Κασπαριαν,Βιολέττα--Anatolia College--Seniors--1976 Kalfelis,E.--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Παντα,Ευδοξία--Anatolia College--Seniors--1976 Γκιγκιλίνης,Δημήτρης--Anatolia College--Seniors--1976 Κοσελογλου,Άσπα--Anatolia College--Seniors--1976 Φουντου,Σάντυ--Anatolia College--Seniors--1976 Σιδεροπούλου,Έλενα--Anatolia College--Seniors--1976 Μαντοπούλου,Λουκία--Anatolia College--Seniors--1976 Ναπμαπαντίδης,Απόστολος--Anatolia College--Seniors--1976 Κωνσταντάρας,Παύλος--Anatolia College--Seniors--1976 Τσιγαρίδα,Μπεττίνα--Anatolia College--Seniors--1976 Τσιγκα,Ελίνα--Anatolia College--Seniors--1976 Αναστασιάδης,Ζήσης--Anatolia College--Seniors--1976 Atzakas,I.--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Φιλιππίδου,Σταυρούλα--Anatolia College--Seniors--1976 Αδαμούδης,Γιώργος--Anatolia College--Seniors--1976 Μπέκες,Θεόφιλος--Anatolia College--Seniors--1976 Δαναδιάδης,Αντώνης--Anatolia College--Seniors--1976 Γεωργιάδης,Γρηγόρης--Anatolia College--Seniors--1976 Κωνσταντινίδου,Σοφία--Anatolia College--Seniors--1976 Δαδακαρίδης,Σίμος--Anatolia College--Seniors--1976 Γκιλλη,Πολύνα--Anatolia College--Seniors--1976 Βλάχος,Γιώργος--Anatolia College--Seniors--1976 Παναγάκος,Γιώργος--Anatolia College--Seniors--1976 Στογιαννίδου,Αριάνα--Anatolia College--Seniors--1976 Manolopoulos,Leonidas--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Παπαδοπούλου,Λίζα--Anatolia College--Seniors--1976 Ψυλλας,Μίμης--Anatolia College--Seniors--1976 Κουρτζίδου,Όλγα--Anatolia College--Seniors--1976 Αλγιανάκ,Αιντα--Anatolia College--Seniors--1976 Πολυζόπουλος,Ιπποκράτης--Anatolia College--Seniors--1976 Λαδά,Μαρία--Anatolia College--Seniors--1976 Αδαμίδης,Δήμος--Anatolia College--Seniors--1976 Σαλιβερου,Σίσσυ--Anatolia College--Seniors--1976 Damala,B.--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Baglani,A.--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Sgourou,Eleni--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Georgiadou,P.--Anatolia College Faculty--Philology--1976 Stoyiannou,A.--Anatolia College Faculty--Philology--1976
ΠεριγραφήFrequently people ask, “What is Anatolia College and what are its purposes? The Anatolia ’76, which reviews the efforts and records the accomplishments of the past school year, seems an appropriate place to comment upon that question. A great many people have studied and worked at Anatolia during its ninety years, and its is perfectly natural that they should hold various and even differing ideas about the nature and objectives of our school. The following remarks therefore represent only my own personal view of what Anatolia is or should be. Let us reverse the question and begin with purposes. Most of those who have been students at Anatolia or who served it in one capacity or another, would probably agree that the overriding purpose of the College is the attainment of excellence. Excellence is the goal to which the finest educational institutions in the civilized world aspire today, just as it was the goal which classical Gieek civilization pursued in its best moments. But this concept of excellence requires further refinement if we are to understand how it should reign in our school. The most obvious form of excellence for a student to pursue is academic excellence. This does not mean only attaining high grades, since grades serve merely as indicators of his progress and should not be viewed as an ultimate goal in themselves. It means rather that students and teachers should be working together to the extent of their abilities and energies, to advance the students’ acquisition of knowledge and attainment of that more precious gift which sometimes follows knowledge, namely, wisdom. Many schools are concerned with little more than a certain level of academic success. Anatolia looks further. It looks to a broader and deeper development of the student’s personality and