The construction of pedagogic discourse in Greece (1980-2000): analysis of pedagogic journals and handbooks of "Introduction to educational science"

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2007 (EN)
Η συγκρότηση του λόγου για την Παιδαγωγική στην Ελλάδα (1980-2000): ανάλυση παιδαγωγικών περιοδικών και εγχειριδίων παιδαγωγικής
The construction of pedagogic discourse in Greece (1980-2000): analysis of pedagogic journals and handbooks of "Introduction to educational science"

Μιχαηλίδης, Γεώργιος Μιχαήλ

Αντικείμενο της παρούσας εργασίας αποτέλεσαν οι προβληματικές που αναπτύσσουν οι Έλληνες παιδαγωγοί σχετικά με την επιστημονικότητα του αντικειμένου τους μεταξύ 1980 και 2000. Στο πλαίσιο αυτό, αναλύθηκαν κείμενα επιστημολογικού ενδιαφέροντος τεσσάρων «Εισαγωγών στην Παιδαγωγική» και δύο περιοδικών τα οποία κυκλοφορούν την εν λόγω περίοδο. Ακολουθώντας τον προβληματισμό της Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, τα παιδαγωγικά κείμενα αναλύθηκαν σε δύο άξονες: α) πρώτα, μελετήθηκαν οι προσπάθειες θεμελίωσης της επιστημονικότητας της Παιδαγωγικής και συσχέτισής της με ευρύτερες επιστημολογικές θεωρίες (θετικισμός, ερμηνευτική, διαψευσιοκρατία). Από την ανάλυση αυτή προέκυψε η προσπάθεια διαμόρφωσης από τους Έλληνες παιδαγωγούς ενός πλαισίου συναίνεσης, το οποίο θεμελιώνεται θεωρητικά στην προσπάθεια άμβλυνσης των αντιθέσεων μεταξύ των επιστημολογικών αυτών προσεγγίσεων. Η άμβλυνση αυτή επιδιώκεται μέσω της αναγωγής των θεωρητικών διαφορών των προσεγγίσεων αυτών στην πρακτική γνώση που προκύπτει από την ερευνητική διαδικασία. β) επιπλέον, εξετάστηκαν οι αναπαραστάσεις της ιστορίας της Παιδαγωγικής και επιχειρήθηκε η αντιπαραβολή των αναπαραστάσεων αυτών προς την –κυρίαρχη στην Ιστορία της Επιστήμης– θεωρία του Thomas Kuhn για τις «επιστημονικές επαναστάσεις». Από την ανάλυση αυτή φάνηκε η απουσία από τα αναλυθέντα κείμενα του προβληματισμού που προκύπτει από τη συγκεκριμένη προσέγγιση και κυρίως η απουσία από την ελληνική Παιδαγωγική ενός κυρίαρχου «επιστημονικού παραδείγματος» την εν λόγω περίοδο.
This thesis describes the problematic developed by Greek Educational Scientists with reference to the scientific status of their discipline between 1980 and 2000. In this frame, we analyzed texts of epistemological interest –texts trying to justify the scientific status of Greek Educational Science– that appeared in four “Introductions to Pedagogy” and two journals, which got published in this specific period. Following the reflections of History and Philosophy of Science, we have analyzed these texts in two axes:i) First, we studied the attempts that Educational Scientists did to justify the scientific status of Paedagogy and to relate it to wider epistemological theories (positivism, hermeneutics, falsificationism). Through this analysis, we observed the attempt of Greek Educational Scientists to produce a context of consensus, which was founded theoretically on the attempt of softening the differences between these approaches. This is sought through the reduction of those theoretical differences to the practical knowledge that is constructed during the process of research. ii) furthermore, we have examined the reflections of the History of Paedagogy and we tried to contrast these reflections to Thomas Kuhn’s theory of “scientific revolutions” (the one considered to be dominant in History of Science). Through this analysis we have concluded that the main notions of this approach remain absent from the texts that were analyzed, and –mainly– that during the examined period there is no dominant “scientific paradigm” in Greek Paedagogy.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Επιστημολογία
Κοινωνιολογία της επιστήμης
Pedagogy
Social sciences
Παιδαγωγική
Κοινωνικές επιστήμες
Educational science
Sociology of science
Ιστορία και φιλοσοφία της επιστήμης
History and philosophy of science

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek
English

2007
2009-11-24T10:43:50Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)