School achievment and the access to tetriary education: the case of the experimental school of University of Thessaloniki (PSPTH) (1950-1967)

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2009 (EL)
Σχολικές επιδόσεις και εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο: η περίπτωση του γυμνασίου του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1950-1967)
School achievment and the access to tetriary education: the case of the experimental school of University of Thessaloniki (PSPTH) (1950-1967)

Λιάμπας, Γεώργιος Γρηγορίου

Η εργασία διερευνά την κοινωνική λειτουργία, του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΠΣΠΘ), στο οποίο υλοποιήθηκαν, σε μεγάλο βαθμό, οι αντιλήψεις του φιλελεύθερου εκπαιδευτικού ρεύματος στην εκπαίδευση. Η συλλογή, διερεύνηση κι επεξεργασία του συνόλου των στοιχείων του αρχειακού υλικού (1950-1967), που αφορούν την αποτύπωση των στόχων, των γενικών αρχών λειτουργίας, του πλαισίου της σχολικής ζωής, των κοινωνικών χαρακτηριστικών των μαθητών, τη σχολική τους επίδοση και τη μεταξύ τους συσχέτιση, έδειξαν ότι: α) το ΠΣΠΘ στελεχώνεται από μαθητές οικογενειών υψηλού μορφωτικού κεφαλαίου β) το πλαίσιο αυστηρής επιλογής και υψηλών απαιτήσεων, από την πλευρά του Σχολείου, συμβάλλει στην καθολική σχεδόν εισαγωγή των μαθητών στα ΑΕΙ γ) το ΠΣΠΘ επικυρώνει και αναπαράγει την κοινωνικά προνομιακή σχέση με την επιτυχή σχολική σταδιοδρομία των συγκεκριμένων μαθητών δ) η συγκεκριμένη κοινωνική λειτουργία του ΠΣΠΘ ευνοεί τη σιωπηρή μεταλλαγή του χαρακτήρα του Σχολείου από πειραματικό σε κοινωνικής διάκρισης.
The dissertation examines the social role and function of the Experimental School of University of Thessaloniki (PSPTH), where part of the liberal-progressive realizations of the Greek educational policies have been realized and applied in practice during the post-war period (1950-1967).The collection, revision and articulation of the overall research data from the archives of the Experimental School of University of Thessaloniki (PSPTH) – data concerning and reflecting the actual aims, the main principles and frames of school life, school attainment, school competence and internal assessment – has demonstrated that: (i). on the whole the PSPTH’s student originate from families of enriched cultural capital, (ii). the austere structure regulating the Schools’ implementation of National Curriculum in relation to the pedagogic methods adopted, resulted to attain extremely high students’ achievement continuing at tertiary education in a period of time where educational career has been closely correlated with social mobility, (iii). the PSPTH confirm and reproduce the social privileges relevant to a successful and promising school progress of the particular student population, (iv). the specific social function of the PSPTH has transformed, eventually, the character and disposition of the school from its progressive qualities to a mere institution of social distinction, segregation and division.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

School achievement
Πειραματικό σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Experimental school
Σχολικές επιδόσεις

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2009
2009-11-13T10:12:27Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.