Αντίληψη καθετότητας σε έφηβες με ιδιοπαθή σκολίωση και υγιείς συνομήλικες

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2016 (EN)
Αντίληψη καθετότητας σε έφηβες με ιδιοπαθή σκολίωση και υγιείς συνομήλικες

Αντωνιάδου, Νικολέτα Ιωάννη

Adolescent idiopathic scoliosis (AIS) is a three-dimensional spine deformation that develops in, otherwise healthy, adolescents. Despite intensive research, its aetiopathogenesis remains elusive. Impairments in the sensorial integration of posture point to the vestibular origin of the disease. One way to explore vestibular function is the subjective estimate of the gravitational vertical. In the present study we examined differences in the contribution of the different sensory modalities to the subjective estimation of the gravitational vertical in a group of AIS and healthy age matched adolescents. According to the hypothesis of our study, AIS would display a greater error in the subjective estimation of gravitational vertical in those sensory conditions where the contribution of the vestibular system increases. Participants performed a series of subjective internal estimates of verticality in two visual conditions (eyes open and eyes closed) by using three different segments (hand, head and trunk). Specifically, they were asked to control the verticality of a visual rod (displayed on a large TV screen in front of them) that was tilted by eighteen degrees either to the right or left using an electromagnetic tracking sensor. The sensor was attached either to a joystick that was hand-held (subjective visual vertical and subjective haptic vertical when eyes open and closed respectively) or to the head or trunk (subjective postural vertical). The rod’s actual deviation from the gravitational vertical in degrees (error) was recorded and analyzed in order to assess the absolute mean and variable error in estimating gravitational vertical. A repeated measures ANOVA revealed that both the mean absolute and variable error in the subjective estimation of verticality was greater when the estimate was performed with eyes closed than eyes opened. More importantly, a significant three-way interaction confirmed that the between group differences in the estimate of verticality were dependent on the visual condition and the segment used to perform the test. Post-hoc analysis revealed that AIS had a greater error (deviation from the earth vertical) than controls when estimating verticality with the head and the eyes closed. Since head orientation and acceleration in the roll direction with eyes closed seems to be controlled by fusion of information from the semicircular canals, otoliths and neck proprioceptive afferents, the present results suggest the presence of a vestibular deficit in AIS participants.
Η εφηβική ιδιοπαθής σκολίωση (ΕΙΣ) συνιστά μια τριασδιάσταση παραμόρφωση της σπονδυλικής στήλης. Παρά την εντατική έρευνα για την αιτιοπαθογένειά της, αυτή παραμένει άγνωστη μέχρι σήμερα. Τα ελλείμματα που προκύπτουν στην αισθητήρια ρύθμιση για τον έλεγχο της ισορροπίας ενισχύουν την υπόθεση της αιθουσαίας δυσλειτουργίας στους ΕΙΣ. Η αντίληψη της καθετότητας του σώματος αποτελεί έναν ευαίσθητο δείκτη της αιθουσαίας λειτουργίας. Στην παρούσα εργασία διερευνήσαμε την αντίληψη καθέτου σε έφηβες με ιδιοπαθή σκολίωση και υγιείς συνομήλικες, καθώς και το ρόλο των διαφορετικών αισθητηριακών συστημάτων (οπτικό, αιθουσαίο, ιδιοδεκτικό και απτικό) στη διαμόρφωση αυτής της αντίληψης. Σύμφωνα με την υπόθεση της έρευνας, οι ΕΙΣ παρουσιάζουν μεγαλύτερο σφάλμα στην αντίληψη της καθετότητας, συγκριτικά με τις υγιείς συνομήλικες, σε εκείνες τις συνθήκες εκτέλεσης της δοκιμασίας όπου η συμβολή του αιθουσαίου συστήματος είναι σημαντική. Οι εξεταζόμενες εκτέλεσαν μια σειρά δοκιμασιών για την εκτίμηση της υποκειμενικής αντίληψης καθέτου σε δύο συνθήκες όρασης (μάτια ανοιχτά και μάτια κλειστά) χρησιμοποιώντας τρία διαφορετικά μέλη του σώματός τους (χέρι, κεφάλι και κορμός). Πιο συγκεκριμένα, τους ζητήθηκε να προσαρμόσουν την οπτική απεικόνιση μιας ράβδου, η οποία και προβάλλονταν σε μια οθόνη τηλεόρασης με αρχική κλίση δεκαοχτώ μοίρες προς τα δεξιά ή αριστερά, χρησιμοποιώντας έναν ηλεκτρομαγνητικό αισθητήρα θέσης. Ο αισθητήρας προσαρμοζόταν είτε πάνω σε μια ειδικά σχεδιασμένη ξύλινη ράβδο, ο χειρισμός της οποίας γινόταν με το χέρι (οπτική αντίληψη καθετότητας και απτική αντίληψη καθετότητας με τα μάτια ανοιχτά και κλειστά αντίστοιχα) είτε στο κεφάλι και τον κορμό (αντίληψη καθετότητας στάσης με ανοιχτά και κλειστά μάτια). Το μέσο τυπικό και μεταβλητό σφάλμα στην αντίληψη της καθέτου αξιολογήθηκε καταγράφοντας και αναλύοντας την ακριβή απόκλιση της ράβδου από τη βαρυτική κάθετο σε μοίρες. Η ανάλυση διακύμανσης με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις (ANOVA) έδειξε πως η απόκλιση από τη βαρυτική κάθετο (μέσο τυπικό και μεταβλητό σφάλμα) ήταν μεγαλύτερη κατά την εκτέλεση της δοκιμασίας με μάτια κλειστά συγκριτικά με τα μάτια ανοιχτά. Επιπλέον, παρατηρήθηκε σημαντική τριπλή αλληλεπίδραση μεταξύ ομάδας, μέλους και συνθήκης όρασης κατά την αριστερόστροφη κίνηση, γεγονός που υποδηλώνει πως η διαφορά στην απόκλιση από τη βαρυτική κάθετο (σφάλμα) ανάμεσα στις δυο ομάδες εξαρτάται από τη συνθήκη όρασης αλλά και από το μέλος που χρησιμοποιείται για την εκτέλεση της δοκιμασίας. Πιο συγκεκριμένα, η post hoc ανάλυση έδειξε πως οι έφηβες με ιδιοπαθή σκολίωση παρουσίασαν σημαντικά μεγαλύτερο σφάλμα κατά την αριστερόστροφη εκτέλεση της δοκιμασίας με το κεφάλι και τα μάτια κλειστά, συγκριτικά με τις υγιείς συνομήλικές τους. Καθώς ο προσανατολισμός και η ταχύτητα κίνησης του κεφαλιού στο μετωπιαίο επίπεδο, όταν τα μάτια είναι κλειστά, ελέγχονται από τη σύνθεση πληροφοριών από τα ημικυκλικά κανάλια, τους ωτόλιθους και τους ιδιοδεκτικούς υποδοχείς του αυχένα, τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας επιβεβαιώνουν την υπόθεση της αιθουσαίας δυσλειτουργίας ως πιθανή αιτιοπαθογένεια της ΕΙΣ.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

αιθουσαίο σύστημα
sensory integration
ιδιοδεκτικότητα
αισθητήρια ρύθμιση
proprioception
vestibular system

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek

2016-10-10T08:43:41Z
2016


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)