character during these sensitive years of his adolescence. Not every student can be outstanding academically, but most students possess some talent or creative impulse which may blossom if given the opportunity. Anatolia tries to make this opportunity available in the belief that by developing non-academic strengths the student will become a more capable and self-confident person. I believe that our students and teachers who this year gave generously of their time and energies to prepare the Pirandello and “West Side Story” productions, to perform in the chorale, to play on the school athletic teams, to climb Mt. Olympus, to compete in the debate tournaments, to organize Cyprus Week and the Week of the Arts, to produce this yearbook, as well as participate in a host of other clubs and activities- fully appreciate the rich personal rewards to be gained from this side of our school’s life. And, again, in each activity, whether journalism or photography, music or ceramics, the objective should be the achievement of excellence. There is yet a third respect, no less important than the other two, in which Anatolia strives for excellence, and this is personal ethics. In our present age, a moral code upon which all well-meaning people will completely agree is perhaps more elusive than in the earlier days of missionary fervor. Despite that circumstance, it is no less essential today that we hold to a system of ethics, even if it be a somewhat flexible system which adapts to society’s changing perception of social values. The ethical code I believe should prevail at Anatolia flows from what we may call the Hellenic-Christian-democratic tradition of the Western World. Its principles include respect for objective truth, individual moral responsibility, honesty in personal transactions, a fair regard for the rights and sensibilities of others, devotion to individual freedom, coupled with a recognition of the need for personal discipline, a reverence for the inner life of the mind as opposed to a life centered on material possessions, trust in the free expression and exchange of ideas. Certainly this does not exhaust the list of virtues which we should be pursuing at Anatolia in the classroom, in clubs and activities, and in our personal relations, and I m sure that other Anatolians will want to add to it. If the major purposes of our College are as set forth above, how do we go about achieving them? What is the special makeup of Anatolia, and how does it relate to these goals? We may begin by considering the school’s legal foundation. Incorporated under the laws of the State of Massachusetts and licensed under the laws of Greece, Anatolia is bound by its charter to be a non-profit private school. This fact is of central importance in determining the college’s character. Free from considerations of profit-making, Anatolia may pursue strictly educational objectives. Another determinant of the College’s character is its form of ownership. The proprietor of our school is a legally-santioned committee of about thirty persons, Americans and Greeks, called the Board of Trustees. The Trustees volunteer their services and receive no remunt - ration. They appoint the College Administration ani prescribe basic policies. Individual Trustees serve the College in a variety of ways, including the rendering cf financial assistance to it. The Administration of the College is responsible for the school’s day-to-day operation, for choosing and evaluating teachers and employees, for financial management and overall supervision of all activities. It is assisted by an able staff of administrative specialists who operate the school’s many facilities and by a corps of workers who maintain the campus in good physical condition. The faculty is the indispensable core of the school, for it is they, the teachers, who perform the crucial service oi transmitting to our