Mental health promotion programs concerning children's interpersonal relationships: a critical approach

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2008 (EN)
Προγράμματα προαγωγής της ψυχικής υγείας με έμφαση στις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών: μια κριτική προσέγγιση
Mental health promotion programs concerning children's interpersonal relationships: a critical approach

Αντωνιάδου, Ευθυμία Ε.

Η μελέτη στοχεύει στη συμμετοχή των εκπαιδευτικών και παιδιών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην εφαρμογή των προγραμμάτων αγωγής της υγείας με έμφαση στις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών. Το θεωρητικό υπόβαθρο της μελέτης διαμορφώθηκε με βάση τις αρχές της κονστρουκτιβιστικής θεωρίας και της νέας κοινωνιολογίας της παιδικής ηλικίας. Στόχος της έρευνας είναι να διερευνήσει α) της απόψεις παιδιών και εκπαιδευτικών σχετικά με την εφαρμογή των προγραμμάτων στο σχολείο, β)τους τρόπους με τους οποίους συζητούν για τις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών, γ) τις κοινές ή διαφορετικές κατανοήσεις από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Στην έρευνα συμμετέχου 66 εκπαιδευτικό της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης χωρισμένοι σε 14 ομάδες εστίασης και 107 παιδιά χωρισμένα σε 14 ομάδες. Οι συμμετέχοντες συζήτησαν σχετικά με το περιεχόμενο των προγραμμάτων και τη μεταξύ τους συνεργασία. Οι εκπαιδευτικοί συζήτησαν επιπλέον για το ρόλο τους. Στην ανάλυση αναζητήθηκαν τα ερμηνευτικά ρεπερτόρια, οι θέσεις υποκειμένου και τα ιδεολογικά διλήμματα
The present doctoral thesis explores primary teachers' and students' discourses on their participation in the implementation of a mental health promotion program focusing on children's interpersonal relationships. The study's theoretical and methodological background lies on the principles of the constructivism theory and on the new sociology of childhood. The study aims at identifying teachers' and children's : a)views on the implementary of the programs in school setting b)discourse on children's interpersonal relationships, c)mutual οr distinct perceptions on the implementation of the program, d)constructions of childhood. 14 focus groups with teachers and 14 focus groups were analysed according to the principles pf discourse analysis : we tried to identify interpretive repertoires, subject positions and ideological dilemmas

PhD Thesis / Διδακτορική Διατριβή
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis

Παιδική ηλικία
Αγωγή υγείας (Πρωτοβάθμια), Ελλάδα
Health education (Elementary), Greece
Κοιωνικές σχέσεις παιδιών
Childhood
Μαθητές, Ψυχική υγεία
Discourse analysis
Children's interpersonal relationships
Ανάλυση λόγου
Students, Mental health

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek
English

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)