Using alternative assessment methods in the greek state senior high school : the viability of the oral portfolio

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2007 (EL)

Using alternative assessment methods in the greek state senior high school : the viability of the oral portfolio

ANGELIKI DAPHNI

Abstract (Greek version)Η αφετηρία αυτής της διπλωµατικής εργασίας είναι η πρόσφατη στροφή στη γλωσσική αξιολόγηση απέναντι στις εναλλακτικές µεθόδους αξιολόγησης. Αυτή η στροφή θα υποστηριχθεί ότι έχει ευεργετικές επιδράσεις στη διδασκαλία της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Ειδικότερα, θα προταθεί ότι η χρήση φακέλου ως µία αντιπροσωπευτική εναλλακτική µέθοδος αξιολόγησης µπορεί να διευκολύνει και να ενισχύσει τη διαδικασία αξιολόγησης της οµιλίας και των ακουστικών δεξιοτήτων µέσα στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας στο Ελληνικό δηµόσιο λύκειο. Το συγκεκριµένο διδακτικό πλαίσιο έχει έντονο εξεταστικό προσανατολισµό και αποκλείει την αξιολόγηση της οµιλίας και των ακουστικών δεξιοτήτων από το επίσηµο εξεταστικό του σχήµα. Επειδή η πρόοδος στον τοµέα της διδασκαλίας των γλωσσών µπορεί να προέλθει από τις ανεξάρτητες προσπάθειες των καθηγητών µέσα στις τάξεις τους, αυτή η διπλωµατική εργασία έχει σκοπό να προσφέρει στους καθηγητές καθοδήγηση για τη διαµόρφωση ενός φακέλου που να εστιάζει στην οµιλία και στις ακουστικές δεξιότητες µέσω της έκθεσης προτάσεων και πρακτικών ιδεών που να αφορούν στα στάδια της εφαρµογής του. Επιπλέον, η διπλωµατική εργασία έχει στόχο να εξετάσει την βιωσιµότητα του φακέλου που έχει ως αντικείµενο τον προφορικό λόγο και να κάνει υποδείξεις για µελλοντικές ενέργειες.Η µεθοδολογία της εργασίας αποτελείται από τρία εργαλεία. Αρχικά, διαµορφώθηκε ένα ερωτηµατολόγιο το οποίο απευθύνθηκε σε καθηγητές που διδάσκουν την Αγγλική γλώσσα στο λύκειο, µε σκοπό να συντεθεί µία εικόνα του πώς αντιλαµβάνονται την αποτελεσµατική αξιολόγηση, την προφορική αξιολόγηση και την αξιολόγηση βάσει φακέλου στο διδακτικό τους πλαίσιο. Η εικόνα που συντέθηκε άφησε να φανεί ότι εκφράζονται επιφυλάξεις για την αποτελεσµατικότητα των παρουσών µεθόδων αξιολόγησης και ότι οι καθηγητές υιοθετούν µία θετική στάση απέναντι στις εναλλακτικές µεθόδους αξιολόγησης, όπως είναι η αξιολόγηση βάσει φακέλου. Επιπλέον, οι καθηγητές θεωρούν ότι ο φάκελος είναι κατάλληλη µέθοδος για την αξιολόγηση της οµιλίας και των ακουστικών δεξιοτήτων. Στη συνέχεια σχεδιάστηκε µία σειρά δραστηριοτήτων, µε σκοπό να συµπεριληφθούν σε ένα φάκελο µε αντικείµενο τον προφορικό λόγο, ο οποίος εφαρµόστηκε στους µαθητές της πρώτης τάξης του λυκείου Διονύσου. Η διπλωµατική εργασία παρουσιάζει τη δοµή αυτού του φακέλου και επισηµαίνει µερικούς πρακτικούς περιορισµούς στην εφαρµογή του, καθώς επίσης και την ευεργετική παιδαγωγική του επίδραση στους µαθητές. Το τελευταίο µεθοδολογικό εργαλείο της εργασίας είναι η δηµιουργία ενός ερωτηµατολογίου το οποίο δόθηκε στους µαθητές, όταν η περίοδος της αξιολόγησης αυτής της µορφής είχε ολοκληρωθεί. Σε αυτό το ερωτηµατολόγιο, οι µαθητές κατέγραψαν την εµπειρία τους από τη διαδικασία αξιολόγησης βάσει φακέλου και δήλωσαν την προτίµηση τους απέναντι σε αυτήν συγκριτικά µε τα παραδοσιακά διαγωνίσµατα. Η διπλωµατική εργασία ολοκληρώνεται µε την αξιολόγηση του φακέλου υπό το φως των παρατηρήσεων του καθηγητή και των απαντήσεων των µαθητών στο ερωτηµατολόγιο. Η αξιολόγηση βάσει φακέλου αποδεικνύεται ότι είναι µια θετική εµπειρία για τους µαθητές και ένα πολλά υποσχόµενο εργαλείο αξιολόγησης. Αν και ο φάκελος φαίνεται να είναι χρονοβόρος, όσον αφορά στο χρόνο που απαιτείται, για να διαµορφωθεί, να διεξαχθεί και να βαθµολογηθεί, η παιδαγωγική του αξία εξισορροπεί αυτούς τους πρακτικούς περιορισµούς. Η εφαρµογή του φακέλου αποκαλύπτει ότι αυτή η µέθοδος σηµατοδοτεί µία καινοτοµία στο µάθηµα της Αγγλικής γλώσσας στο Ελληνικό δηµόσιο λύκειο, που µπορεί να δώσει µία καινούργια ώθηση στην αξιολόγηση και µπορεί να αυξήσει το ενδιαφέρον των µαθητών για το µάθηµα της Αγγλικής γλώσσας σταδιακά. Παρόλα αυτά, επισηµαίνεται ότι, για να εφαρµοστεί η αξιολόγηση βάσει φακέλου σε ευρεία κλίµακα, πρέπει οι καθηγητές Αγγλικής γλώσσας να υποστηριχθούν µε επιµορφωτικά προγράµµατα τα οποία να αφορούν στο ζήτηµα της αξιολόγησης, καθώς επίσης µε περισσότερο χρόνο για τη διδασκαλία του αντικειµένου τους και µε κατάλληλη υλικοτεχνική υποδοµή.

Διπλωματική εργασία


Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα

2007
2013-12-16T10:03:34Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.