The influence of physicals’ education curriculum to the attitudes of physical educators toward inclusion of students with disabilities to the primary school

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2009 (EN)
Η επίδραση του αναλυτικού προγράμματος σπουδών στη στάση των καθηγητών φυσικής αγωγής απέναντι στην ένταξη μαθητών με αναπηρία στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο
The influence of physicals’ education curriculum to the attitudes of physical educators toward inclusion of students with disabilities to the primary school

Κοκκάρη, Μαρία Παύλου

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο το έτος 2001 σχεδίασε το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ) και τα επιμέρους Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ). Το 2006-2007 παρέδωσε στους εκπαιδευτικούς φυσικής αγωγής μια σειρά σχολικών εγχειριδίων, τα οποία περιείχαν το βιβλίο του εκπαιδευτικού και το βιβλίο του μαθητή. Το νέο Αναλυτικό Προγράμματα Σπουδών εμπεριέχει πληροφορίες για την ένταξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο μάθημα της φυσικής αγωγής. Ο σκοπός αυτής της έρευνας είναι να εξετάσει την επίδραση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) στη στάση των Καθηγητών Φυσικής Αγωγής (ΚΦΑ) απέναντι στην ένταξη των μαθητών με αναπηρίες στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο. Στην έρευνα πήραν μέρος 132 καθηγητές Φυσικής Αγωγής από το Νομό Κρήτης, Θεσσαλονίκης, Κοζάνης και Σάμου. Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκαν δυο ερωτηματολόγια. Το πρώτο ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε ήταν βασισμένο στη θεωρία της Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς (Ajzen, 1985), προκειμένου να εξεταστούν οι παράγοντες της στάσης, της πρόθεσης, του αντιλαμβανόμενου ελέγχου συμπεριφοράς και του κοινωνικού προτύπου, καθώς και ένα δεύτερο ερωτηματολόγιο με τα δημογραφικά στοιχεία των συμμετεχόντων. Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η δοκιμασία χ2 για την εξέταση της σχέσης μεταξύ δυο ονομαστικών μεταβλητών, καθώς και η ανάλυση t-test ανεξαρτήτων δειγμάτων για να εξεταστούν πιθανές διαφορές σε συνεχείς μεταβλητές ως προς ανεξάρτητες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το ΑΠΣ δεν επηρέασε σημαντικά τη θετική στάση που είχαν οι καθηγητές σχετικά με την ένταξη μαθητών με αναπηρία στο μάθημα τους.
The Educational Institute in year 2001 planned the Thematic United Frame of Studing Programs and the separated Detailed Studing Programs. In 2006- 2007 gave to the teachers of Physical Education a series of school manuals which included the teacher’s and the student’s book. The new curriculum includes information concerning the inclusion of the students with special educational needs into the lessons of physical education. The purpose of this study was to examine the influence of physicals’ education curriculum to the attitudes of physical educators toward inclusion of students with disabilities to the primary school. The sample consisted of 132 Physical Education teachers from 4 different prefectures of Greece, who completed two questionnaires. The first was based to the Planned Behaviour Theory (Ajzen, 1985), so that the factors of the attitude, intention, perceived control of behaviour and of the social model to be examined. It was also used a second questionnaire with demographic data of participants. For the data analysis was used the t-test analysis for independent samples to be examined possible differences in constant variables towards the independent. Results revealed that the curriculum didn’t have a serious effect on the positive teachers’ attitude towards the assimilation of the disabled students into their lesson

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών
Ενταξη
Inclusion
Adapted physical education
Attitudes
Curriculum
Students with special education needs
Προσαρμοσμένη φυσική αγωγή
Στάσεις
Ατομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2009
2009-11-10T12:07:27Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)