Empathy, adolescents’ beliefs for their father parenting style and school performance

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)
Ενσυναίσθηση, αντιλήψεις εφήβων μαθητών για την πατρική γονικότητα και σχολική επίδοση
Empathy, adolescents’ beliefs for their father parenting style and school performance

Αγγέλου, Σοφία

Τσούρτου, Βασιλική
Πετρογιάννης, Κωνσταντίνος
Βορριά, Παναγιώτα

Περιέχονται πίνακες.
Η παρούσα έρευνα είχε ως σκοπό να διερευνήσει τη σχέση της ενσυναίσθησης με τη σχολική επίδοση εφήβων μαθητών, σε συνδυασμό με τις αντιλήψεις τους για την πατρική γονική τυπολογία. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα εξέτασε: α) τη σχέση ανάμεσα στο επίπεδο ενσυναίσθησης εφήβων μαθητών γυμνασίου και τη σχολική τους επίδοση, β) τη σχέση ανάμεσα στην πατρική γονική τυπολογία και το επίπεδο ενσυναίσθησης των μαθητών και γ) τη σχέση ανάμεσα στην πατρική γονική τυπολογία και τη σχολική επίδοση των μαθητών. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν μαθητές και μαθήτριες πέντε γυμνασίων του Ν. Δράμας και από τις τρεις τάξεις. Ως ερευνητικά εργαλεία επιλέχτηκαν: α) για τη μέτρηση της ενσυναίσθησης, το ερωτηματολόγιο «An Index of empathy for children and adolescents» της Bryant (1982) και β) για την αξιολόγηση της τυπολογίας του Έλληνα πατέρα, το ερωτηματολόγιο Parenting Styles and Dimensions Questionnaire, (Robinson, Mandleco, Olsen&Hart, 1995), ενώ γ) για τη μέτρηση της σχολικής επίδοσης, συμπληρώθηκαν ο γενικός μέσος όρος βαθμολογίας και η βαθμολογία στο μάθημα της λογοτεχνίας που έλαβαν οι μαθητές στο 1ο τετράμηνο. Τα αποτελέσματα της έρευνας συναρτώμενα με τα βιβλιογραφικά ευρήματα υποστηρίζουν αρχικά ότι υπάρχει θετική σχέση ανάμεσα στο επίπεδο της ενσυναίσθησης και τη σχολική επίδοση (στον γενικό Μ.Ο. και τη λογοτεχνία), ωστόσο, η σχέση χαρακτηρίζεται ως πολύ ασθενής. Ακόμη, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το επίπεδο της ενσυναίσθησης σχετίζεται θετικά με τον υποστηρικτικό πατέρα. Το επίπεδο ενσυναίσθησης σχετίζεται αρνητικά με τον αυταρχικό πατέρα. Αντίθετα, η ενσυναίσθηση δεν φαίνεται να συσχετίζεται με τα άλλα είδη της πατρικής τυπολογίας, δηλαδή με τον αυστηρό και τον επιτρεπτικό πατέρα. Έπειτα, διαπιστώνεται ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική σχέση ανάμεσα στον υποστηρικτικό πατέρα και τη σχολική επίδοση (στον γενικό Μ.Ο. και τη λογοτεχνία). Οι σχέσεις των υπόλοιπων τύπων της πατρικής τυπολογίας με τις επιδόσεις είναι στατιστικά ασήμαντες. Τέλος, η έρευνα παρουσιάζει ότι τα κορίτσια σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τα αγόρια ανήκουν στην ομάδα υψηλής ενσυναίσθησης. Τα ευρήματα δείχνουν πόσο σημαντική είναι η ενσυναίσθηση και η επίδραση του πατρικού τύπου στην ευρύτερη ανάπτυξη του εφήβου.
The aim of this survey was to investigate the relationship between empathy and adolescents’ school performance in combination with their beliefs for their father parenting style. More specifically the survey examined, a) the relationship between the level of empathy among junior high school students and their school performance, b) the relationship between father parenting style and the level of students’ empathy and c) the relationship between father parenting style and students’ school performance. The research sample included both male and female students, from the three grades of junior high school of five schools in the prefecture of Drama. The tools which were chosen for the survey were the following: a) for the assessment of empathy, Bryant’s questionnaire “An Index of empathy for children and adolescents” (1982) and b) for the assessment of the Greek father's style the questionnaire “Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ)” (Robinson, Mandleco, Olsen&Hart, 1995) while c) for the assessment of the school performance the general average grades and the grades that students got in the subject of literature during the first term were filled. The results of the research in accordance with the findings of the bibliography mainly support that there is positive relationship between the level of empathy and school performance (in the general average grades and the subject of literature), however, the relationship is considered to be very weak. It is also found that the level of empathy is positively related with the authoritative father. The level of empathy is negatively related with the authoritarian father. On the other hand, empathy does not seem to correlate with the other parenting styles, i.e. the strict and permissive father. Moreover, the results show that there is statistically significant relationship between the authoritative father and school performance (in the general average grades and the subject of literature). The relationships of the rest father parenting styles with the performances are statistically insignificant. Finally, the research shows that female adolescent students belong to a higher level of empathy compared to male students. All in all, the findings stress the importance of empathy and how significant the influence of the father style is in adolescents’ development.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

empathy
ενσυναίσθηση
father parenting style
school performance
εφηβεία
adolescence
πατρική τυπολογία
σχολική επίδοση

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Ελληνική γλώσσα

2017-10-09T07:08:45Z
2017-09-23


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

1
29
108



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.