Gender identity in the family context: parents' attitudes and practices and the adolescents' personal experience feminity and masculinity

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2007 (EN)
Ταυτότητες φύλου στην οικογένεια: γονεϊκές πεποιθήσεις και πρακτικές και η υποκειμενική εμπειρία του ανδρισμού και της θηλυκότητας εκ μέρους των εφήβων
Gender identity in the family context: parents' attitudes and practices and the adolescents' personal experience feminity and masculinity

Μαζηρίδου, Ευδοξία

The aim of the present doctoral thesis is to investigate the role of the family in the formation of gender identities during adolesence. The sample consisted of 389 families from the geographical area of Thessaloniki, Greece. Data analysis showed that : a)the adolescents' socioalization within the family are different for boys and girls and in agreement with traditional views about masculinity and feminity, b)the parents treat differently their boys and girls, especially with regard to household duties, sexuality and permissiveness, c)a high educational level and the rejection of the traditional ideology concerning gender roles does not necessarily mean that parents treat their boys and girls equally, d) the pattern of family roles follows the traditional division of labor withib the family, e)mixed-families present a context which reinforces the development of a more close relationship between the differential treatment of boys and girl is more intense-however, the composition of the family does not influence parents' sociolization practices with regard to household tasks and sexuality, and f)it seems that adolescents construct masculinity and femininity on the basis of traditional views about gender roles and that they are influenced by their parents' attitudes on gender roles as well as their experiences within the family context
Η παρούσα διατριβή στοχεύει να διερευνήσει το ρόλο της οικογένειας στη διαμόρφωση της ταυτότητας του φύλου κατά την περίοδο της εφηβείας. Στην έρευνα συμμετείχαν 389 οικογένειες που διαμένουν στο αστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης και την ευρύτερη περιοχή. Από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων προκύπτει ότι α)οι εμπειρίες κοινωνικοποίησης των φύλλων στο πλαίσιο της οικογένειας είναι διαφορετικές και συνδέονται με τις παραδοσιακές αντίλήψεις για τον ανδρισμό και τη θηλυκότητα, β) οι γονείς αντιμετωπίζουν διαφορετικά τα φύλα κυρίως σε ότι αφoρά στην ανάθεση καθηκόντων, στη σεξουαλικότητά τους και στις ελευθερίες που τους παραχωρούν, γ)το υψηλό μορφωτικό επίπεδο του γονέα καθώς και η απόρριψη των παραδοσιακών αντιλήψεων για τους ρόλους των φύλλων δεν εγγyώνται ισότιμη αντιμετώπιση των αγοριών και των κοριτσιών, δ)το πρότυπο οικογενειακών ρόλων που προσφέρεται στους/στις εφήβους είναι παραδοσιακό, ε)οι μεικτές οικογένειες αποτελούν ένα πλαίσιο που ευνοεί την ανάπτυξη πιο στενής σχέσης του/της εφήβου με τον ομόφυλο γονέα και στο οποίο η στερεοτυπική αντιμετώπιση των φύλων καθίσταται πιο έντονη. Ωστόσο, η σύνθεση της οικογένειας δε φαίνεται να επηρεάζει την αντιμετώπιση των φύλλων σε σχέση με την ανάθεση καθηκόντων και τη σεξουαλικότητα, και στ)οι έφηβοι/ες δομούν τον ανδρισμό και τη θηλυκότητα με βάση παραδοσιακές αντιλήψεις για τα φύλλα και φαίνεται να επηρεάζονται στη διαμόρφωση των απόψεών τους από τις αντίστοιχες απόψεις των γονέων τους και από την εμπειρία τους μέσα στην οικογένεια

PhD Thesis / Διδακτορική Διατριβή
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis

Parenting
Gender identity, Greece
Φύλο, Ταυτότητα του, Ελλάδα
Γονεϊκές πρακτικές
Οικογένεια, Ψυχολογικές απόψεις, Ελλάδα
Φύλο, Ρόλος του, Ελλάδα
Family, Phychological aspects, Greece
Sex role, Greece

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2007
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Ψυχολογίας

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)