The biographical method of Kleon Paraschos: convergence and divergence from the biographical method of Sainte Beuve

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2008 (EL)
Η βιογραφική μέθοδος του Κλέωνος Παράσχου: συγκλίσεις και αποκλίσεις από τη βιογραφική μέθοδο του Sainte Beuve
The biographical method of Kleon Paraschos: convergence and divergence from the biographical method of Sainte Beuve

Ξυνογαλά, Αθανασία Κωνσταντίνου

The made of literary criticism practiced by Kleon Paraschos [1894-1964] belomgs to the critical tradition based on the "man and his work" model. "Biographism "a term which has been established to denote the approach of the text that focuses on the personality of the author-creator-was initiated and imposed up on French Literature by Sainte-Beuve. His very well-known article "Chateaubriand juge par un ami intime en 1803", published in 1862, was severely attacked by Proust in his "Contre Sainte-Beuve". These two texts are characterised by A. Compagnon as landmarks ["phares"] of French metacritical discourse and of the history of "biographism". Since the relation between the author and his work was considered by Paraschos as a major theoretical topic, this study aims at the comparison between his own critical perspective and the arguments expressed in these two important texts of French critical thought.
Η λογοτεχνική κριτική που για δεκαετίες άσκησε ο Κλέων Παράσχος [1894-1964] συνδέεται με την κριτική παράδοση που στηρίζεται στο δίπολο "ο άνθρωπος και το έργο". Ο "βιογραφισμός", όπως έχει καθιερωθεί να ονομάζεται η προσέγγιση του λογοτεχνικού κειμένου που επικεντρώνεται στη φυσιογνωμία του συγγραφέα-δημιουργού, εγκαινιάστηκε και επιβλήθηκε στα γαλλικά γράμματα από τον Sainte-Beuve. Το πολύ γνωστό άρθρο του "Chateaubriand juge' par un ami intime en 1803", δημοσιευμένο το 1862, δέχτηκε την οξεία επίθεση του Proust και γέννησε το "Contre Sainte Beuve". Τα δύο αυτά κείμενα χαρακτηρίζονται σήμερα από τον A. Compagnon ως κείμενα-σταθμοί ["φάροι"] που σφράγισαν την ιστορία του βιογραφισμού και τον γαλλικό μετακριτικό λόγο. Καθώς η σχέση συγγραφέα-έργου αποτέλεσε για τον Παράσχο θέμα θεωρητικού προβληματισμού-όπως δείχνει μια ομάδα κειμένων του- η μελέτη επιδιώκει τη σύγκριση της κριτικής του οπτικής με τις απόψεις που διατυπώθηκαν στα δύο αυτά μείζονα κείμενα της γαλλικής κριτικής.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Βιογραφική μέθοδος
Biographical method
Κλέων Παράσχος
Νεοελληνική κριτική
Sainte Beuve
Kleon Paraschos
Modern greek criticism
French literary criticism
Γαλλική κριτική
Βιογραφισμός
Biographism

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλολογίας

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.