δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2008 (EL)

Ειδικά Θέματα Τηλεματικής

Αδαμόπουλος, Διονύσιος

Γαροφαλάκης, Ιωάννης
Σκόδρας, Αθανάσιος
Καμέας, Αχιλλέας

Το συγκεκριμένο Ε.Δ.Υ. έχει ως στόχο να βοηθήσει τους φοιτητές να γνωρίσουν σημαντικές έννοιες της ύλης που καλύπτεται στην ΠΛΗ 23, συμπληρώνοντας τον Τόμο Α (Δ. Αδαμόπουλος, «Τηλεματική», ΕΑΠ, Πάτρα, 2009). Πιο συγκεκριμένα, όταν θα έχετε μελετήσει το Κεφάλαιο 1 του Ε.Δ.Υ. («Εισαγωγή στην Τηλεματική») θα μπορείτε να: περιγράψετε τους δύο (2) βασικούς τρόπους ερμηνείας της έννοιας της πληροφορίας, αναφέρετε τις έξι (6) κυριότερες μορφές με τις οποίες μπορεί να εκφραστεί η πληροφορία, περιγράψετε για κάθε μία από τις μορφές αυτές τα βασικά χαρακτηριστικά τους, αιτιολογήσετε την εμφάνιση και διάδοση του δικτύου ISDN, περιγράψετε την αρχιτεκτονική του δικτύου ISDN, αναφέρετε και επεξηγήσετε τις υπηρεσίες που είναι δυνατόν να παρέχονται σε ένα δίκτυo ISDN. Όταν θα έχετε μελετήσει το Κεφάλαιο 2 του Ε.Δ.Υ. («Σύγχρονα Δίκτυα Τηλεματικής») θα μπορείτε να: περιγράψετε τον τρόπο υποστήριξης συνεχούς ροής από εξυπηρετητές παγκόσμιου ιστού, αναλύσετε τον τρόπο υποστήριξης συνεχούς ροής από εξυπηρετητές μέσων, προσδιορίσετε τα βασικά χαρακτηριστικά του πρωτοκόλλου RTSP, εξηγήσετε δύο (2) στρατηγικές για την αντιμετώπιση της καθυστέρησης σε πολυμεσικές υπηρεσίες τηλεματικής, αναλύσετε τις βασικές τεχνικές αντιμετώπισης σφαλμάτων σε πολυμεσικές υπηρεσίες τηλεματικής, δικαιολογήσετε το λόγο για τον οποίο η σημερινή αρχιτεκτονική του διαδικτύου δεν μπορεί να παρέχει τις υπηρεσίες που απαιτεί μια αξιόπιστη πολυμεσική υπηρεσία τηλεματικής, περιγράψετε τις βασικές αρχές που διέπουν την παροχή εγγυήσεων ποιότητας υπηρεσιών στις πολυμεσικές υπηρεσίες τηλεματικής. Όταν θα έχετε μελετήσει το Κεφάλαιο 3 του Ε.Δ.Υ. («Σύγχρονες Υπηρεσίες Τηλεματικής») θα μπορείτε να: εξηγήσετε γιατί η τηλεκειμενογραφία και η τηλεεικονογραφία χαρακτηρίζονται ως υπηρεσίες τηλεματικής που υποστηρίζουν την επικοινωνία μέσω μεταφοράς κειμένου, περιγράψετε τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιείται η τηλεκειμενογραφία, αναφέρετε τα βασικά χαρακτηριστικά της τηλεεικονογραφίας, προσδιορίσετε τον τρόπο παροχής της υπηρεσίας της τηλεεικονογραφίας, αναφέρετε και περιγράψετε συνοπτικά τα βασικά πρότυπα παρουσίασης της πληροφορίας στην υπηρεσία της τηλεεικονογραφίας, προσδιορίσετε τις πιθανές χρήσεις που μπορεί να έχει η τηλεεικονογραφία σε συνδυασμό με το είδος της πληροφόρησης που είναι δυνατό να παρέχει, περιγράψετε τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιείται η υπηρεσία της τηλεομοιοτυπίας, προσδιορίσετε τις βασικές μονάδες / τμήματα από τις οποίες αποτελείται μια συσκευή τηλεομοιοτυπίας, αναφέρετε τα κυριότερα χαρακτηριστικά των διαφόρων ειδών συσκευών τηλεομοιοτυπίας κατά ITU-T, περιγράψετε τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιείται η υπηρεσία της τηλεδιάσκεψης, αναφέρετε σημαντικές εφαρμογές που μπορεί να έχει η υπηρεσία της τηλεδιάσκεψης, προσδιορίσετε τα βασικά χαρακτηριστικά των προτύπων τηλεδιάσκεψης Η.320/Η.324, αναλύσετε τον τρόπο λειτουργίας του προτύπου τηλεδιάσκεψης Η.323, εξηγήσετε τον τρόπο χρήσης του πρωτοκόλλου SIP, περιγράψετε τo ρόλο του πρωτοκόλλου Megaco/H.248. Όταν θα έχετε μελετήσει το Κεφάλαιο 4 του Ε.