The distinguished features of contemporary print-making in egypt

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2008 (EL)
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της σύγχρονης χαρακτικής στην Αίγυπτο
The distinguished features of contemporary print-making in egypt

Mohamed Ahmed, Hatem Gad-Allah

This study consists of six chapters which are delineated below : chapter one : concluded of historical resume about the art of printmaking in Egypt. This provides how the early Egyptian used the wood engraving manner in the curtains and sheets decoration by using the hieroglyphic words as stamps. After the appearance the paper industry in Egypt in Islamic period, this paper was used instead the leather to make copies. After that in 1908 the first art school was constructed in Egypt, and in 1936 the faculty of fine arts was constructed in Cairo, which graduated different generations of Egyptian artists. These artists influence in the Egyptian plastic movement and the appearance of the pioneers of this art like : Al-Hussein Fawzi, Nahmia Saad, Abd Allah Gohar, Kamal Amin, Saad Kamel and others. The led to following the developments of the modern movement in the plastic arts since the opening early in the 20th century. Chapter two : deals with the egyptian environment and daily life and its effect on printmaking contemporary artists creations in Egypt delineates the closest between art and environment whether natural or social. It the major aspects of the egyptian natural environment tracing how they left an indelible mark on the mind of the egyptian learning in its turn an everlasting impact on his artistic creations egyptian history. Chapter three : summarizes the effect of the egyptian print-making by the popular art and the egyptian mythology. The popular art contains myths, stories, habits, traditions, in different occasions. Chapter four : the Egyptian Pharaonic Civilization, Coptic and Islamic heritage and its effect on Contemporary Printmaking in Egypt. Chapter five : showed how the egyptian print-making affected by the methods and philosophical directions which appeared in Europe on the twentieth century and this appeared in their art works. The artistic schools as : realism, classicism, to the recent impressionism, expressionism, abstract art, cubism and surrealism. Chapter six : the relation of printmaking techniques and egyptian artists as Woodcut, Etching, aquatint, A stipple, Mezzotint lithograph, Linocut, Silk Screen and Mixed Techniques and samples of the egyptian art works
Ενδιαφέρθηκα για την ολοκληρωμένη και όσο το δυνατόν πιο αντικειμενική μελέτη της χαρακτικής στην Αίγυπτο. Παρακάτω παρουσιάζω αναλυτικά τα έξι(6) κεφάλαια, στο πρώτο κεφάλαιο : ιστορική επισκόπηση σχετικά με την χαρακτική τέχνη στην Αίγυπτο. Περιέχει γενικές πληροφορίες περί αιγυπτιακής τέχνης, κατηγορίες της χαρακτικής και των γραφικών τεχνών, χαρακτηριστικά τους καθώς και ιστορική αναδρομή για την εξέλιξη τους από την εποχή της Αιγύπτου έως σήμερα. Ενα τμήμα της διατριβής αφιερώνεται στο να ορίσει την τέχνη της Χαρακτικής ως προσπάθεια παραγωγής επιφανειών εκτύπωσης και κατά συνέπεια επίτευξης καλλιτεχνικών πλαστικών αποτελεσμάτων διαφόρων τύπων. Στο δεύτερο κεφάλαιο : το περιβάλλον της Αιγύπτου και η επίδραση της καθημερινής ζωής στη σύγχρονη αιγυπτιακή χαρακτική. Αναφορά στο περιβάλλον και την καθημερινή ζωή στην Αίγυπτο και στην επίδρασή τους στα έργα χαρακτικής. Στο τρίτο κεφάλαιο : η παραδοσιακή πολιτιστική κληρονομιά και ο ρόλος της στην σύγχρονη αιγυπτιακή χαρακτική, περιλαμβάνει τη σημασία της φαραωνικής πολιτιστικής κληρονομιάς στην αρχαία αιγυπτιακή μυθολογία ως ιδιαίτερου τομέα αιγυπτιακής χαρακτικής και στην επίδραση της λαϊκής παράδοσης στην αιγυπτιακή χαρακτική. Στο τέταρτο κεφάλαιο ; πολιτιστική κληρονομιά της Αιγύπτου και η επίδραση της στην σύγχρονη αιγυπτιακή χαρακτική : Φαραωνική, Κοπτική και Ισλαμική κληρονομιά και η επίδρασή τους. Στο πέμπτο κεφάλαιο: οι μέθοδοι και οι σύγχρονες καλλιτεχνικές θεωρίες στην Αίγυπτο. Ρεύματα μοντέρνας τέχνης. "Ρεαλισμός-Ιμπρεσιονισμός-Εξπρεσιονισμός-Σουρεαλισμός-Συμβολισμός-Αφηρημένη Τέχνη-Κυβισμός". Επίδραση των ρευμάτων μοντέρνας τέχνης στην αιγυπτιακή χαρακτική. Και σοτ έκτο κεφάλαιο : Αιγύπτιοι χαράκτες και η σχέση τους με τις διαφορές τεχνοτροπίες της χαρακτικής : "ξυλογραφία, χαλκογραφία, λιθογραφία, μεταξοτυπία και μικτές τεχνικές". Κατηγορίες της χαρακτικής, τεχνικές και χαρακτηριστικά της

PhD Thesis / Διδακτορική Διατριβή
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis

Αιγυπτιακό περιβάλλον
The egyptian environment
Ξυλογραφία
Αιγυπτιακή κληρονομιά
The egyptian heritage
Print-making techniques

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.