Environmental and ecological issues through the new languages text book of greek in all classes at primary school

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2009 (EN)
Τα περιβαλλοντικά και οικολογικά προβλήματα στα νέα εγχειρίδια της γλώσσας του Δημοτικού Σχολείου
Environmental and ecological issues through the new languages text book of greek in all classes at primary school

Βουρτσάκη, Ευαγγελία Γεωργίου

Σκοπός της διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των τρόπων με τους οποίους παρουσιάζονται τα θέματα της οικολογίας και του περιβάλλοντος, μέσα από την ανάλυση του περιεχομένου των νέων σχολικών εγχειριδίων της γλώσσας του δημοτικού σχολείου, καθώς και οι λύσεις που προτείνονται μέσα από τα κείμενα που έχουν επιλέξει οι συγγραφείς. Μέσα στην εργασία γίνεται αναφορά στην ιστορία της οικολογίας, στα αίτια της οικολογικής κρίσης και καταγράφονται οι αντιλήψεις του ανθρώπου για το φυσικό κόσμο, καθώς και το πώς η κυριαρχία του ανθρώπου πάνω στη γη, με την υπερ-εκμετάλλευση και την κατασπατάληση των φυσικών πόρων, γίνεται αιτία των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Μπήκαν συγκεκριμένα ερωτήματα, τα οποία αναφέρονται στο πώς εμφανίζεται στα εγχειρίδια η σχέση ανθρώπου-φύσης, ποια οικολογικά προβλήματα προβάλλονται και πώς, αν εξετάζονται από τοπική, εθνική, διεθνή σκοπιά, αν συνδέονται με το κέρδος και την εκμετάλλευση, αν οι τρόποι παρουσίασής τους συμβάλλουν στην αναζήτηση των αιτιών τους και στην ενεργητική συμμετοχή των μαθητών και των μαθητριών, αν προβάλλεται η προοπτική μιας οικολογικά βιώσιμης κοινωνίας και αν τελικά πραγματώνεται μέσω του περιεχομένου των εγχειριδίων ο ολιστικός-συνθετικός χαρακτήρας της περιβαλλοντικής παιδείας και αναπτύσσεται η οικολογική συνείδηση των μαθητών και των μαθητριών. Η διπλωματική εργασία ερεύνησε στα εγχειρίδια της γλώσσας τις κατηγορίες ανάλυσης που αναφέρονται στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, στις λύσεις που προτείνονται για την προστασία του περιβάλλοντος, τον τρόπο παρουσίασης των απειλούμενων ζώων, καθώς και την καταστροφή της φύσης και του περιβάλλοντος. Επίσης τις φυσικές καταστροφές και την αλλαγή του κλίματος, τη ρύπανση του περιβάλλοντος, τους φυσικούς πόρους και την ανακύκλωση και κατέληξε σε συγκεκριμένα συμπεράσματα.
The aim of this dissertation is to investigate the ways that ecology and environment are presented via the analysis of the content of the new Greek books at primary school, in addition to the solutions suggested by the authors. This study refers to the history of ecology and the main causes of the environmental crisis we face the past years, while man's perceptives for the natural world are recorded. Furthermore, it is emphasised how human 's dominating power over the earth, by wasting and overfishing the natural resources, became a cause for environmental problems. Specific questions were posed that will lead to the understanding of how the connection between human-nature is presented in the new manuals, which ecological problems are introduced and how is that obtained, whether they are treated by local, national or international point of view and if those issues are associated with general profits. Moreover, it is examined if the presentation of the ecological problems contribute to the search of their main causes, as well as to the active participation of students. Furthermore, the study focuses on whether a prospect of an ecologically sustainable society is proposed and if the multi-dimentional character of the environmental education is defined throughout the content of the school books, while student's ecological conscience is developed at the same time. This dissertation goes through human's relation with nature and how this connection is classified by the writers, while studies the solutions proposed in order to protect the environment, as well as the way endangered species are presented and points out the devastation of natural environment. It also focuses on the natural disasters, climate changes, environmental pollution, natural resources and recycling and finally reached some conclusions for the issues mentioned.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Οικολογία
Nature
Text book
Περιβάλλον
Environment
Ecology
Protection of the environment
Σχολικά εγχειρίδια
Φύση
Προστασία περιβάλλοντος

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2009
2009-09-11T11:30:59Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)