students the substance of the educational program. It is of the foremost importance therefore, that our teachers, Greek and American, be carefully chosen educators possessing knowledge, teach mg skills, and a sense of dedication to their students; and that they be given the best possible conditions under which to teach. The final element in the College’s makeup is the educational program itself. To a large extent that p j- gram has come to be defined by the Ministry of Education. Yet there is always a margin beyond the requirements of the State’s analytic program where much tan be achieved through more and better materials, facilities and techniques. This is true in virtually every subject, but especially so in the English language program which is relatively unfettered. English classes therefore serve both to equip the student with the mastery of a mrjor world language, and also to introduce knowledge and concepts outside the confines of the standard curriculum. There are many other significant points which could be noted about Anatolia, if space were to permit, for it is a large and complex school. The most important point of all, appropriately reserved for the conclusion of this statement, is that if Anatolia is to achieve the worthy purposes we have set iorth, there is one more crucial ingredient which must be added to the College’s makeup. That ingredient is a belief in the College and its goals by every one of its constituent elements-teachers, students, trustees, administrators - a belief that the pursuit of excellence is the highest calling for anyone who would aspire to be an educator. Greetings to all Anatolia graduates from the Board of Trustees. From the time of the founding of the College in Marsovan, Turkey in 1886, to our invitation from Premier Venizelos to relocate in Greece following World War I, to the present, our purpose has remained steadfast: to stir within the hearts and minds of our students new hopes and aspirations, and to help them develop a sound foundation for further education, for life and for earning a living. It is the hope of the Trustees that by the time of graduation Anatolians will have developed the kinds of value systems that will motivate moral behavior and will have given the courage to say “no” to questionable acts as well as to work with all their might for that which is constructive and good. It Is also our hope that an Anatolia education will have whet the appetite for a life of learning and that such learning will produce creative, constructive, contributing citizens not only of Greece, but of the world. Greece is at the threshold of great industrial and business development. It will need strong, astute, honest leaders to cope with the problems industrial states bring to their societies. We hope that you will meet this challenge whatever your role in Greek society. Everett W. Stephens Chairman, Board of Trustees ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ Το σχολείο μας, δισυπόστατο ως σήμερα απο νομική άποψη, είναι ενιαίο ως προς τους εκπαιδευτικούς στοχους του. Με κοινο συμβούλιο έφορων, με κοινο προϊστάμενο τον πρόεδρό του Κολλεγίου και προπάντων με κοινή παράδοση, οδεύει, χρονιά τώρα, στον εκπαιδευτικό χώρο με ισότιμη και ισοδύναμη δραστηριότητα των δυο σκελών του, του Γυμνάσιου Αρρένων και του Γυμνάσιου Θηλέων. Μερικοί απο τους καθηγητές και τις καθηγήτριές του Κολλλεγιου έχουν διδάξει και στα δυο σχολεία. Εξαλλου πολλοί μαθητές και μαθήτριες έχουν συνδιδαχθη (στο μάθημά ιδίως των Αγγλικών) σε μεικτες τάξεις και πολύ περισσότερα παιδία έχουν συνεργαστη αρμόνικα σ’ ενα πλήθος απο ενδοσχολικες δραστηριότητες (extra-curricular activities) σε συλλόγους, σε συνελεύσεις, σε οργάνωση διαλέξεων και συζητήσεων, σε εκδόσεις εφημερίδων και περιοδικών (όπως στην έκδοση αυτής της καλαίσθητα φροντισμένης έπετηρίδας), σε αθλητικές διοργανώσεις, σε θεατρικές παραστάσεις, σε φιλανθρωπικές