Γλωσσικές πολιτικές στην εκπαίδευση: προφορική ιστορία στους Λόφους της Φλώρινας και γλωσσικές πρακτικές.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Γλωσσικές πολιτικές στην εκπαίδευση: προφορική ιστορία στους Λόφους της Φλώρινας και γλωσσικές πρακτικές.

Τσιγλόπουλος, Αθανάσιος
Σολάκη, Μάχη
Βαμβακίδου, Ιφιγένεια
Κυρίδης, Αργύριος

Η διαχρονική σημασία της έννοιας του λόγου από την αρχαιότητα (Πλάτωνας, Αριστοτέλης) με ενδιάμεσους σταθμούς τις θέσεις στο πεδίο των κοινωνικών επιστημών των Nietzsche, Michel Foucault και πιο σύγχρονους εκφραστές τους Norman Fairclough, Ernest Laclau και Chantal Mouffe μάς προσφέρει τα κατάλληλα αναλυτικά εργαλεία για τις αναλύσεις προφορικών δίγλωσσων μαρτυριών. Ειδικότερα το δομιστικό επιχείρημα του Foucault για τους ρηματικούς κανόνες ως αυτόνομα αντικείμενα λόγου, τα οποία μέσα από την νοηματοδότησή τους επιτρέπουν την κοινωνική κατασκευή εννοιών, επιτρέπει στα ιστορικά υποκείμενα να συγκροτούν λόγους μέσα από την παραγωγή αντικειμένων, δηλώσεων, εννοιών και στρατηγικών. Το επικοινωνιακό μοντέλο γλώσσας του Jurgen Habermas υποστήριξε την χειραφετική μορφή κριτικής σκέψης συνενώνοντας έτσι την θεωρητική έννοια της χειραφέτησης με μία πιο κριτική ερευνητική διάσταση, συστήνοντας παράλληλα τον μη αυταρχικό λόγο, ο οποίος μπορεί να ανθήσει μόνο σε καταστάσεις ουσιαστικής αλληλεπίδρασης και αλληλοσεβασμού. O Habermas ήταν από εκείνους που πίστευε ακράδαντα ότι η διανόηση πρέπει να «μιλά με την φωνή των αποκλεισμένων». Οι Λόφοι είναι ένα δίγλωσσο χωριό στη Φλώρινα και οι πληροφορητές στην έρευνα μας, υπερήλικες γέροντες και γερόντισσες, θυμούνται την ιστορία του τόπου. Στον «λόγο» των πληροφορητών/τριών αναζητούμε αναφορές σε γλωσσικά και πολιτισμικά στερεότυπα για την καθημερινή ζωή και τα συγκρουσιακά θέματα στην τοπική ιστορία. Μεθοδολογικά επιλέγουμε τη θεματική ανάλυση σε ανοικτές συνεντεύξεις, που έγιναν με επιτόπια έρευνα την περίοδο 2012-2013. Από τους πληροφορητές ζητήθηκε να μιλήσουν για τις συλλογικές μνήμες και την ιστορία του τόπου και χωρίς να διακοπεί η ροή του λόγου εντοπίστηκαν οι εξής θεματικές: πόλεμοι, προσφυγιά, μετανάστευση, παραδόσεις και δοξασίες, μνημεία και τοπωνύμια, γλωσσική ετερότητα. Όλοι οι πληροφορητές ορίζουν το γλωσσικό ιδίωμα ως «ντόπια», «τα δικά μας», «η γλώσσα μας» και δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στον προπαγανδιστικό ρόλο του κράτους, της αστυνόμευσης και του στρατού, στοιχεία που ήδη έχουν καταγραφεί σε πολλές έρευνες. Ενδεικτικά σημειώνουμε αναφορές, όπως «.. η Ελλάδα ποτέ δεν μας αγάπησε εμάς.., εγώ πρόλαβα γέρους που δεν μίλησαν ποτέ ελληνικά». Ωστόσο, τονίζουν ότι μετά το 1980 δεν έχουν δεχτεί προσβλητική συμπεριφορά και κρατική παρέμβαση. Ερευνητικό ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει η ιστορία των τοπωνυμίων με έμφαση στις αλλαγές των λέξεων και της σημασιολογίας.

Conference / Συνέδριο
info:eu-repo/semantics/conferenceObject

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Ελληνική γλώσσα

2016
2016-11-09T10:54:44Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

, [2016] p.69-80

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.