Δ.Υ. («Συστήματα Κινητών και Ασυρματικών Τηλεπικοινωνιών») θα μπορείτε να: αναφέρετε τα πιο σημαντικά συστήματα ασυρματικής τηλεφωνίας, προσδιορίσετε τα βασικά λειτουργικά χαρακτηριστικά των συστημάτων CT0, CT1, CT2 και CT3, του συστήματος DECT και των συστημάτων σταθερών ασυρματικών δικτύων. Όταν θα έχετε μελετήσει το Κεφάλαιο 5 του Ε.Δ.Υ. («Εφαρμογές Τηλεματικής») θα μπορείτε να: αιτιολογήσετε τη χρησιμότητα και αναγκαιότητα των εφαρμογών ομάδων εργασίας σε μια σύγχρονη επιχείρηση, αναφέρετε τα κύρια χαρακτηριστικά μιας ομάδας εργασίας, ορίσετε τους όρους “λογισμικό ομάδας εργασίας” και “συνεργασία υποστηριζόμενη από υπολογιστή”, αναφέρετε χαρακτηριστικές υπηρεσίες τηλεματικής που χρησιμοποιούνται στα πλαίσια εφαρμογών ομάδων εργασίας, προσδιορίσετε τις βασικές αρχές που πρέπει να διέπουν όλες τις εφαρμογές ομάδων εργασίας, επεξηγήσετε τα κύρια είδη ροής εργασίας ανάλογα με τον τρόπο διαχείρισής της, περιγράψετε βασικές λειτουργίες του λογισμικού διαχείρισης ροής εργασίας, αναλύσετε τα βασικά χαρακτηριστικά των δύο κύριων κατηγοριών συστημάτων ηλεκτρονικής αρχειοθέτησης και διαχείρισης εγγράφων, προσδιορίσετε τα σημαντικότερα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά των εφαρμογών ομάδων εργασίας, αναφέρετε τα κυριότερα χαρακτηριστικά και τα σημαντικότερα οφέλη της ηλεκτρονικής ανταλλαγής δεδομένων, προσδιορίσετε τα βασικά προβλήματα που σχετίζονται με την εισαγωγή της χρήσης της ηλεκτρονικής ανταλλαγής δεδομένων. Όταν θα έχετε μελετήσει το Κεφάλαιο 6 του Ε.Δ.Υ. («Υπηρεσίες Τηλεματικής και Κατανεμημένη Αντικειμενοστρεφής Τεχνολογία») θα μπορείτε να: αναφέρετε και αναλύσετε τις τρεις (3) βασικές κατηγορίες ενδιάμεσου λογισμικού, περιγράψετε τη διαδικασία ανάπτυξης κατανεμημένων αντικειμενοστρεφών εφαρμογών, αναφέρετε και εξηγήσετε τα βασικά χαρακτηριστικά του μοντέλου μετα-αντικειμένου των τριών (3) σημαντικότερων περιβαλλόντων αντικειμενοστρεφούς ενδιάμεσου λογισμικού, περιγράψετε την αρχιτεκτονική των τριών (3) σημαντικότερων περιβαλλόντων αντικειμενοστρεφούς ενδιάμεσου λογισμικού. Όταν θα έχετε μελετήσει το Κεφάλαιο 7 του Ε.Δ.Υ. («Αρχιτεκτονική Προσανατολισμένης προς τις Υπηρεσίες») θα μπορείτε να: προσδιορίσετε τα κύρια σημεία δεκατριών (13) σημαντικών τεχνολογιών δημιουργίας υπηρεσιών και εφαρμογών τηλεματικής, αναλύσετε το ρόλο και τα βασικά χαρακτηριστικά δύο (2) αρχιτεκτονικών πλαισίων για την ανάπτυξη υπηρεσιών τηλεματικής.
Στο Κεφάλαιο 1 περιγράφονται τα βασικά χαρακτηριστικά της πληροφορίας, αναλύονται οι κυριότερες μορφές με τις οποίες μπορεί να εκφραστεί η πληροφορία (κείμενο, γραφικά και ακίνητη εικόνα, κινούμενη εικόνα και κινούμενα γραφικά, ήχος) και εξετάζεται το ψηφιακό δίκτυο ολοκληρωμένων υπηρεσιών (Integrated Services Digital Network, ISDN), το οποίο αποτελεί μετεξέλιξη του τηλεφωνικού δικτύου. Στο Κεφάλαιο 2 εξετάζεται η αναγκαία υποδομή για την υποστήριξη δικτυακών πολυμέσων και αντίστοιχων υπηρεσιών τηλεματικής, διερευνόντας τον τρόπο υποστήριξης συνεχούς ροής από εξυπηρετητές Παγκόσμιου Ιστού και από εξυπηρετητές μέσων, αναλύοντας το πρωτόκολλο RTSP, επεξηγόντας τον τρόπο αντιμετώπισης της καθυστέρησης και της απώλειας και προσδιορίζοντας τις απαιτήσεις των δικτύων