The outings-visits at working places as a base for the development of projects in early childhood education

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2004 (EN)
Οι έξοδοι-επισκέψεις σε εργασιακούς χώρους ως βάση για την ανάπτυξη σχεδίων δράσης στην προσχολική αγωγή
The outings-visits at working places as a base for the development of projects in early childhood education

Δάσιου, Αριστέα Ε.

Στόχος της έρευνας είναι να διερευνηθεί ο βαθμός στον οποίο τα σχέδια δράσης που αξιοποιούν την υπάρχουσα πραγματικότητα, αποτελού μια γόνιμη πρακτική για το νηπιαγωγείο. Η διερεύνηση αφορά το βαθμό συμμετοχής των παιδιών στην εφαρμογή των σχεδίων δράσης σε σύγκριση με την τυπική διαδικασία μάθησης. Η παρέμβαση περιλαμβάνει τέσσερα σχέδια δράσης : πηλός, το χαρτί, τα ζώα και τα φυτά. Βασικό σημείο της είναι η έξοδος των παιδιών και η επίσκεψη σε εργασιακούς χώρους με την πολιτισμική και κοινωνική τους διάσταση. Η υπόθεση εργασίας της διατριβής είναι οι έξοδοι-επισκέψεις σε εργασιακούς χώρους μέσα από την ανάπτυξη σχεδίων-δράσης συμβάλλουν στην εμφάνιση θετικών μορφών συμπεριφοράς. Η μέθοδος περιλαμβάνει το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση των σχεδίων δράσης. Για την εφαρμογή τους επιλέξαμε τέσσερα νηπιαγωγεία στο χωριό. Δημιουργήθηκαν τρεις ομάδες έρευνας. Η πειραματική ομάδα, η ομάδα ελέγχου και η πειραματική ομάδα του δασκάλου. Στην έρευνα συμμετείχαν παιδιά ηλικίας 3(1/2)-5(1/2). Πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις στα πειραματικά σχολεία και στα σχοελεία ελέγχου. Από τη στατιστική ανάλυση προέκυψε ότθ τα παιδιά της πειραματικής ομάδας εμφάνισαν περισσότερες θετικές συμπεριφορές από τα παιδιά της ομάδας ελέγχου. Τα ευρήματα μας δείχνουν ότι η παρέμβαση μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική πρόταση του αναλυτικού προγράμματος του νηπιαγωγείου
The subject of this research is the "outing-visits" at working places as a base for the development of projects in early childhood education. The aim of this study is to research the level at which such projects, which explore the current reality, could be a useful practice for the Kindergarten. This research explores the level of children's participation in the development of such projects in comparison with the typical learning process. The intervention consists of four projects. These are : the clay; the paper; the animals and the plants. The basic point of this intervention is the children's outings and visits at working places including the social and cultural aspect of these places. The research's hypothesis is that the outings-visits at working places through the development of such projects contribute to the development of positive attitudes. The method consists of the design, the applicationand the evaluation of the projects. For the application four Kindergartens in the city, four in the village and equivalent working places were chosen. Three research groups were developed for comparisons. Measurements were conducted at both experimental and control schools. The statistical analysis indicates that the children of the experimental group developed more attitudes contrary to the children of the control group. The results reveal that intervention through such projects could be an alternative suggestion to the analytical progamme of the Kindergarten

PhD Thesis / Διδακτορική Διατριβή
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis

Εξοδοι-επισκέψεις
Early childhood education
Πρώτη παιδική εκπαίδευση
Outings-visits
Προσχολική αγωγή

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2004
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)