Beurteilung der Grammatikkompetenz auf der Niveaustufe B = Η αξιολόγηση της γραμματικής ικανότητας στο επίπεδο Β

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2008 (EL)

Beurteilung der Grammatikkompetenz auf der Niveaustufe B = Η αξιολόγηση της γραμματικής ικανότητας στο επίπεδο Β

ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΜΑΛΙΑΜΑΝΗ

ZUSAMMENFASSUNGDie vorliegende Diplomarbeit verfolgt das Ziel, die Beurteilung der Grammatikkompetenz innerhalb des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache zu untersuchen. Dies geschiehthauptsächlich in Bezug auf das Lernniveau B, das heißt auf den Niveaustufen B1 und B2 wie diese vom Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen bestimmtwerden.Im ersten Kapitel wird der theoretische Hintergrund des Grammatiktestens geschildert. Zuerst wird nach einer Definition die historische Entwicklung des Stellenwerts derGrammatikkompetenz und deren Beurteilung in den verschiedenen Methoden des Fremdsprachenunterrichts deskribiert. Als Nächstes wird die Beurteilung der Grammatikkompetenz innerhalb des Referenzrahmens definiert. Im Anschluss daran werden verschiedene Aspekte des Bewertens behandelt, darunter Gütekriterien,Aufgabentypen sowie Bewertungssysteme- hinsichtlich offizieller Sprachprüfungen. Demzufolge wird im zweiten Kapitel bezweckt, Prüfungsmodelle moderner Testers aufdem Niveau B in Bezug auf die Beurteilung der Grammatikkompetenz unter die Lupe zu nehmen; hierbei beschäftigt man sich mit Analyse der Testaufgaben, Gewichtung der Grammatik sowie Überprüfung der im theoretischen Teil erläuterten Gütekriterien. Die Prüfungen B1 und B2 des Goethe-Instituts und des Griechischen Staatszertifikats stehen dabei im Mittelpunkt unseres Interesses.Im dritten und letzten Kapitel dieser Diplomarbeit werden Vorschläge zum Testen der Grammatikkompetenz gemacht. Einerseits wird der Versuch unternommen, eigene Grammatiktests für die beiden Niveaus bezüglich der rezeptiven Sprachaktivitäten zu konstruieren, die vor allem Testreliabilität und Validität erhöhen sollen. Andererseits werden übersichtliche -teils modifizierte- Bewertungsraster empfohlen, die zu einer objektiveren Beurteilung der produktiven Sprachaktivitäten dienen sollen.ΠΕΡΙΛΗΨΗΗ συγγραφή της παρούσας διπλωματικής εργασίας έχει ως στόχο τη μελέτη της αξιολόγησης της γραμματικής ικανότητας στα πλαίσια του μαθήματος 'Γερμανικά ως ΞένηΓλώσσα'. Η μελέτη αυτή επιτυγχάνεται αναφορικά με τα επίπεδα μάθησης Β1 και Β2, όπως αυτά ορίζονται απο το Κοινό Ευρωπαικό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες.Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται ένα θεωρητικό πλαίσιο για την αξιολόγηση της γραμματικής. Αφού οριστεί επιστημονικά η γραμματική ικανότητα, περιγράφεται ιστορικά η σημασία και η αξιολόγηση αυτής στις διάφορες μεθόδους διδασκαλίας των ξένων γλωσσών. Ακολούθως ορίζεται η αξιολόγηση της γραμματικής ικανότητας εντός του Πλαισίου Αναφοράς. Εν συνεχεία η μελέτη παρουσιάζει κυρίαρχους ορισμούς και σημεία της αξιολόγησης, μεταξύ αυτών, κριτήρια αξιολόγησης, είδη ασκήσεων, καθώς επίσης και συστήματα αξιολόγησης-πάντα αναφορικά με επίσημες γλωσσικές εξετάσεις. Σύμφωνα με τη θεωρία επιδιώκεται στο δεύτερο κεφάλαιο η ανάλυση εξεταστικών μοντέλων σε σχέση με την αξιολόγηση της γραμματικής ικανότητας των υποψηφίων. Σεευτό το σημείο ασχολούμαστε με την ανάλυση ασκήσεων σε πραγματικά τεστ αξιολόγησης του Γερμανικού Ινστιτούτου και του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, με τη βαθμολογική βαρύτητα της γραμματικής, καθώς επίσης και τον έλεγχο των κριτηρίων αξιολόγησης που παρουσιάστηκαν στο θεωρητικό μέρος.Στο τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο της διπλωματικής αυτής εργασίας γίνονται εναλλακτικές προτάσεις απο την ίδια την συγγραφέα για την αξιολόγηση της γραμματικής ικανότητας. Αφενός επιχειρείται η κατασκευή τεστ γραμματικής και για τα δυο επίπεδα- όσον αφορά την προσληπτική γλωσσική δραστηριότητα- με στόχο κυρίως τημεγιστοποίηση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας της εξέτασης. Αφετέρου προτείνονται τροποποιημένες -σε σχέση με τις αρχικές- κλίμακες βαθμολόγησης που στοχεύουν σε μια πιο αντικειμενική αξιολόγηση των παραγωγικών γλωσσικών δραστηριοτήτων.

Διπλωματική εργασία


Γερμανική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα

2013-12-16T10:45:46Z
2008-08-25


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.