Investigating the teaching of speaking in state junior high schools in the area of western Thessaloniki, Greece
ΝΑΡΙΔΟΥ ΕΥΜΟΡΦΙΑ
ΠερίληψηΣτο παρελθόν, η διδασκαλία του προφορικού λόγου ήταν περιθωριοποιημένη στα Ελληνικά δημόσια γυμνάσια και το επίκεντρο της διδακτικής διαδικασίας ήταν η τέλεια γνώση της γραμματικής και της σύνταξης του γραπτού λόγου. Η έλευση της Επικοινωνιακής Διδασκαλίας της Γλώσσας στόχευε ν' αποκαταστήσει την ισορροπία αντιμετωπίζοντας τον προφορικό λόγο ως ξεχωριστή γλωσσική δεξιότητα. Η μελέτη του φυσικού λόγου διαμόρφωσε την βάση πάνω στην οποία η Επικοινωνιακή Διδασκαλία της Γλώσσας στήριξε το θεωρητικό πλαίσιο για τις αρχές και τα κριτήρια που αποτελούν την βάση για την διδασκαλία του προφορικού λόγου σε μια ξένη γλώσσα. Ο σκοπός αυτής της μεταπτυχιακής εργασίας είναι η διερεύνηση του τρόπου διδασκαλίας του προφορικού λόγου σε ένα δείγμα δημοσίων γυμνασίων στην Ελλάδα και η διαπίστωση αν οι προφορικές δραστηριότητες που χρησιμοποιούνται στην τάξη ικανοποιούν τα κριτήρια της Επικοινωνιακής Διδασκαλίας της Γλώσσας. Γι' αυτόν το σκοπό, δημόσια γυμνάσια στην περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης επιλέχθηκαν τυχαία για ν' αποτελέσουν το δείγμα της έρευνας. Τα ερευνητικά εργαλεία περιλαμβάνουν ταχυδρομημένα ερωτηματολόγια, παρακολουθήσεις σε τάξεις και συνεντεύξεις. Μια βιβλιογραφική έρευνα στους τομείς που αφορούν στην εφαρμογή τους, καθώς και στον τομέα της διδασκαλίας του προφορικού λόγου, με σκοπό να εδραιώσει συγκεκριμένα κριτήρια για την διδασκαλία του, προηγήθηκε. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, οι διδακτικές πρακτικές που εφαρμόζονται σε γυμνάσια της Δυτικής Θεσσαλονίκης δείχνουν ότι στοιχεία παραδοσιακών διδακτικών μεθόδων εντοπίζονται ακόμη στην διδασκαλία της ξένης γλώσσας και ότι η εφαρμογή της Επικοινωνιακής Διδασκαλίας της Γλώσσας απαιτεί διαρκή εκπαίδευση και ενημέρωση των καθηγητών. Δοκιμαστικές προτάσεις προφορικών δραστηριοτήτων που προάγουν την επικοινωνία περιλαμβάνονται στη μεταπτυχιακή εργασία.