Sea level rise and green house effect. A instructive approach through maps

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2007 (EN)
Η παγκόσμια άνοδος του επιπέδου της θάλασσας ως αποτέλεσμα του φαινομένου του θερμοκηπίου. Μια διδακτική προσέγγιση μέσα από χάρτες
Sea level rise and green house effect. A instructive approach through maps

Βουδρισλής, Νικόλαος Γεωργίου

The last decades many scientists from various scientific fields are searching on the effects of the greenhouse and the possible climate changes that the planet faces today or may face in the future. Many investigations have been compiled the last 12 years in order to find the preconceptions of the pupils, students and/or their teachers on how and why the global temperature is rising and how and why the greenhouse effect is accused.Greek pupils gather much information from the Mass Media which cover the problem with extended articles. This is the only source of information they can find because the Greek primary school curriculum mentions nothing about the Green House effect.That was the reason we decided to investigate the primary school pupil's conceptions on the Green House effect and its consequences.The research took place in three primary schools of Thessaloniki city, North Greece. The participants were 112 6th form pupils who filled in a closed questionnaire of 12 questions. For the statistical analysis of the questionnaire the SPSS software was used. The results have shown that 84% of the pupils think that the Green House effect is a very serious problem. Although, they have an indistinct view of the real causes of the phenomenon and its consequences on both the environment and humans. They are aware of the fact that there will be climatic changes and the temperature of the planet will rise but they don't connect this flooding and sea level rise. In fact, they blame other causes for the global temperature raise and confuse other environmentally dangerous factors with the green house effect. For this reason we drew a instructive approach, with the help of maps, so that we help the students to connect these phenomena and realize the importance of the ice melting for the humans and the environment in general.Afterwards the instructive approach we recorded again the perceptions of students and we realized that they better connected the global sea level rise and the floods, understand the creation of the phenomenon and its consequences and they exceeded their certain misinterpretations.
Το φαινόμενο του θερμοκηπίου αποτελεί ένα σοβαρό περιβαλλοντικό πρόβλημα που αναμένεται να απασχολήσει τα επόμενα χρόνια την ανθρωπότητα. Τα τελευταία χρόνια πραγματοποιήθηκαν πολλές έρευνες που δείχνουν ότι οι μαθητές έχουν πολλές παρερμηνείες και παρανοήσεις, ενώ δυσκολεύονται να κατανοήσουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και τις επιπτώσεις του. Με βάση τα παραπάνω διερευνήσαμε τις αντιλήψεις των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου σχετικά με το φαινόμενο του θερμοκηπίου και τις συνέπειες του. Η έρευνα έδειξε ότι οι μαθητές έχουν συγκεχυμένες ιδέες σχετικά με το τι προκαλεί το φαινόμενο του θερμοκηπίου καθώς και τις συνέπειες που θα έχει για το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Αντιλαμβάνονται ακόμα ότι θα έχουμε κλιματικές αλλαγές και αύξηση της θερμοκρασίας, δεν συνδυάζουν όμως την πληροφορία αυτή με την άνοδο της στάθμης της θάλασσας και τις πλημμύρες.Για το λόγο αυτό σχεδιάσαμε μια διδακτική παρέμβαση, με τη βοήθεια χαρτών, ώστε να βοηθήσουμε τους μαθητές να αντιληφθούν τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη και να συνδέσουν το φαινόμενο της τήξης των πάγων με τις πλημμύρες. Μετά τη διδακτική παρέμβαση καταγράψαμε εκ νέου τις αντιλήψεις των μαθητών και διαπιστώσαμε ότι κατανόησαν καλύτερα το φαινόμενο του θερμοκηπίου και τις επιπτώσεις του, ξεπέρασαν κάποιες παρερμηνείες τους που δεν συμβαδίζουν με τις επιστημονικές εξηγήσεις και σύνδεσαν το φαινόμενο του θερμοκηπίου με την άνοδο της παγκόσμιας στάθμης της θάλασσας και με τις πλημμύρες.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Φαινόμενο θερμοκηπίου
Geography
Ανοδος στάθμης θάλασσας Κλιματικές αλλαγές Αντιλήψεις μαθητών
Preconceptions of the pupils
Instructive intervention
Greenhouse effect
Γεωγραφία
Sea level rise
Climatic changes
Διδακτική φυσικών επιστημών Διδακτική παρέμβαση

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek
English

2007
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)