With the rise of the digital era, an increasing number of cultural organizations are
taking advantage of the potentials that new technologies offer, in order to ensure their
sustainability, as well as, in order to multiply their visibility towards the global
audience. In this context, where culture is in league with digital technology, one can
find Europeana, one of the most ambitious initiatives of EU, whose objective is to
create a digital library both for the European science and culture and which will allow
to everyone to have access to its content for free. The creation of Europeana forms
part of the wider concept concerning the vision of a single Europe, since culture is one
of the fields -politics and finances are the other two- which can make that vision
become a reality. Since 2008, when Europeana was launched, it counts today more
than 54 millions of digitized material, while it cooperates with more than 3.000
cultural agencies across Europe. In 2012 and despite its good course, it was decided
that Europeana had to increase its appeal to a wider audience, while convincing a
greater number of cultural agencies to contribute to its content, by providing their
cultural assets digitized. That is why a 36 months communication strategy plan was
adopted, entitled “Europeana Awareness”. The aim of this essay is to present the
adopted communication strategy plan (goal, target-groups, communication channels,
message, implementation and evaluation), while exploring how it was received by
specific member-states representatives, while motivated to create relevant national
communication campaigns, adapted to the cultural background of each member-state.
Moreover, it will also be discussed the topic of digital libraries, as well as if
digitalization is actually the future of culture.
Περιέχει:πίνακες, εικόνες
Με την έλευση της ψηφιακής πολιτικής, ολοένα και περισσότεροι πολιτιστικοί
οργανισµοί αξιοποιούν τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, τόσο
για να διασφαλίσουν την βιωσιµότητά τους, όσο και για πολλαπλασιάσουν την
ορατότητά τους στο παγκόσµιο πλέον κοινό. Στο πλαίσιο αυτό της σύµπραξης
πολιτισµού και ψηφιακής τεχνολογίας εντάσσεται και η Europeana, µία από τις πιο
φιλόδοξες πρωτοβουλίες της ΕΕ µε σκοπό τη δηµιουργία µίας ψηφιακής βιβλιοθήκης
για την επιστήµη και τον πολιτισµό της Ευρώπης, προσβάσιµης σε όλους δωρεάν. Η
δηµιουργία της, εντάσσεται στην γενικότερη φιλοσοφία που διέπει την ΕΕ, σύµφωνα
µε την οποία ο πολιτισµός συνιστά ένα ακόµη πεδίο -µαζί µε το οικονοµικό και το
πολιτικό- από το οποίο µπορεί να επέλθει η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Από το 2008
που ξεκίνησε τη λειτουργία της, σήµερα απαριθµεί περισσότερα από 54 εκ.
ψηφιοποιηµένα πολιτιστικά αντικείµενα, ενώ συνεργάζεται µε περισσότερους από
3.000 πολιτιστικούς οργανισµούς ανά την Ευρώπη. Το 2012 και παρά την θετική
πορεία της Europeana, οι ιθύνοντες αποφάσισαν ότι για να µπορέσει να έχει
προοπτική θα πρέπει να αυξήσει την αναγνωρισιµότητά της στο ευρύτερο κοινό,
καθώς και να πείσει ολοένα και περισσότερους πολιτιστικούς φορείς να
συνεισφέρουν στο ψηφιοποιηµένο της υλικό. Για τον λόγο αυτό χαράχθηκε και
υλοποιήθηκε ένα 36µηνο σχέδιο επικοινωνιακής στρατηγικής, το «Europeana
Awareness». Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι αφενός η παρουσίαση του σχεδίου
αυτού (σκοπός, κοινό-στόχος, µηνύµατα, δίαυλοι επικοινωνίας, υλοποίηση και
αποτίµηση) και αφετέρου η διερεύνηση του πώς προσέλαβαν συγκεκριµένοι εθνικοί
εκπρόσωποι τον σκοπό του σχεδίου αυτού και οδηγήθηκαν στην δηµιουργία
σχετικών εθνικών επικοινωνιακών εκστρατειών, προσαρµοσµένων στις εκάστοτε
πολιτιστικές ιδιαιτερότητες. Παράλληλα, θα αναπτυχθεί και το ζήτηµα των ψηφιακών
βιβλιοθηκών εν γένει και το κατά πόσο η ψηφιοποίηση είναι το µέλλον του
πολιτισµού.