Η τηλεοπτική διαφήμιση στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1970 μέχρι σήμερα. Εξέλιξη και αλλαγές

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Δυτικής Μακεδονίας
Αποθετήριο :
@νάκτησις
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2015 (EL)
Η τηλεοπτική διαφήμιση στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1970 μέχρι σήμερα. Εξέλιξη και αλλαγές

Φωτεινάτου, Έλλη
Δελιέζα, Νεκταρία

Το θέμα που διαπραγματεύεται η παρούσα μελέτη είναι η τηλεοπτική διαφήμιση στον ελλαδικό χώρο από την δεκαετία του 1970 μέχρι και το 2014. Έμφαση δίνεται στην εξέλιξη των διαφημιστικών μηνυμάτων καθώς και στις αλλαγές που έχουν επέλθει σε αυτά. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην μελέτη παρουσιάζει το πώς ξεκίνησε και πως εξελίχθηκε η τηλεοπτική διαφήμιση στην Ελλάδα. Η εξέλιξη της εικόνας, του ήχου, των πληροφοριών που μεταδίδονταν και γενικότερα των τεχνασμάτων που χρησιμοποιούσαν και χρησιμοποιούν οι διαφημιστές από τον καιρό της μεταπολίτευσης και μετά, για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον και να εντυπωσιάσουν το κοινό, είναι αξιοσημείωτα. Μια άλλη βαρύνουσα παράμετρος που αναδείχθηκε είναι το σταδιακά αυξανόμενο και από κάποιο σημείο και μετά υπερβάλλον ποσοστό της διαφημιστικής δαπάνης το οποίο απολάμβανε η τηλεόραση. Η αυξημένη διαφημιστική δαπάνη για την τηλεόραση μεταφραζόταν σε αυξανόμενη αγορά τηλεοπτικού χρόνου από τους διαφημιζόμενους. Το εισόδημα των ιδιωτικών καναλιών από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 πήγαζε κατά κύριο λόγο από τις διαφημίσεις μέχρι και τις αρχές του 21ο αιώνα όπου παρατηρείται αισθητή μείωση της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση. Το καίριο ζήτημα προς διερεύνηση είναι η εξέλιξη και οι αλλαγές που επιτελέστηκαν στην τηλεοπτική διαφήμιση αλλά και στην τηλεόραση συνολικά ως διαφημιστικό μέσο με το πέρας των ετών. Συντελέστηκαν αρκετές μετατοπίσεις και διαφοροποιήσεις στην καθημερινότητα και επομένως στις ανάγκες των καταναλωτών οι οποίες και διαφοροποιήθηκαν. Γίνεται φανερό ότι η διαφήμιση προκειμένου να παραμείνει αποτελεσματική αρχίζει να εξετάζει ενδεέστερα τους ψυχογραφικούς και δημογραφικούς παράγοντες που συνθέτονται μέσα από την ενδελεχή παρατήρηση των καταναλωτών, προκειμένου να γίνει η αποκάλυψη για το πώς πρέπει να προσεγγιστεί κάθε διαφημιστικό μήνυμα. Προκειμένου να φτάσουμε στην παραπάνω παραδοχή σε πιο πρακτικό επίπεδο ακολουθείται βιβλιογραφική έρευνα και εν συνεχεία πραγματοποιείται η αξιολόγηση μιας σειράς τηλεοπτικών διαφημίσεων που προβλήθηκαν σε διαφορετικούς χρόνους. Αφού εντοπιστούν και αναλυθούν ξεχωριστά τα διαφημιστικά μηνύματα των επιλεγμένων προϊόντων αναφορικά με το αντικείμενό τους, τον τρόπο παρουσίασης και την σύνδεση των μηνυμάτων που προωθούν με τις ανάγκες των καταναλωτών, πραγματοποιείται η σύγκριση, αφενός των διαφημίσεων της ίδιας εταιρείας μεταξύ τους και αφετέρου μεταξύ των διαφημίσεων που αναπαρήγαν οι υπόλοιπες εταιρείες προϊόντων/υπηρεσιών. Αναφορικά με τα συμπεράσματα τα οποία προκύπτουν, το κύριο χαρακτηριστικό των διαφημιστικών εταιρειών –το οποίο είναι και το συστατικό που φαίνεται ότι οδηγεί εν τέλει στην επιτυχία- είναι ότι προσαρμόζονται στα τρέχοντα δεδομένα της κάθε εποχής και αξιοποιούν τα ψυχογραφικά και δημογραφικά στοιχεία των καταναλωτών εκείνων των περιόδων. Οι μελέτες περίπτωσης της παρούσας έρευνας θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν καθόλα χρήσιμο οδηγό για τους μελετητές του φαινομένου της διαφήμισης καθώς καταδεικνύουν όχι μόνο την εξέλιξη της διαφήμισης αλλά και τις διαφοροποιήσεις όπως αυτές διαφαίνονται στον τρόπο παρουσίασης των διαφημιστικών μηνυμάτων από το 1970 έως τις μέρες μας.

Thesis
NonPeerReviewed

Διαφήμιση
Τηλεόραση

Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Δυτικής Μακεδονίας (EL)
TEI of West Macedonia (EN)

2015


cc_by_nc_nd



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.