The dimension of gender and women columnists at the pedagogical periodicals of the first half of the 20th century

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2009 (EL)
Η διάσταση του φύλου και η παρουσία των γυναικών στην αρθρογραφία των παιδαγωγικών περιοδικών του α' μισού του 20ου αιώνα
The dimension of gender and women columnists at the pedagogical periodicals of the first half of the 20th century

Κοντορεπανίδου, Γεωργία Αναστασίου

The aim of the present post-graduate degree is the registration and the interpretation of the articles and publications of educators and especially women columnists about the dimension of gender, from particular pedagogical periodicals of the first half of the 20th century. The method of the research which was used is the qualitative content analysis. The project divides in two parts, the theoretical and the research. The theoretical part includes four main chapters relative to the historical period of the first half of the 20th century, the women claims and demands, the women education and the description of the pedagogical periodicals. Research consists of three main chapters. The first chapter refers to the educators opinions about women subjects, the second chapter exposes the women columnists’ opinions about women demands and finally the third chapter refers to the research results and its overall analysis.
Στόχος της παρούσας μεταπτυχιακής εργασίας είναι η καταγραφή και η ερμηνεία των άρθρων, από εκπαιδευτικούς ή γυναίκες αρθρογράφους, των σχετικών με τη διάσταση του φύλου από επιλεγμένα παιδαγωγικά περιοδικά του πρώτου μισού του 20ου αιώνα.Η μέθοδος της έρευνας που ακολουθήθηκε είναι η ποιοτική ανάλυση περιεχομένου. Η εργασία διακρίνεται σε θεωρητικό και ερευνητικό μέρος. Το θεωρητικό μέρος απαρτίζεται από 4 κεφάλαια και παρουσιάζει το ιστορικό πλαίσιο του α΄ μισού του 20ου αιώνα, τις γυναικείες διεκδικήσεις, την εκπαίδευση των γυναικών, καθώς και την περιγραφή των παιδαγωγικών περιοδικών. Το ερευνητικό μέρος αποτελείται από 3 κεφάλαια. Στο πρώτο προβάλλονται σε κατηγορίες οι θέσεις των παιδαγωγών για τα γυναικεία ζητήματα, στο δεύτερο οι απόψεις των γυναικών αρθρογράφων για τον γυναικείο προβληματισμό και στο τρίτο κεφάλαιο καταγράφονται τα πορίσματα της έρευνας.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Pedagogical periodical
New education
Qualitative content analysis
Παιδαγωγικός τύπος
Γυναικεία εκπαίδευση
Νέα αγωγή
Women speech
Γυναικείες διεκδικήσεις
Women demands
Ποιοτική ανάλυση περιεχομένου
Γυναικείος λόγος
Women education

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2009
2010-01-07T12:44:59Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, Παιδαγωγική ισότητας δύο φύλων

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.