COMPARATIVE SATISFACTION PATIENTS VISITING MORNING AND AFTERNOON OUTPATIENT CLINICS OF GENERAL HOSPITAL OF THE UNIVERSITY PATRAS (PGNP)

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΛΗΠΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΑ ΠΡΩΙΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΙΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
COMPARATIVE SATISFACTION PATIENTS VISITING MORNING AND AFTERNOON OUTPATIENT CLINICS OF GENERAL HOSPITAL OF THE UNIVERSITY PATRAS (PGNP)

ΚΕΣΟΥΔΙΔΟΥ, ΙΩΑΝΝΑ

ΙΝΤΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ

ΠΕΡΙΛΗΨΗ Εισαγωγή: Έρευνες ικανοποίησης ασθενών έχουν διαπιστώσει πως κοινωνικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά των ερωτώμενων επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά την άποψή τους (π.χ. ηλικία, εκπαιδευτικό επίπεδο). Επίσης, άλλα χαρακτηριστικά, όπως ο χρόνος εξυπηρέτησης, η ευκολία πρόσβασης, η καθαριότητα έχουν βρεθεί ότι επηρεάζουν την κρίση των ασθενών. Σκοπός: Σκοπός της εργασίας ήταν να διερευνήσει το επίπεδο ικανοποίησης ασθενών από τις υπηρεσίες που δέχτηκαν στα Πρωινά ή Απογευματινά Ιατρεία του Π.Γ.Ν.Π.. Υλικό – Μέθοδος: Η έρευνα διεξήχθη το χρονικό διάστημα Δεκεμβρίου 2016 – Ιανουαρίου 2017 σε δείγμα 264 ασθενών στο πλαίσιο συστηματικής δειγματοληψίας. Χρησιμοποιήθηκε γραπτό δομημένο ερωτηματολόγιο 68 συνολικά ερωτήσεων, σταθμισμένο στην ελληνική πραγματικότητα και με ικανοποιητικό επίπεδο αξιοπιστίας και εγκυρότητας. Για την κωδικοποίηση και τη στατιστική επεξεργασία χρησιμοποιήθηκε το SPSS v.22, ενώ η στατιστική επεξεργασία περιελάμβανε περιγραφικά στατιστικά, μη παραμετρικό έλεγχο U των Mann-Whitney και συσχέτιση με το δείκτη (ρ) του Spearman. Αποτελέσματα: Το 35,7% του δείγματος ήταν άνδρες και το 64,3% γυναίκες. Οι μέσοι όροι ικανοποίησης ασθενών από τους επιμέρους παράγοντες της ποιότητας ήταν: (α) για το κλείσιμο των ραντεβού μ=2,75 (SD=±1,00), (β) για τις διαδικασίες που σχετίζονται με την άφιξη μ=2,33(SD=±,53), (γ) για την αναμονή στην εξέταση μ=2,90 (SD=±,63), (δ) για τη ιατρική εξέταση μ=3,77 (SD=±,74), (ε) για τη διεξαγωγή εργαστηριακών / απεικονιστικών εξετάσεων μ=2,00 (SD=±1,53), (στ) για τις διαδικασίες που σχετίζονται με την αναχώρηση μ=1,84 (SD=±1,14) και (ζ) από τη συνολική ικανοποίηση μ=3,61 (SD=±,82). Ο μη παραμετρικός έλεγχος U Mann-Whitney έδειξε πως οι ασθενείς επισκέπτες των απογευματινών ιατρείων παρουσιάζουν κατά κανόνα υψηλότερες τιμές ικανοποίησης συγκριτικά με τους ασθενείς επισκέπτες των πρωινών ιατρείων (p<0,01). Οι παράγοντες που συσχετίστηκαν θετικά με τη συνολική ικανοποίηση των ασθενών από τα εξωτερικά ιατρεία του Π.Γ.Ν.Π. ήταν το είδος του ιατρείου (πρωινό ή απογευματινό, p<0,01), η ηλικία (p≤0,05), η ικανοποίηση συνολικά από το Π.Γ.Ν.Π. ως νοσοκομείο (p<0,001), η ικανοποίησης από το Εθνικό Σύστημα Υγείας (p<0,01) και η εικόνα των ίδιων των ασθενών για την κατάσταση της υγείας τους (p<0,01). Αρνητική συσχέτιση προέκυψε μεταξύ συνολικής ικανοποίησης και απόψεων των ασθενών για την επίδραση της οικονομικής κρίσης στην υγεία τους (p<0,001) φανερώνοντας πως οι ασθενείς που δήλωναν μεγάλη επίδραση της οικονομικής κρίσης στην υγεία τους παρουσίαζαν συνήθως και τις μικρότερες τιμές ικανοποίησης. Σε σχέση με την προτίμηση ιατρείου, πρωινό ή απογευματινό, οι παράγοντες που συσχετίστηκαν θετικά ήταν το φύλο (p<0,05), η εθνικότητα (p<0,01), η ικανοποίηση από τη διαδικασία κλεισίματος ραντεβού (p<0,05), η ικανοποίηση από το χρόνο αναμονής για εξέταση (p<0,001) και η συνολική ικανοποίηση (p<0,01). Αντίθετα, αρνητική συσχέτιση προέκυψε μεταξύ εκπαιδευτικού επιπέδου (p<0,05), ιδιωτικής ασφάλισης (p<0,001) και αξιολόγησης του Εθνικού Συστήματος Υγείας (p<0,01). Συζήτηση: Η έρευνα έδειξε πως παρά τις συνθήκες οικονομικής κρίσης η συνολική ικανοποίηση των ασθενών από τα εξωτερικά ιατρεία παραμένει