Determination of validity and reliability of the battery "Beat Competence Analysis Test" results: A pilot study.

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2008 (EN)
Έλεγχος εγκυρότητας και αξιοπιστίας της δέσμης αξιολόγησης ρυθμικής ικανότητας 'High/Scope Beat Competence Analysis Test': Πιλοτική μελέτη
Determination of validity and reliability of the battery "Beat Competence Analysis Test" results: A pilot study.

Χατζηκωνσταντίνου, Ελένη Ζαχαρία

Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η πιλοτική μελέτη της εγκυρότητας και αξιοπιστίας της δέσμης αξιολόγησης ρυθμικής ικανότητας «High/Scope Beat Competence Analysis Test». Τα κριτήρια που διερευνήθηκαν ήταν τα εξής: α) επίδραση φύλου και ηλικιακής κατηγορίας στις επιδόσεις παιδιών πέντε έως οχτώ ετών, β) εσωτερική συνοχή της δέσμης, γ) αξιοπιστία επαναλαμβανόμενων μετρήσεων και δ) αξιοπιστία μεταξύ των αξιολογητών. Για τον έλεγχο των παραπάνω κριτηρίων, αναλύθηκαν οι επιδόσεις 462 παιδιών ηλικίας πέντε έως οχτώ ετών από τη Μακεδονία και τη Θράκη. Από αυτά, 111 ήταν μαθητές/τριες νηπιαγωγείου, 142 μαθητές/τριες Α' δημοτικού, 95 μαθητές/τριες Β' δημοτικού και 110 μαθητές/τριες Γ' δημοτικού. Για τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν: α) ανάλυση διακύμανσης two-way ANOVA, β) πολυμεταβλητή ανάλυση διακύμανσης two-way MANOVA, γ) οι συντελεστές συσχέτισης Pearson, Intra-class και Cronbach's a. Από τα αποτελέσματα των παραπάνω ελέγχων φάνηκε ότι δεν υπήρχαν πρακτικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο φύλων, καθώς επίσης και μεταξύ των τεσσάρων ηλικιακών κατηγοριών. Οι συνολικές επιδόσεις των κοριτσιών, καθώς και οι επιδόσεις στα επιμέρους τεστ ήταν καλύτερες από των αγοριών αλλά χωρίς πρακτική σπουδαιότητα. Τα παιδιά κάθε ηλικιακής κατηγορίας είχαν υψηλότερες συνολικές επιδόσεις και υψηλότερες επιδόσεις στα επιμέρους τεστ από τα παιδιά της αμέσως μικρότερης κατηγορίας, αλλά χωρίς πρακτική σπουδαιότητα. Η εσωτερική συνοχή της δέσμης βρέθηκε ικανοποιητική. Η αξιοπιστία της δέσμης όσον αφορά στον έλεγχο επαναλαμβανόμενων μετρήσεων, υποστηρίχτηκε αλλά όχι επαρκώς, ενώ αντίθετα διαπιστώθηκε ικανοποιητική αξιοπιστία μεταξύ των αξιολογητών στα επιμέρους τεστ. Τα αποτελέσματα των παραπάνω ελέγχων φανερώνουν την ανεπάρκεια καταλληλότητας της δέσμης, τόσο για τη συνολική επίδοση, όσο και για τις επιδόσεις στα επιμέρους τεστ.
The goal of this project was the pilot study of validity and reliability of the battery "Beat Competence Analysis Test" results. The following criteria were examined: a) effect of age and sex in 5-8 aged children's performance, b) battery internal consistency, c) test-retest reliability and d) inter-rater reliability. For examining the aforementioned criteria, the performance of total of 462 children from Macedonia and Thrace was analyzed. One hundred eleven of them were kindergarten pupils, 142 were 1st grade pupils, 95 were 2nd grade pupils and 110 were 3rd grade pupils. The following statistical analyses were applied: a) two-way ANOVA, b) two-way MANOVA, c) Pearson, Intra-class and Cronbach's a correlation coefficients. The test results revealed no practical significant differences a) between boys and girls, b) between the four age groups. Girls indicated better scores than boys in total performance and in each "BCAT" item with no practical significance. Each age group performed better than the younger ones. Significant differences observed between the scores in most of the items but with no any practical significance. The criterion "internal consistency" was found adequate. The test-retest reliability was supported but not enough. On the contrary, the inter-rater reliability was sufficiently supported. The test results indicate the insufficient adequacy of the "Beat Competence Analysis Test" battery in both total score and scores in most of the "BCAT" items.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Εργαλεία αξιολόγησης
Validity
Rhythmic ability
Ρυθμική ικανότητα
Εγκυρότητα
Assessment tools
Reliability
Αξιοπιστία

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek
English

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Σέρρες)

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)