Using strategy-based instruction to assist learners become effective language learners

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2007 (EL)

Using strategy-based instruction to assist learners become effective language learners

ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ

Περίληψη:Ανεξάρτητα από ποια μεθοδολογική προσέγγιση χρησιμοποιείται στις διάφορες περιπτώσεις διδασκαλίας ξένων γλωσσών, ο γενικός σκοπός όλων είναι να διδάξουν στους μαθητές την ξένη γλώσσα με τέτοιον τρόπο, ώστε να γίνουν ικανοί χρήστες της γλώσσας αυτής. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε ορισμένα γλωσσικά χαρακτηριστικά, όπως γλωσσικοί τύποι και γλωσσικές λειτουργίες, καθώς και σε χαρακτηριστικά των μαθητών, όπως οι στρατηγικές γλωσσικής μάθησης. Σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας των ξένων γλωσσών τονίζουν την σημασία της ανάπτυξης των στρατηγικών μάθησης, δεδομένου ότι οι στρατηγικές μάθησης επιτρέπουν τους μαθητές ξένων γλωσσών τόσο να ελέγχουν και να βελτιώνουν την γλωσσική εκμάθηση, όσο και να τους καθοδηγούν σε μεγαλύτερη αυτονομία μάθησης και πιο ουσιώδη μάθηση. Μέσα στα πλαίσια αυτά, ο ρόλος του καθηγητή είναι ιδιαίτερα σημαντικός, ώστε να βοηθάει τους μαθητές να αναπτύξουν στρατηγικές μάθησης και να τις χρησιμοποιήσουν με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.  Σκοπός της διπλωματικής αυτής εργασίας είναι να καλλιεργήσει στρατηγικές μάθησης σε μια ομάδα εφήβων μαθητών μεσαίου γνωστικού επιπέδου, οι οποίοι παρακολουθούν την πρώτη τάξη του ενιαίου ελληνικού δημόσιου λυκείου, μέσα από διδασκαλία στρατηγικών μάθησης. Η μελέτη που παρουσιάζεται στην διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στην συγκεκριμένη αυτή πλευρά της γλωσσικής ανάπτυξης, συγκεκριμένα της αποτελεσματικής χρήσης των γλωσσικών στρατηγικών μάθησης. Για να επιτευχθεί αυτό, διεξήχθη μια έρευνα, κατά την οποία χρησιμοποιήθηκε ένας συνδυασμός από ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους συλλογής πληροφοριών και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων. Οι μέθοδοι αυτές συμπεριλαμβάνουν ερωτηματολόγια και παρακολουθήσεις διδασκαλίας. Τα ερωτηματολόγια παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις στρατηγικές μάθησης των μαθητών, με άλλα ζητήματα, όπως μαθησιακές δυσκολίες και αγαπημένα θέματα, και με την αξιολόγηση της μελέτης, ενώ οι παρακολουθήσεις, κατά την διάρκεια της εφαρμογής της διδασκαλίας στρατηγικών μάθησης, επικεντρώνονται στην χρήση στρατηγικών μάθησης από τους μαθητές.  Η μελέτη και η έρευνα που διεξάχθηκε για τις ανάγκες της διπλωματικής αυτής εργασίας βασίζονται πάνω σε σχετική βιβλιογραφία που αφορά την διδασκαλία στρατηγικών μάθησης, την διδασκαλία με βάση δραστηριότητες (tasks), και την διδασκαλία των τεσσάρων γλωσσικών ικανοτήτων στα πλαίσια της επικοινωνιακής μεθόδου. Αυτό το θεωρητικό υπόβαθρο αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την διεξαγωγή έρευνας και τον σχεδιασμό υλικού διδασκαλίας, που να εναρμονίζονται με τις σύγχρονες μεθοδολογίες μάθησης και διδασκαλίας των ξένων γλωσσών. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πως οι μαθητές αγνοούν την σημασία των στρατηγικών μάθησης στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, καθώς και το ότι οι στρατηγικές μάθησης μπορούν να τους βοηθήσουν να μάθουν μια ξένη γλώσσα πιο αποτελεσματικά. Επίσης, παρατηρείται ποικιλία όχι μόνο στις στρατηγικές μάθησης που οι μαθητές χρησιμοποιούν για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που συναντούν όταν μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα, αλλά και στην συχνότητα που τις χρησιμοποιούν. Η έρευνα αποκαλύπτει την σημαντικότητα της διδασκαλίας στρατηγικών μάθησης για την ανάπτυξη αυτόνομων γλωσσικών χρηστών, και καταλήγει σε συγκεκριμένες προτάσεις σχετικά με αυτήν την διδασκαλία. Κατά την διάρκεια της διδασκαλίας, οι καθηγητές αναλαμβάνουν έναν ιδιαίτερης σημασίας ρόλο, και, για αυτόν τον λόγο, χρειάζεται να διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις και την εμπειρία που απαιτείται για να βελτιώσουν την ικανότητα των μαθητών τους στο να χρησιμοποιούν τις στρατηγικές μάθησης.

Διπλωματική εργασία


Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα

2007
2013-12-16T09:52:14Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.