σε υψηλά επίπεδα, καθώς και η ικανοποίηση από τις ιατρικές υπηρεσίες. Σε επιμέρους δείκτες της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας, όπως η αναχώρηση – άφιξη και ο χρόνος διεξαγωγής εξετάσεων υπάρχουν θέματα που θα πρέπει να προβληματίσουν τους αρμόδιους για καλύτερη οργάνωση των υπηρεσιών. Σε σχέση με τους παράγοντες που επιδρούν στη συνολική ικανοποίηση ή σε επιμέρους παραμέτρους της ικανοποίησης επιβεβαιώθηκαν τα συμπεράσματα προηγούμενων μελετών για την επίδραση (θετική συσχέτιση) της ηλικίας (οι μεγαλύτεροι σε ηλικία παρουσιάζουν συνήθως υψηλότερες τιμές ικανοποίησης), της οικογενειακής κατάστασης (οι έγγαμοι παρουσιάζουν συνήθως υψηλότερες τιμές ικανοποίησης) και της εικόνας των ίδιων των ασθενών για την υγεία τους(εκείνοι που αξιολογούν θετικά την υγεία τους παρουσιάζουν και υψηλότερες τιμές ικανοποίησης). Η μόνη διαφοροποίηση σε σχέση με προηγούμενες μελέτες εντοπίζεται στη συσχέτιση του εκπαιδευτικού επιπέδου με επιμέρους παραμέτρους της ικανοποίησης, καθώς συμφωνεί με περιορισμένο αριθμό μελετών οι οποίες έδειξαν πως οι ασθενείς με υψηλότερο εκπαιδευτικό επίπεδο παρουσιάζουν κατά κανόνα και υψηλότερες τιμές ικανοποίησης. Τέλος, επιβεβαίωσε και τα αποτελέσματα άλλων ερευνών, καθώς διαπίστωσε πως ο βαθμός ικανοποίησης των ασθενών από τα απογευματινά ιατρεία είναι μεγαλύτερος συγκριτικά με τον βαθμό ικανοποίησης των ασθενών από τα πρωινά ιατρεία. Συμπεράσματα: Η έρευνα έδειξε πως η ικανοποίηση των ασθενών είναι μεν υψηλή για συνθήκες οικονομικής κρίσης, ωστόσο αυτό οφείλεται περισσότερο σε ενδογενείς λόγους που σχετίζονται με τη ψυχολογία των ασθενών, οι οποίοι για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της οικονομικής κρίσης έχουν προσαρμόσει ανάλογα και τις προσδοκίες τους. Επίσης, πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες της έρευνας δήλωσαν πως δεν μπορούν να κάνουν χρήση των απογευματινών εξωτερικών ιατρείων λόγω του κόστους επιβεβαιώνοντας επιστημονικές απόψεις πως τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα πλήττονται περισσότερο σε συνθήκες οικονομικής κρίσης. Στο πλαίσιο αυτό η διοικήσεις των νοσοκομείων είναι σημαντικό να λάβουν μέτρα για την ενίσχυση της ποιότητας των υπηρεσιών στα πρωινά ιατρεία, που η πρόσβαση είναι δωρεάν, ιδιαίτερα στους τομείς που σχετίζονται με γραφειοκρατικές διαδικασίες, τη σύνδεση των νοσοκομείων με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τη μείωση του χρόνου εκτέλεσης των διαγνωστικών εξετάσεων.
ABSTRACT Introduction: Patient satisfaction surveys have found that social and demographic characteristics of respondents have a positive or negative impact on their view (eg age, educational level). Also, other features such as time of service, ease of access, cleanliness have been found to affect the judgment of patients. Purpose: The aim of the work was to investigate the level of satisfaction of patients from the services they received at the PGNP's morning or afternoon clinics. Material - Method: The survey was conducted between December 2016 and January 2017 in a sample of 264 patients under systematic sampling. A written structured questionnaire of 68 questions was used, weighted in Greek reality and with a satisfactory level of reliability and validity. SPSS v.22 was used for the coding and statistical processing, while the statistical processing included descriptive statistics, Mann-Whitney non-parametric control, and correlation with Spearman's (ρ) index. Results: 35.7% of the sample were male and 64.3% female. Patient satisfaction averages of the individual quality factors were: (a) to close the appointment μ = 2,75 (SD = ± 1,00), (b) for the arrival procedures μ = 2, 33 (SD = ± 53), (c) for waiting for examination μ = 2,90 (SD = ± 63), (d) for medical examination μ = 3.77 (SD = (F) for procedures related to