The use of computers and networks for language teaching and learning

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2007 (EN)
Η χρήση των προηγμένων τηλεπικοινωνιακών δικτύων και υπολογιστικών συστημάτων για τη διαρκή γλωσσική κατάρτιση και εξειδίκευση
The use of computers and networks for language teaching and learning

Γαλατσοπούλου, Φανή

Το θέμα της παρούσας διατριβής είναι η χρήση των προηγμένων τηλεπικοινωνιακών δικτύων και υπολογιστικών συστημάτων για τη διαρκή εκπαίδευση και εξειδίκευση σε περιβάλλοντα διδασκαλίας ξένης γλώσσας. Στόχος της είναι η διερεύνηση των στάσεων της νέας γενιάς δασκάλων απέναντι στη χρήση των υπολογιστικών συστημάτων και δικτύων κατά τη γλωσσική εκπαίδευση. Παράλληλα διερευνάται και η στάση των εκπαιδευομένων απέναντι στη χρήση τους, μέσω μιας μελέτης περίπτωσης στο Τμήμα Δημοσιογραφίας του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου, όπου παρέχεται στους φοιτητές ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα μαθημάτων εκμάθησης και ειδίκευσης στον δημοσιογραφικό λόγο σε τρεις ξένες γλώσσες. Στην αρχή της διατριβής γίνεται εκτεταμένη αναφορά στην πορεία της Γλωσσικής μάθησης με τη βοήθεια Η/Υ από τη δεκαετία του '60 μέχρι σήμερα και παρουσιάζονται τρία μοντέλα μάθησης γλώσσας με τη βοήθεια υπολογιστικών συστημάτων και δικτύων. Εξετάζονται, επιπλέον οι ρόλοι και οι στάσεις των διδασκόντων και διδασκομένων σε διδακτικά σενάρια που έχουν σχεδιαστεί σε διεθνές επίπεδο. Στη συνέχεια περιγράφεται η έρευνα που διεξήχθη και παρουσιάζεται η επεξεργασία των στατιστικών δεδομένων. Η διατριβή ολοκληρώνεται με παράθεση συμπερασμάτων και με διατύπωση προτάσεων για κάποια ζητήματα τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για μελλοντική έρευνα
The goal of the present dissertation is to examine the use of computers and networks in language teaching and learning. The dissertation consists of two relatively independent parts: Part I and Part II. Part I is a literature review of the history of CALL, and of the roles that teachers and learners play in CALL settings. It also examines three instructional design models and discusses the uses of various technologies and the educational scenarios that can be developed. Part II presents two empirical surveys carried out at the Aristotle University of Thessaloniki in order to identify the attitudes of the future language instructors and of the learners of a foreign language towards the use of computers and networks in language teaching and learning. Part II also analyzes and interprets the quantitative and qualitative data that were collected through questionnaires and participant observation, and it finally discusses the findings of the surveys and postulates suggestions for future study

PhD Thesis / Διδακτορική Διατριβή
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis

Language and languages, Computer-assisted instruction
Instructional design models
Distance learning
Computer-assisted instruction
Εκπαίδευση από απόσταση
Διδασκαλία με υπολογιστή
Virtual schools
Γλώσσα και γλώσσες, Διδασκαλία με υπολογιστή
Ρόλοι δασκάλου-μαθητή

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2007
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)