Educating Roma adults: Investigation of adult educators’ views on the application of active educational techniques

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)
Εκπαίδευση ενηλίκων Ρομά: Διερεύνηση απόψεων εκπαιδευτών ενηλίκων σχετικά με την εφαρμογή ενεργητικών εκπαιδευτικών τεχνικών
Educating Roma adults: Investigation of adult educators’ views on the application of active educational techniques

Μπέτση, Έλλη

Βαϊκούση, Δανάη- Μερόπη
Μάγος, Κωνσταντίνος

Με την παρούσα μελέτη επιχειρείται να διερευνηθεί ο βαθμός που οι εκπαιδευτές ενηλίκων Ρομά χρησιμοποιούν τις ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές και οι απόψεις τους σχετικά με την αποτελεσματικότητα αυτών. Στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το χρονικό διάστημα από Μάρτιο έως Μάιο 2017, συμμετείχαν 85 εκπαιδευτές, οι οποίοι είχαν απασχοληθεί σε εκπαιδευτικά και επιμορφωτικά προγράμματα ενηλίκων Ρομά. Για την προσέγγιση του θέματος εφαρμόσθηκε η μέθοδος της επισκόπησης. Ο συνδυασμός των τεχνικών του ερωτηματολογίου και της ημιδομημένης συνέντευξης συντέλεσε στην εξαγωγή ποσοτικών και ποιοτικών αποτελεσμάτων. Προέκυψε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα, ποσοστό 97,6%, χρησιμοποιούν τις ενεργητικές τεχνικές, καθότι θεωρούν ότι από τη χρήση τους επωφελούνται αμφότεροι εκπαιδευόμενοι και εκπαιδευτές και ταυτόχρονα υποστηρίζεται η εκπαιδευτική διεργασία. Υποστηρίζουν ότι οι σύγχρονες εκπαιδευτικές μέθοδοι και τεχνικές συμβάλλουν στην ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευομένων, στη δημιουργική αξιοποίηση των εμπειριών τους και στην ανάπτυξη κλίματος συνεργασίας και αλληλεγγύης. Σύμφωνα με τις απόψεις τους, στα οφέλη των ενήλικων εκπαιδευόμενων Ρομά συμπεριλαμβάνονται η τόνωση της αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησής τους, η ανάπτυξη σχέσεων με τον/την εκπαιδευτή/εκπαιδεύτρια και η δημιουργία θετικής στάσης απέναντι στην εκπαίδευση. Θεωρούν ότι η εκπαίδευση αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για τη χειραφέτηση των ίδιων των Ρομά. Σύμφωνα με τους στοχαστές της θεωρίας της Μετασχηματίζουσας Μάθησης η εκπαίδευση ενηλίκων συνεισφέρει στην ανάπτυξη του κριτικού στοχασμού. Η κριτική συνειδητοποίηση των συνθηκών κοινωνικού αποκλεισμού που βιώνουν, μπορεί να οδηγήσει τους ίδιους τους Ρομά στην ενεργοποίηση για τον απεγκλωβισμό τους απ’ αυτήν την κατάσταση, καθώς και στον μετασχηματισμό των δυσλειτουργικών τους παραδοχών. Όσον αφορά τους ίδιους τους εκπαιδευτές αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα των ενεργητικών τεχνικών στην διάγνωση εκπαιδευτικών αναγκών των Ρομά. Γνωρίζουν καλύτερα τα χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής ομάδας των ενηλίκων Ρομά και αναπτύσσουν αποτελεσματικό κλίμα επικοινωνίας μαζί τους. Υιοθετούν νέες στάσεις απέναντι στους Ρομά και πρόσθετα διευκολύνονται στην υλοποίηση της στρατηγικής τους. Στα αποτελέσματα της έρευνας τονίζεται τόσο η αναγκαιότητα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτών σε θέματα κουλτούρας και πολιτισμού των Ρομά όσο και η εκπαίδευση και εξειδίκευσή τους σε θέματα εκπαίδευσης ενηλίκων, προκειμένου να χρησιμοποιούν με ευελιξία τις ενεργητικές τεχνικές για την αποτελεσματικότητά τους στην εκπαιδευτική διεργασία.
With the present study an attempt is made to investigate the extent of the use of action educational techniques by Roma adults’ trainers as well as their views on the effectiveness of the above techniques. In this research, which was dealt in the Region of West Greece, in the period from March to May 2017, 85 trainers, who had already been employed in training and educational programmes for Roma adults, participated. For the best approach of the issue the method of survey was applied. The combination of the questionnaire techniques and the semi-structured interview contributed to quantity and quality results. What has emerged from this research is that the vast majority of the participants in it, a percentage of 97,6%, use action techniques since they consider that both trainees and trainers benefit from their use and simultaneously educational process is supported. They claim that modern training methods and techniques contribute to the trainees’ active participation, to the creative exploitation of their experiences and the development of a collaborative and a solidarity atmosphere. According to their views, in the Roma adult learners’ benefits are also included the boost of their self-confidence and self estimation, the development of relationships between them and the educator and the creation of a positive attitude towards education. They also consider education as the cornerstone for Roma themselves’ liberation. According to the theorists of Transformative Learning, adult education contributes to the development of critical reflection. The critical consciousness of the Roma’s social exclusion conditions they experience may lead Roma themselves to their activation for their escape from this situation as well as to the transformation of their negative beliefs. As far as trainers themselves are concerned, they acknowledge the usefulness of action techniques for the diagnosis of Roma’s training needs. They are better aware of the characteristics of the Roma adult training group and create an effective communication climate between Roma and themselves. They adopt new attitudes towards Roma, and in addition they are facilitated in the actualisation of their strategy. Within the results of the above inquiry what is highlighted is not only the necessity for the trainers’ further education in Roma’s culture and civilization issues, but also their training and expertise in adult education issues so that they can utilize more flexibly action techniques for their effectiveness in education process.
Περιέχει: πίνακες

Διπλωματική Εργασία / Thesis

Μετασχηματίζουσα μάθηση, χειραφέτηση, κριτική συνειδητοποίηση, διαπολιτισμικότητα
Transformative Learning, liberation, critical consciousness, Interculturalisation

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Ελληνική γλώσσα

2017-09-23
2017-10-06T10:34:35Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

3
49
131



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.