The concept of substance in modern english empiricism

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2008 (EL)
Η έννοια της ουσίας στον νεότερο αγγλικό εμπειρισμό
The concept of substance in modern english empiricism

Μαυρομάτη, Βασιλική Ευαγγέλου

Η έννοια της ουσίας είναι μια βασική κατηγορία της Ευρωπαϊκής Μεταφυσικής η οποία υπέστη κριτική από τους οπαδούς του εμπειρισμού και πρώτα από όλους από τον J. Locke ο οποίος υπέθεσε ότι, πέρα από τις παραστάσεις των αισθήσεών μας υπάρχει μια υλική ουσία, πάνω στην οποία εδράζονται οι ποιότητες του πράγματος, στις οποίες αντιστοιχούν οι ιδέες και στις οποίες μεταφέρονται οι παραστάσεις των αισθήσεων μας. Ο G. Berkeley από την άλλη πρότεινε την πνευματική ουσία. Σύμφωνα με αυτόν, ο νους εντός του οποίου βρίσκονται οι ιδέες μας, δεν είναι επίσης μια ιδέα αλλά είναι η πνευματική ουσία, πάνω στην οποία οικοδομούνται οι ιδέες που σχηματίζουμε μέσω των αισθήσεών μας. Τέλος, ο D. Hume αμφισβήτησε την ύπαρξη τόσο της πνευματικής όσο και της υλικής ουσίας. Είναι λογικά ανεπίτρεπτο να υποθέτουμε την ύπαρξη μιας πνευματικής υπόστασης (ουσίας) μέσα μας και να μιλάμε για την ύπαρξη μιας πραγματικότητας έξω από μας. Στην παρούσα εργασία θα διερευνήσουμε την κριτική της έννοιας της ουσίας στις διάφορες εκδοχές της και θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε βασικές πτυχές της σχετικής προβληματικής.
The concept of substance is a basic category of European Metaphysics which underwent criticism from the supporters of empiricism and first of all from J. Locke who assumed that, beyond the representations of our senses there exists a material substance, that supports the qualities of a thing, to which correspond the ideas and to which are transfered the representations of our senses. G. Berkeley on the other hand proposed a mental substance. According to him, the mind inside which are found our ideas, is not also an idea but is the mental substance, on which are constructed the ideas that we form via our senses. Finally, D. Hume questioned the existence of a mental substance as well as of a material substance. It is logically impermissible to assume the existence of a mental substance in us and to speak of the existence of reality outside of us. In the present work we will investigate the criticism of the concept of substance in its various versions and we will try to set forth basic aspects relevant to the issue in questioning.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Mental substance
Υλική ουσία
D. Hume
Empiricism
Νοητή ουσία
Εμπειρισμός
G. Berkeley
J. Locke
Material substance

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.