Tarchetti-Segur: μοίρα-γυναίκα-έρωτας

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2006 (EL)
Tarchetti-Segur: destiny-woman-love
Tarchetti-Segur: μοίρα-γυναίκα-έρωτας

Καρυοφύλλη, Δήμητρα Ε.

Τα κριτικά συμπεράσματα που αντλεί ο μελετητής από τη συγκριτική θεώρηση της λογοτεχνικής παραγωγής του Σεγκύρ και του Ταρκέττι συγκλίνουν στην άποψη ότι και οι δυο συγγραφείς θέλησαν να ιδανικοποιήσουν τον έρωτα, τον οποίο αντιμετώπισαν ως ένα παράξενο μυστήριο, ως τον πιο προφανή δεσμό του ανθρώπου με το σύμπαν, ως το ανώτερο ιδανικό που εξισώνει τον άνθρωπο με τους Θεούς. Η διαφορά τους είναι ότι για τον Σεγκύρ, ο έρωτας είναι δημιουργός, δίνει ζωή κι ανυψώνει τον άνθρωπο, ενώ για τον Ταρκέττι ο έρωτας εξαθλιώνει, επιφέρει το κενό των ιδανικών. Ο Ταρκέττι έχει στραμμένο το βλέμμα του προς το αμόλυντο ιδανικό του έρωτα, που είναι αρνητικό της ηδονής, ενώ στο έργο του Σεγκύρ κυριαρχεί ο έρωτας ως ύψιστη αποθέωση της ηδονής με την ταυτόχρονη συνδρομή της ψυχής. Και οι δυο συγγραφείς συμφωνούν ότι ο ερωτευμένος άνθρωπος υπακούει σε μια τυφλή, δεσποτική δύναμη, που τον μεταχειρίζεται σαν πιόνι, τη Μοίρα
The critical conclusions the researcher can draw from the comparative review of the literary works of Segur and Tarchetti converge to the notion that both writers intended to idealize love which they treated as a strange mystery, as the highest ideal which raises man to the lover of gods. Their difference is that for Segur love is a creator, giving life and at the same time elevating man whereas for Tarchetti love degrades and causes the void of ideals. Tarchetti focuses his vision towards the pure ideal of love, which is the negative of lust, while in the works of Segur love dominates on the highest glorification of lust with the simultaneous contribution of the soul. Respectively, the woman of Segur enjoys love, has a personal morality, which she defends without hypocrisy, whereas in Tarchetti the woman is presented as immoral and she is always the one holding man on earch, captive of his carnal desires, those that don't allow his soul to wonder pure in the world of ideas. Both writers agree that the man in love obeys continuously to a blind despotic power, which uses him a pawn, "Fate"

PhD Thesis / Διδακτορική Διατριβή
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis

Δυτικός αισθητισμός
Scapigliatura
Woman
Σκαπιλιατούρα
Φανταστικό στοιχείο

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα

2006
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.