επόμενης γενιάς. Στο Κεφάλαιο 3 παρουσιάζονται και εξετάζονται οι υπηρεσίες τηλεματικής της τηλεκειμενογραφίας (teletext ή videotex εκπομπής), της τηλεεικονογραφίας (interactive videotex), της τηλεομοιοτυπίας (facsimile ή telefax ή fax) και της τηλεεικονοδιάσκεψης (videoconference) ή απλώς τηλεδιάσκεψης (teleconference), δίνοντας έμφαση στην επεξήγηση των βασικών λειτουργικών χαρακτηριστικών τους και στην παρουσίαση των προτύπων και των πρωτοκόλλων που σχετίζονται με την παροχή τους. Στο Κεφάλαιο 4 εξετάζονται τα πιο σημαντικά συστήματα ασυρματικής τηλεφωνίας. Στο Κεφάλαιο 5 εξετάζονται τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των εφαρμογών ομάδων εργασίας, οι οποίες εκτός από αυτόνομες εφαρμογές τηλεματικής με σημαντικές προοπτικές, αποτελούν και κοινή συνιστώσα πολλών άλλων εφαρμογών τηλεματικής, που έχουν ως έναν από τους κύριους στόχους τους την αποτελεσματική υποστήριξη της συνεργασίας ανάμεσα σε ένα σύνολο ανθρώπων που αποτελούν χρήστες των εφαρμογών αυτών. Επιπρόσθετα, στο κεφάλαιο αυτό επεξηγούνται και τα βασικά χαρακτηριστικά της ηλεκτρονικής ανταλλαγής δεδομένων. Στο Κεφάλαιο 6 διερευνάται ο ρόλος της κατανεμημένης αντικειμενοστρεφούς τεχνολογίας στην ανάπτυξη υπηρεσιών τηλεματικής, αναλύοντας τους σημαντικότερους τύπους ενδιάμεσου λογισμικού, επεξηγώντας το ρόλο του αντικειμενοστρεφούς ενδιάμεσου λογισμικού και εξετάζοντας τον τρόπο που αυτό χρησιμοποιείται στην ανάπτυξη κατανεμημένων αντικειμενοστρεφών εφαρμογών. Στο ίδιο κεφάλαιο εξετάζονται επίσης και τα πιο σημαντικά και διαδεδομένα περιβάλλοντα αντικειμενοστρεφούς ενδιάμεσου λογισμικού, δηλαδή η αρχιτεκτονική κοινού διαμεσολαβητή αίτησης αντικειμένου (Common Object Request Broker Architecture, CORBA) από την ομάδα διαχείρισης αντικειμένου (Object Management Group, OMG), το μοντέλο αντικειμένου για κατανεμημένες συνιστώσες λογισμικού (Distributed Component Object Model, DCOM) από την εταιρεία Microsoft (το οποίο έχει ενσωματωθεί στο πλαίσιο ανάπτυξης προγραμμάτων .ΝΕΤ της ίδιας εταιρείας) και η απομακρυσμένη επίκληση μεθόδου (Remote Method Invocation, RMI) της γλώσσας προγραμματισμού Java από την εταιρεία Sun. Στην εξέταση των τριών συστημάτων αντικειμενοστρεφούς ενδιάμεσου λογισμικού υιοθετείται μια κοινή προσέγγιση, η οποία περιλαμβάνει την εξέταση του μοντέλου μετα-αντικειμένου που υποστηρίζεται, αφού αυτό παρέχει τη σημασιολογική βάση για τις γλώσσες ορισμού διεπαφών και την εξέταση της αρχιτεκτονικής που υιοθετείται, η οποία εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο μια αίτηση εκτελείται σε πραγματικό χρόνο. Στο Κεφάλαιο 7 εξετάζονται συνοπτικά σημαντικές τεχνολογίες δημιουργίας υπηρεσιών και εφαρμογών τηλεματικής (CAMEL, Parlay, OSA, TSAS, VHE, MExE, SAT, PINT, SPIRITS, CPL, JAIN, Κινητοί Πράκτορες, Ενεργά Δίκτυα), καθώς και δύο αρχιτεκτονικά πλαίσια (OSA και TINA-C) που αποτελούν σημαντικό μέρος της εννοιολογικής βάσης πάνω στην οποία στηρίχτηκε η προσανατολισμένη προς τις υπηρεσίες αρχιτεκτονική (Service-Oriented Architecture, SOA). Το Εναλλακτικό Διδακτικό Υλικό ολοκληρώνεται από ένα γλωσσάριο, το οποίο επεξηγεί συνοπτικά επιλεγμένες σημαντικές έννοιες και όρους και από έναν πίνακα που περιέχει τις κυριότερες συντομογραφίες που χρησιμοποιούνται.

