THE CONCEPT OF PROPORTION IN THE 6TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL - AN INSTRUCTIVE PROPOSAL THROUGH THE PROBLEM SOLVING

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2008 (EL)
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΣΤ΄ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
THE CONCEPT OF PROPORTION IN THE 6TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL - AN INSTRUCTIVE PROPOSAL THROUGH THE PROBLEM SOLVING

Ταξίδης, Χρήστος Στυλιανού

Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί μια μελέτη της έννοιας της αναλογίας στην Στ΄ τάξη του δημοτικού σχολείου. Κύριος στόχος μας ήταν η διαμόρφωση μιας διδακτικής πρότασης μέσω της επίλυσης προβλήματος. Στο πρώτο μέρος της μελέτης διερευνήσαμε τις άτυπες στρατηγικές που χρησιμοποιούν τα παιδιά για να λύσουν προβλήματα αναλογιών, τον τρόπο που σκέφτονται και αν αυτός περιέχει αναλογικό συλλογισμό. Στο δεύτερο μέρος μελετήσαμε το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και το σχετικό περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων. Στο τρίτο μέρος μελετήσαμε τις επιδράσεις της διδασκαλίας της έννοιας στον τρόπο σκέψης των παιδιών και στις στρατηγικές επίλυσης που χρησιμοποιούν. Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης διαμορφώσαμε τη διδακτική μας πρόταση.
The text that follows constitutes a study of significance of proportion in the St' order of municipal school. Our main objective was the configuration of instructive proposal via the resolution of problem. In the first part of study we investigated the informal strategies that use the children in order to they resolve problems of proportions, the way that they think and if this contains proportional reasoning. In the second part we studied the analytic program of study and the relative content of school handbooks. In the third part we studied the effects of teaching of significance in the way of thought of children and in the strategies of resolution that they use. With base the results of study we shaped our instructive proposal.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Αναλογικός συλλογισμός
Proportional reasoning
Στρατηγικές επίλυσης
Strategies of resolution
Προβλήματα αναλογιών
Problems of proportions

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.