Οι αθηναϊκές εφημερίδες στο νέο επικοινωνιακό περιβάλλον

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository of the Hellenic Open University
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



Thesis (EN)

2013 (EN)

Οι αθηναϊκές εφημερίδες στο νέο επικοινωνιακό περιβάλλον

ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ

ΠερίληψηΟ 20ος αιώνας χαρακτηρίζεται ως ο αιώνας των ΜΜΕ. Σε αυτή την εποχή της σύγκλισης και της παγκοσμιοποίησης υπάρχουν κάποιες κοινές διεθνείς τάσεις, όπως ο  αυξανόμενος ρόλος της διαφήμισης στη χρηματοδότηση των Μέσων, ο περιορισμός της κυκλοφορίας των εφημερίδων, η αύξηση του αριθμού των σελίδων και της ποικιλίας του περιεχομένου, αλλά κυρίως η συγκέντρωση του καθεστώτος ιδιοκτησίας, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Οι ημερήσιες αθηναϊκές εφημερίδες, στη διάρκεια του 19ου και μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα, αποτέλεσαν το ισχυρότερο μέσο μαζικής επικοινωνίας στην Ελλάδα. Όμως, από τη δεκαετία του 1990 και μετά, σημειώνεται κατακόρυφη πτώση του συνόλου της μέσης ημερήσιας κυκλοφορίας όλων των εφημερίδων, της αναγνωσιμότητας και επακόλουθα των διαφημιστικών εσόδων. Οι αιτίες αυτής της πτώσης οφείλονται κυρίως στην είσοδο ανταγωνιστικών μέσων, όπως της ιδιωτικής τηλεόρασης, της ελεύθερης ραδιοφωνίας και του διαδικτύου, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη πολιτική κόπωση, τη μείωση του πολιτικού ανταγωνισμού, τη μείωση της αξιοπιστίας του τύπου, καθώς και την αύξηση του αριθμού και της τιμής των εφημερίδων. Οι εφημερίδες προσπάθησαν να περιορίσουν τις απώλειές τους, προσαρμοζόμενες στις νέες εξελίξεις, με τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού τους, την οπτικοποίηση του περιεχομένου τους και την υιοθέτηση πολιτικής προσφορών (CD, DVD, ένθετα κ.ά.).Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια μειώνεται η ικανοποίηση του νεότερου σε ηλικία κοινού από την ανάγνωση των εφημερίδων, με παράλληλη μετατόπισή του προς τα  ηλεκτρονικά μέσα (τηλεόραση, ραδιόφωνο, διαδίκτυο), τα οποία χρησιμοποιεί για ενημέρωση και για ψυχαγωγία. Επιπλέον οι νέες συνήθειες του αναγνωστικού κοινού και η ραγδαία εξέλιξη της ηλεκτρονικής τυπογραφίας ευνόησαν τον δωρεάν έντυπο τύπο και οδήγησαν τις εφημερίδες στη δημιουργία ηλεκτρονικών εκδόσεών τους.Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι Αθηναϊκές εφημερίδες θα εξακολουθήσουν να έχουν έντυπη μορφή, για το μεσοπρόθεσμο τουλάχιστον μέλλον και δεν απειλούνται με εξαφάνιση λόγω της διάδοσης των νέων μέσων και του διαδικτύου. Αντίθετα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από την παγκόσμια προβολή που αυτό μπορεί να τουςεξασφαλίσει, αρκεί να διατηρήσουν τα ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους, αλλά καινα μπορούν να συνυπάρχουν με τις ηλεκτρονικές εκδόσεις τους, σε μια σχέσηαλληλοσυμπλήρωσης.

Διπλωματική εργασία


Greek
English

2013-12
2013-12-16T10:56:44Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)