A big number of bilingual students are attending schools across the country. Relationships between parents and school are a determining factor in their school performance. At the same, studies have shown that the level of parental education affects both their relationships with school and the school performance of students as well. This research aims to investigate the effect of parents’ education with migrant background on the school performance of bilingual high school students in language courses and their relationships with school. In order to serve the research objective, a qualitative approach was selected and, more specifically, the structured interview as a data collection tool. The sample of research, deliberately chosen, consisted of ten immigrant parents of bilingual students from four different countries, and five of them have completed higher education in their own country. The analysis of the data shows that the educational and cultural capital of migrant parents has a significant and decisive effect on the frequency and quality of the relationship between parents and school. In parallel, the parents’ attitude, the support practices they adopt and the educational paths that they have chosen, determine, in the given educational context, the school performance and the educational course of their children.
Ένας μεγάλος αριθμός δίγλωσσων μαθητών φοιτά στα σχολεία όλης της χώρας. Η σχέση που αναπτύσσουν οι γονείς τους με το σχολείο αποτελούν καθοριστικό παράγοντα επίδρασης στη σχολική τους επίδοση. Παράλληλα, έχει αποδειχθεί από μελέτες ότι το επίπεδο εκπαίδευσης των γονέων επηρεάζει αφενός τη σχέση τους με το σχολείο και αφετέρου τη σχολική επίδοση των μαθητών. Η παρούσα έρευνα στοχεύει στη διερεύνηση της επίδρασης της εκπαίδευσης των γονέων με μεταναστευτικό υπόβαθρο στη σχολική επίδοση των δίγλωσσων μαθητών Γυμνασίου στα γλωσσικά μαθήματα και στη σχέση τους με το σχολείο. Προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο στόχος της έρευνας, υιοθετήθηκε η ποιοτική προσέγγιση και ειδικότερα η δομημένη συνέντευξη, ως εργαλείο συλλογής δεδομένων. Το δείγμα της έρευνας, που επιλέχθηκε σκόπιμα, αποτέλεσαν δέκα μετανάστες γονείς δίγλωσσων μαθητών, οι οποίοι κατάγονται από τέσσερις διαφορετικές χώρες και οι πέντε εξ αυτών έχουν ολοκληρώσει σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα τους. Από την ανάλυση των δεδομένων προκύπτει ότι το μορφωτικό και πολιτισμικό κεφάλαιο των γονέων μεταναστών επιδρά σημαντικά και αποφασιστικά στη συχνότητα και την ποιότητα της σχέσης γονέων-σχολείου. Παράλληλα, η στάση τους, οι πρακτικές υποστήριξης που υιοθετούν και οι εκπαιδευτικές τους πορείες καθορίζουν, στο δεδομένο εκπαιδευτικό πλαίσιο, τη σχολική επίδοση και την εκπαιδευτική πορεία των παιδιών τους.
Περιέχει: πίνακες