Capital structure of shipping companies listed in the American Stock Exchange

This item is provided by the institution :
University of Peiraeus   

Repository :
Dione   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Capital structure of shipping companies listed in the American Stock Exchange (EL)

Σκουρλής, Ηλίας
Skourlis, Ilias

Τσουκνιδής, Δημήτρης
Tsouknidis, Dimitris
Shipping Management (EL)

Master Thesis (EL)

2021-09-28T08:46:25Z
2021-09-24
2021-09-28


Τhe aim of the study dy is to examine the parameters that differentiate a shipping company's decision on its capital structure. While one part of the theory argues that essentially the firm should be indifferent between using equity or borrowing, another part of the theory argues that there are significant variations in both the incentives and the outcomes of this choice. In this paper, the data of Greek listed shipping companies bulk carriers, tankerships and containerships for the period 2008-2020 were examined. Different models of dependent and independent variables were used in the analysis. Linear regression with panel data was used in the analysis. From the analysis it was found that the use of profitability ratios gives more reliable results regarding the statistically significant independent variables, and there is also a difference between the dependent variables of book leverage. The paper found that size and tangibility have a statistically significant effect on book leverage, which is expected since the development of the stall requires significant capital. Moreover, a differentiation is recorded between containerships and bulk carriers, as the former use more leverage than the latter. This is justified by the fact that bulk carriers have been making losses for a number of years, which has led to concerns from banks, so there is a question of a reduction in the supply of loan capital rather than demand. (EL)
Στόχος της παρούσα εργασίας είναι να αποτυπωθούν οι παράμετροι που διαφοροποιούν την απόφαση μιας ναυτιλιακής επιχείρησης για την κεφαλαιακή της διάρθρωση. Ενώ ένα μέρος της θεωρίας υποστηρίζει ότι ουσιαστικά η εταιρία θα πρέπει να είναι αδιάφορη για το εάν θα χρησιμοποιήσει ίδια κεφάλαια ή δανεισμό, ωστόσο ένα άλλο τμήμα θεωρεί ότι υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις, τόσο στα κίνητρα, όσο και στα αποτελέσματα αυτής της επιλογής. Στην συγκεκριμένη εργασία εξετάστηκαν τα στοιχεία Ελληνικών εισηγμένων ναυτιλιακών εταιριών bulk carriers, tankerships και containerships για την περίοδο 2008-2020. Στην ανάλυση χρησιμοποιήθηκαν διαφορετικά μοντέλα εξαρτημένων όσο και ανεξάρτητων μεταβλητών. Στην ανάλυση χρησιμοποιήθηκε linear regression με panel data. Από την ανάλυση διαπιστώθηκε ότι η χρήση των δεικτών κερδοφορίας δίνει πιο αξιόπιστα αποτελέσματα αναφορικά με τις στατιστικά σημαντικές ανεξάρτητες μεταβλητές, ενώ επίσης υπάρχει διαφοροποίηση μεταξύ των dependent variables of book leverage. Από την εργασία διαπιστώθηκε ότι το size και το tangibility έχουν στατιστικά σημαντική επίδραση στο book leverage, γεγονός που είναι αναμενόμενο, αφού η ανάπτυξη του στόλου απαιτεί σημαντικότατα κεφάλαια. Ωστόσο, καταγράφεται μια διαφοροποίηση μεταξύ των containerships και των bulk carriers,καθώς τα πρώτα χρησιμοποιούν περισσότερη μόχλευση απ’ όσο τα δεύτερα. Αυτό αιτιολογείται από το ότι τα bulk carriers έχουν καταγράψει ζημίες για σειρά ετών, με αποτέλεσμα να υπάρχει προβληματισμός από τις τράπεζες, άρα υπάρχει θέμα μείωσης της προσφοράς δανειακών κεφαλαίων και όχι της ζήτησης. (EL)


Capital structure (EL)
Shipping companies (EL)

Πανεπιστήμιο Πειραιώς (EL)

Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών (EL)

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)