The attitude of primary education teachers in Cyprus toward religion education course

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2008 (EN)
Η στάση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Κύπρου απέναντι στο μάθημα των θρησκευτικών
The attitude of primary education teachers in Cyprus toward religion education course

Τσιαλίδου, Αικατερίνη Σάββας

Η παρούσα έρευνα μελετά τις στάσεις των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Κύπρου απέναντι στο μάθημα των Θρησκευτικών. Βιβλιογραφικά έχουν μελετηθεί οι διαστάσεις της έννοιας «στάση», ο ρόλος του δασκάλου στην ανάπτυξη στάσεων, καθώς και η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στην Κύπρο. Το δείγμα αποτέλεσαν 382 δάσκαλοι που εργάζονται σε σχολεία της ελεύθερης Κύπρου και η ανάλυση έγινε με το στατιστικό πακέτο SPSS. Παρουσιάστηκε μια θετική στάση των εκπαιδευτικών της Κύπρου απέναντι στο μάθημα των Θρησκευτικών. Οι εκπαιδευτικοί στην πλειονότητα τους υποστηρίζουν τη χρησιμότητα του μαθήματος, την υποχρεωτική του μορφή και επιθυμούν να διδάσκουν το μάθημα. Αρνητικές στάσεις φαίνεται να αναπτύχθηκαν λόγω της γλώσσας των παλαιών βιβλίων και της διδασκαλίας που δέχθηκε ο κάθε εκπαιδευτικός στα παιδικά του χρόνια.
The present research studies the attitudes of Primary Education teachers in Cyprus toward Religion Education course. The dimensions of term "attitude", the role of the teacher in developing attitudes to children, as well as the teaching of course Religious in Cyprus have been studied bibliographically. 382 teachers who work in schools of Cyprus participated in the research and the data was analyzed with the statistical software "SPSS". The attitude of teachers toward Religion Education course was presented positive. The teachers in their majority support the usefulness of the course, its obligatory form and they wish to teach the course. Negative attitudes appear to develop because of the language of old books and the teaching each teacher received in childhood.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Ερευνα
Primary education
Κύπρος
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Cyprus
Μάθημα θρησκευτικών
Attitudes
Teacher
Research
Στάσεις
Εκπαιδευτικοί
Religion education

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek
English

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)