Kann das Grammatiklernen Lebendig und kreativ sein? : der Einsatz und die Funktion von Sprechlernspielen im Grammatikunterricht

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2008 (EL)

Kann das Grammatiklernen Lebendig und kreativ sein? : der Einsatz und die Funktion von Sprechlernspielen im Grammatikunterricht

ΡΑΡΡΑ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΗ

ΠερίληψηΗ παρούσα διπλωματική εργασία ασχολείται με τη εκμάθηση της Γραμματικής στο ξενόγλωσσο μάθημα της Γερμανικής Γλώσσας και με το πως το μάθημα της Γραμματικής μπορεί να διαμορφωθεί ευχάριστα και δημιουργικά. Στο επίκεντρο της εργασίας βρίσκεται η εισαγωγή και η λειτουργία των γλωσσικών παιχνιδιών μέσα στα πλαίσια του μαθήματος της Γραμματικής. Η μετάδοση των γραμματικών γνώσεων είναι μεν μια σημαντική προϋπόθεση για την κατάκτηση της ξένης γλώσσας, αλλά συχνά αποτελεί ένα «μη ευχάριστο» κομμάτι του ξενόγλωσσου μαθήματος. Με βάση αυτό τίθεται το ερώτημα, πως μπορεί το μάθημα της Γραμματικής να γίνει πιο ζωντανό και πιο δημιουργικό και αν μπορεί κατά συνέπεια η εισαγωγή των γλωσσικών παιχνιδιών να ωφελήσει. Η παρούσα διπλωματική εργασία, η οποία αποτελείται από ένα θεωρητικό και ένα πρακτικό μέρος, προσπαθεί να δώσει μια απάντηση στο παραπάνω ερώτημα .Στο θεωρητικό μέρος παρουσιάζεται πρώτα ο γενικός όρος «Γραμματική» και αναλύεται το ερώτημα, πόση γραμματική χρειάζεται ο άνθρωπος. Στη συνέχεια γίνεται μια σύντομη αναφορά στο πως διδάσκεται η γραμματική σε ένα παραδοσιακό ξενόγλωσσο μάθημα και έπειτα περιγράφονται οι παράγοντες εκείνοι, οι οποίοι επηρεάζουν το επικοινωνιακό μάθημα Γραμματικής. Παράλληλα, αναφέρεται ο ρόλος των κινήτρων καθώς και οι παράγοντες, που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τις διάφορες φάσεις του μαθήματος. Μέσα στα πλαίσια ενός επικοινωνιακού ξενόγλωσσου μαθήματος θα πρέπει η διδασκαλία και η εκμάθηση της Γραμματικής να προάγει τη δημιουργικότητα. Το μέσο για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι μεταξύ άλλων το γλωσσικό παιχνίδι. Αφού γίνεται αναφορά στα χαρακτηριστικά του «παιχνιδιού» και ιδιαίτερα του «γλωσσικού παιχνιδιού», αναλύονται ο ρόλος του τελευταίου και τα αναμενόμενα αποτελέσματα της εισαγωγής του στο μάθημα της ξένης γλώσσας. Εκτός αυτού παρουσιάζονται διεξοδικά σε αυτό το κεφάλαιο τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις, που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την επιλογή, την εισαγωγή και τη διεξαγωγή του κατάλληλου γλωσσικού παιχνιδιού. Στο τέλος του θεωρητικού μέρους γίνεται αναφορά στα βασικά είδη των γλωσσικών παιχνιδιών που αφορούν στη Γραμματική.Στο πρακτικό μέρος της εργασίας συνδέεται η θεωρία με τη διδακτική πρακτική. Με βάση τέσσερα διαφορετικά γλωσσικά παιχνίδια, τα οποία χρησιμοποιούνται σε δυο διαφορετικές τάξεις, περιγράφονται η εισαγωγή και η διεξαγωγή των γλωσσικών παιχνιδιών στο μάθημα της Γραμματικής. Μετά την αναφορά στους παράγοντες που παίζουν ρόλο στο σχεδιασμό του μαθήματος (π.χ. ηλικία, γλωσσικό επίπεδο μαθητών) παρουσιάζεται με λεπτομέρειες η πορεία της εξέλιξης των παιχνιδιών. Στη συνέχεια αναλύεται η επίδραση της εισαγωγής των γλωσσικών παιχνιδιών και στις δύο τάξεις, τόσο από την οπτική του καθηγητή όσο και από την οπτική των μαθητών. Το τελευταίο επιτυγχάνεται με τη βοήθεια ενός ερωτηματολογίου που δίνεται στους μαθητές προς συμπλήρωση μετά την ολοκλήρωση του παιχνιδιού. Στόχος αυτού του μέρους της εργασίας είναι να φανεί η κινητήρια δύναμη των γλωσσικών παιχνιδιών και το ότι η εκμάθηση της Γραμματικής κατά την κατάκτηση μιας ξένης γλώσσας δεν αποκλείει εν τέλει τη δημιουργικότητα. Στο τέλος βγαίνουν ορισμένα γενικά συμπεράσματα τόσο από την θεωρητική ενασχόληση με το θέμα όσο και από την πρακτική εφαρμογή στο μάθημα.

Διπλωματική εργασία


Γερμανική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα

2013-12-16T10:42:34Z
2008-08-25


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.