δραστηριότητες και σε πολλές άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Αυτά δείχνουν πως, παρα τον τυπικό σήμερα διαχωρισμό, στην ουσία το σχολείο είναι ενιαίο. H διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνεται απο την ευπροσδεκτη για το σχολείο δραστηριότητα δυο σωμάτων, που με ευγενική αμιλλα υποβοηθούν το έργο του σχολείου: του συλλόγου των αποφοίτων μας, που εχει παραλληλίσει την πλούσια δραστηριότητα του με τη μακρόχρονη λειτουργία του σχολείου, και του συλλόγου γονέων των μαθητών και των μαθητριών μας, που ξεκίνα με ελπιδοφορα προοπτική γόνιμης και ωφέλιμης για το σχολείο δραστηριότητας. O ενιαίος προσανατολισμός στην εκπαιδευτική εργασία που γίνεται στο σχολείο μας συντελεί στη διατηρηση της φυσιογνωμίας του μέσα στον ευρυτερο εκπαιδευτικό χώρο του τοπου μας. H εργασία που γίνεται εδω επιδέχεται, αναμφισβήτητα κριτική. Δεν μπορούμε να βαυκαλιζομαστε με την ιδέα οτι δίνομε στο σχολείο ο,τι καλύτερο είναι δυνατόν να αποκομισωμε απο τη διεθνή εκπαιδευτική πρακτική. Ως σήμερα ακολουθούμε κατα βάση το αναλυτικό πρόγραμμα που με απαρασαλευτο τροπο εφαρμόζεται σ’ ολα τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαιδευσεως στην Ελλαδα* καποτες λίγες μονο παρεκκλίσεις απ αυτό μας επιτρέπονται απ’ το Υπουργείο Παιδείας. Ετσι δεν πρωτοτυπούμε (όπως θα το θελαμε), αλλα διαμορφώνομε στο μέτρο του επιτρεπτού κάποιες προεκτάσεις, διαπλατυνσεις η εμβαθύνσεις στα θεσπισμένα πλαίσια. Επιδίωξη μας απο την άποψη αυτή είναι η εξασφάλιση μεγαλύτερων παρεκκλίσεων απο τα αναλυτικό προγράμματα, ώστε να τονισωμε άκόμη περισσότερό την ιδιαιτερότητα μας, να κάνουμε τον χώρο αυτό ενα πρότυπό εκπαιδευτήριο, ενα χρήσιμο για την ελληνική εκπαίδευση κέντρο προβληματισμού. Ωστοσο και με τις δεσμεύσεις που υπαρχουν για μας απο τα αναλυτικό προγράμματα μπορούμε να σημειωσωμε μερικά απο τα στοιχεία που συνθετουν τη φυσιογνωμία μας : Το σχολείο μας είναι οργανισμός κοινής ωφέλειας, ανήκει στον τύπο των non profit organizations· δεν αποσκοπει σε κέρδος κανενος συγκεκριμένου εργοδότη· χαρακτηρίζεται, κακώς, ως ιδιωτικό, ενω άπλώς δεν είναι δημόσιό σχολείο· δεν εξυπηρετεί τις αναγκες μιας στενής περιοχής, αλλ’ αντίθετα προσφέρει με τον ευρυτατα ανεπτυγμένο θεσμό των υποτροφιών και με λειτουργία οικοτροφείων εκπαιδευτικές ευκαιρίες σε παιδία απο κάθε γωνία της ελληνικής γης και απο πολλές πόλεις του εξωτερικού· δεν περιορίζει την προσφορά του στη μεθοδευμένη παροχή γνωσεων, αλλα με τον θεσμό των πολύμορφων ενδοσχολικων δραστηριοτήτων δίνει στους μαθητές και στις μαθήτριες επιπρόσθετες ευκαιρίες για επαφή με παιδευτικούς χώρους που είναι πέρα απο τα πλαίσια των αναλυτικών προγραμμάτων δίνει πολλές δυνατότητες στα παιδία για την αναληψη καθοδηγημένων απο συμβούλους καθηγητές και καθηγήτριές πρωτοβουλιών, που αναπτύσσουν την προσωπικότητα των νέων με τη διαμόρφωση πνεύματος ευθυνης· καλλιεργεί με συνειδητή πρόθεση το δημοκρατικό πνεύμα στις σχεσεις των μαθητών και των μαθητριών μεταξύ τους και με τους ανθρώπους που είναι υπευθυνοι για την πνευματική και την πολίτικη αγωγή τους δίνοντας στα παιδία ευκαιρίες, με τις μαθητικές κοινότητες και με τα μαθηθικα συμβούλια τους, για συζητηση και προβολή των θεμάτων που τους απασχολούν* κι άκόμη τους προσφέρει, με την ιδιοτυπία του να είναι δίγλωσσο σχολείο, αυξημένες δυνατότητες επαφής με τα πολιτιστικά στοιχεία άλλων χωρων, καθώς η διδασκαλία της αγγλικής γλωσσάς και η επαφή με τους φορείς της ανοίγουν στα παιδία την προοπτική για ευρυτερη θεώρηση των προβλημάτων της εποχής μας. Εχομε, λοιπον την ιδιαιτερότητα μας. Μπορούμε να καμαρωνωμε γι’ αυτήν, αλλα πρεπει και να αισθανόμαστε, διδάσκοντες και διδαςκομενοι, ευθυνη για τη διατηρηση της. Θ. Μαυρόπουλος Διευθυντής του Γυμνάσιου Αρρένων This book is dedicated to TRUTH as the strongest and most noble value which is the foundation for honest and healthy human relations.
Ημερομηνία2017-11-11T12:29:27Z
Ημερομηνία1976
ΕκδότηςAnatolia College