Women and men as depicted in the turkish language school textbooks of the minority education in Western Thrace

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2008 (EN)
Η εικόνα της γυναίκας και του άνδρα στα τουρκικά αναγνωστικά της μειονοτικής εκπαίδευσης στη δυτική Θράκη
Women and men as depicted in the turkish language school textbooks of the minority education in Western Thrace

Αραμπατζή, Θεοδώρα Γεωργίου

The present study examines the image of the two genders as it appears in the Turkish language school textbooks of the minority education in Western Thrace. The fact that these books are taught in an environment of cultural diversity renders their analysis from the gender perspective of exceptional interest. The content analysis of both the texts and illustrations provides clear evidence that this material projects a patriarchal view of the family with strict division of roles along traditional stereotypical gender lines. The image of women and men within the context of a traditional society like that of the Muslim minority, aims at reproducing not only the prevailing stereotypical perceptions on gender issues, but also the image and self-image of the minority as a closed and unchanging system.
Η παρούσα εργασία διερευνά την εικόνα των δύο φύλων όπως αυτή εμφανίζεται στα τουρκικά εγχειρίδια του γλωσσικού μαθήματος της μειονοτικής εκπαίδευσης στη Δυτική Θράκη. Η ιδιαιτερότητα της μελέτης των εν λόγω εγχειριδίων μέσα από την οπτική του φύλου, έγκειται στο γεγονός ότι τα βιβλία αυτά διδάσκονται σε περιβάλλον πολιτισμικής ετερότητας. Η ανάλυση περιεχομένου των κειμένων και της εικονογράφησης κατέδειξε ότι τα εγχειρίδια αυτά προβάλλουν την πατριαρχική δομή της οικογένειας, με έντονη διαφοροποίηση των φύλων κατά τα παραδοσιακά έμφυλα στερεότυπα. Η εικόνα της γυναίκας και του άνδρα, στο πλαίσιο μιας παραδοσιακής, κλειστής κοινωνίας, όπως είναι αυτή της μουσουλμανικής μειονότητας, προορίζεται όχι μόνο στο να αναπαραγάγει τις επικρατούσες στερεοτυπικές αντιλήψεις για τα φύλα, αλλά και αυτήν καθαυτή την εικόνα και την αυτοεικόνα της μειονότητας ως κλειστού και αμετάβλητου συστήματος.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Στερεότυπα
School textbook
Gender
Σχολικά εγχειρίδια
Φύλο
Stereotypes
Μειονοτική εκπαίδευση
Minority education

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek
English

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)