Record of the knowledge level of pre-school educators on creativity in educational process:: Creative pupil and creative teaching

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2008 (EN)
Καταγραφή των Γνώσεων Εκπαιδευτικών Προσχολικής Αγωγής Σχετικά με τη Δημιουργικότητα στην Εκπαιδευτική Διαδικασία:: Δημιουργικός Μαθητής Και Δημιουργική Διδασκαλία
Record of the knowledge level of pre-school educators on creativity in educational process:: Creative pupil and creative teaching

Κιλιάφη, Μαρία Αποστόλου

Creativity in early childhood concerns every day problem-solving and challenge addressing strategies, or re-interpreted and transferred knowledge which leads the child to expand their range of experience and comprehend new perspectives or dimensions. Pre-schoolers' creative potential is managed to a great extent by pre-school educators. It is of critical importance that these educators are aware of what creativity is, are able to recognize characteristics of the creative student portrait, and are competent in using specific strategies and teaching methods to promote creativity. The aim of the present research was to record the level of knowledge of pre-school educators on the pertinent subjects. All 322 female participants were working in Greek day nurseries or kindergartens, public or private, and they all completed a questionnaire evaluating three creativity factors: Creative Ability, Creative Student and Creative Teaching. The questionnaire was designed specifically for the requirements of the present study, literally to evaluate level of knowledge, and in its final form consisted of 24 items which depicted a satisfactory discrimination index (p,0.01) and difficulty index ranging between 37% and 95%. Scoring was ranging in satisfactory levels in all of the three factors examined (69.49±24.46, 68.07±25.00, 72.88±16.98 respectively). Multivariate Analysis Of Variance (MANOVA) demonstrated that educators who had 3-4 years of past experience, 9-16 years since graduation and 5-8 seminars attended, had significantly more knowledge on the pertinent subjects. These differences concerned mainly the Creative Student factor. Post-graduate studies were not found to significantly affect knowledge level of the educators. It is concluded that educators seem to have a considerable level of knowledge on creativity, but it is questionable whether this knowledge is proficient or practically applicable. Further research combining theory and practice is required for clarifying these issues.
Η δημιουργικότητα στην προσχολική ηλικία αφορά στην ικανότητα επίλυσης προβλημάτων ή προκλήσεων της καθημερινότητας ή την επανερμηνεία και μεταφορά της γνώσης, η οποία οδηγεί το παιδί στην επέκταση των εμπειριών του και στην κατανόηση νέων αντιλήψεων ή διαστάσεων. Το δημιουργικό δυναμικό των παιδιών προσχολικής ηλικίας σε μεγάλο ποσοστό το διαχειρίζονται οι εκπαιδευτικοί προσχολικής αγωγής. Είναι πολύ σημαντικό αυτοί να γνωρίζουν τι είναι δημιουργικότητα, να μπορούν να αναγνωρίσουν τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν το πορτραίτο του δημιουργικού μαθητή, και να χρησιμοποιούν τις κατάλληλες στρατηγικές και μεθόδους διδασκαλίας για να προάγουν τη δημιουργικότητα. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να καταγράψει τις γνώσεις εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής για τα σχετικά θέματα. Οι 322 συμμετέχουσες, εργάζονταν όλες σε ελληνικούς παιδικούς σταθμούς ή νηπιαγωγεία, δημόσια ή ιδιωτικά και συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο όπου αξιολογούνται τρεις παράγοντες της δημιουργικότητας: Δημιουργική ικανότητα, Δημιουργικός μαθητής και Δημιουργική διδασκαλία. Για τις ανάγκες της έρευνας, κατασκευάστηκε ένα ερωτηματολόγιο γνώσεων που στην τελική του μορφή αποτελούνταν από 24 ερωτήσεις, με ικανοποιητικό δείκτη διάκρισης (p<.01) και δείκτη δυσκολίας που κυμαίνονταν από 37% έως 95%. Το σκορ του ερωτηματολογίου κυμαίνονταν σε ικανοποιητικά επίπεδα και στους τρεις παράγοντες (69.49 ± 24.46, 68.07±25.00, 72.88±16.98 αντίστοιχα). Από την πολυμεταβλητή ανάλυση διακύμανσης MANOVA φάνηκε ότι σημαντικά περισσότερες γνώσεις είχαν οι εκπαιδευτικοί με προϋπηρεσία 3-4 χρόνια, 9-16 χρόνια κτήσης πτυχίου και 5-8 σεμινάρια. Οι παραπάνω διαφορές εντοπίστηκαν κυρίως στον παράγοντα Δημιουργικός μαθητής ενώ οι μεταπτυχιακές σπουδές δεν φάνηκε να επηρεάζουν σημαντικά τις γνώσεις των εκπαιδευτικών. Φαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν αρκετές γνώσεις για τη δημιουργικότητα, οι οποίες όμως δεν είναι ξεκάθαρο αν είναι επαρκείς και βέβαια αν έχουν πρακτική εφαρμογή. Χρειάζεται περαιτέρω συνδυαστική έρευνα θεωρίας και πράξης.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Δημιουργικότητα
Δημιουργικό παιδί
Early childhood
Preschool education
Creative child
Δημιουργική διδασκαλία
Προσχολική ηλικία
Προσχολική εκπαίδευση
Creativity
Creative process

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Σέρρες)

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)