Hypertext

Digitisation
Java RMI
Τηλεδιάσκεψη
Εφαρμογές ομάδων εργασίας
Ενδιάμεσο λογισμικό
Ψηφιακοποίηση
Δικτυακά πολυμέσα
CORBA
Δημιουργία υπηρεσιών
Ψηφιακό δίκτυο ολοκληρωμένων υπηρεσιών (ISDN)
Information types
Μορφές της πληροφορίας
Κατανεμημένα αντικείμενα
Ασυρματική τηλεφωνία
Ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων (EDI)
DCOM/.NET


Ελληνική γλώσσα

2009-03-09T08:35:25Z
2008
2013-12-13T14:40:36Z


Για τη μελέτη του Κεφαλαίου 1 του Ε.Δ.Υ. («Εισαγωγή στην Τηλεματική») απαιτείται περίπου 1 εβδομάδα προσεκτικής μελέτης. Για τη μελέτη του Κεφαλαίου 2 του Ε.Δ.Υ. («Σύγχρονα Δίκτυα Τηλεματικής») απαιτείται περίπου 1 εβδομάδα προσεκτικής μελέτης. Για τη μελέτη του Κεφαλαίου 3 του Ε.Δ.Υ. («Σύγχρονες Υπηρεσίες Τηλεματικής») απαιτείται περίπου 1 εβδομάδα προσεκτικής μελέτης. Για τη μελέτη του Κεφαλαίου 4 του Ε.Δ.Υ. («Συστήματα Κινητών και Ασυρματικών Τηλεπικοινωνιών») απαιτείται περίπου 1 μέρα προσεκτικής μελέτης. Για τη μελέτη του Κεφαλαίου 5 του Ε.Δ.Υ. («Εφαρμογές Τηλεματικής») απαιτείται περίπου 1 εβδομάδα προσεκτικής μελέτης. Για τη μελέτη του Κεφαλαίου 6 του Ε.Δ.Υ. («Υπηρεσίες Τηλεματικής και Κατανεμημένη Αντικειμενοστρεφής Τεχνολογία») απαιτούνται περίπου 3 εβδομάδες προσεκτικής μελέτης. Για τη μελέτη του Κεφαλαίου 7 του Ε.Δ.Υ. («Αρχιτεκτονική Προσανατολισμένης προς τις Υπηρεσίες») απαιτούνται περίπου 2 εβδομάδες προσεκτικής μελέτης. (237 Σελίδες)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.