departure μ = 1,84 (SD = ± 1,14) and (b) for the performance of laboratory / imaging tests μ = 2,00 (SD = ± 1,53) G) from the total satisfaction μ = 3.61 (SD = ±, 82). Non-parametric control U Mann-Whitney showed that patient patients in afternoon clinics usually exhibit higher satisfaction rates compared to early-morning patients (p <0.01). The factors that were positively correlated with the total satisfaction of patients from the outpatient clinics of PGNP Was the type of clinic (early-morning or afternoon, p <0.01), age (p≤0.05), total satisfaction from PGNP. (P <0.001), satisfaction with the National Health System (p <0.01) and patients' own health status (p <0.01). Negative correlation arose between overall satisfaction and patient opinion about the impact of the economic crisis on their health (p <0.001), revealing that patients who had a high impact on the health of the economic crisis also had the lowest satisfaction rates. In terms of preference, early morning or afternoon clinics, the factors that were positively correlated were gender (p <0.05), nationality (p <0.01), satisfaction of the appointment process (p <0.05 ), Satisfaction from waiting time for examination (p <0.001) and overall satisfaction (p <0.01). In contrast, a negative correlation emerged between educational level (p <0.05), private insurance (p <0.001) and National Health System assessment (p <0.01). Discussion: The survey showed that despite the economic crisis, the overall satisfaction of patients from outpatient clinics remains high, as well as the satisfaction of medical services. Individual indicators of the quality of health services such as departure and arrival time and the timing of examinations have issues that should be dealt with by those responsible for better organization of services. In relation to the factors influencing overall satisfaction or partial satisfaction parameters, the conclusions of previous studies on the effect (positive correlation) of age (older people usually have higher satisfaction rates), marital status (married usually show Higher values of satisfaction) and the patient's own health image (those who positively assess their health also show higher satisfaction rates). The only difference from previous studies is the correlation of the educational level with individual parameters of satisfaction, as it agrees with a limited number of studies that showed that patients with a higher educational level generally have higher satisfaction rates. Finally, he confirmed the results of other investigations, as he found that the degree of patient satisfaction from afternoon surgery is greater compared to the satisfaction of patients from the morning clinics. Conclusions: Research has shown that patient satisfaction is high in times of economic crisis, but this is due more to intrinsic reasons related to patient psychology, which in order to adapt to the new circumstances of the economic crisis have adapted the expectations their. More than half of the survey participants said they could not use afternoon outpatient clinics because of the cost, confirming scientific views that the lower strata are most affected by the economic crisis. In this context, it is important for hospital administrations to take measures to enhance the quality of services at outpatients morning clinics, free of charge, especially in areas related to bureaucratic procedures, linking hospitals to mass transit and reducing Of the timing of the diagnostic tests.
19 ΠΙΝΑΚΕΣ & 15 ΓΡΑΦΗΜΑΤΑ

Διπλωματική Εργασία / Thesis

οικονομική κρίση
πρωινά ιατρεία
απογευματινά ιατρεία
ικανοποίηση ασθενών


Ελληνική γλώσσα

2017-09-26T07:02:42Z
2017-09-16


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

3
181
52




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.