Issues of education and integration of refugee and asylum seekers children in Greek schools: Content analysis of the printed press of Thessaloniki prefecture (September 2016 - November 2016)

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository of the Hellenic Open University
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



Thesis (EN)

2017 (EN)
Θέματα εκπαίδευσης και ένταξης παιδιών προσφύγων και αιτούντων άσυλο στα ελληνικά σχολεία: Ανάλυση περιεχομένου έντυπου Τύπου νομού Θεσσαλονίκης (Σεπτέμβριος 2016 – Νοέμβριος 2016)
Issues of education and integration of refugee and asylum seekers children in Greek schools: Content analysis of the printed press of Thessaloniki prefecture (September 2016 - November 2016)

Ζάρα, Βασιλική

Κούρτη , Ευαγγελία
Κούρτη, Ευαγγελία
Ανδρούσου, Αλεξάνδρα

Περιέχει πίνακες και εικόνες
Αντικείμενο της διπλωματικής αυτής εργασίας είναι η μελέτη της ένταξης και εκπαίδευσης προσφύγων μαθητών/τριών στα ελληνικά σχολεία. Στόχος είναι η ανάδειξη των θεμάτων που αφορούν το συγκεκριμένο θέμα, όπως αυτά αποτυπώνονται στον έντυπο Τύπο του νομού Θεσσαλονίκης κατά την περίοδο Σεπτέμβριος έως Νοέμβριος 2016. Το ερευνητικό ερώτημα της διπλωματικής αυτής εργασίας είναι «Ποια είναι τα κυριότερα θέματα που απασχολούν τον τοπικό Τύπο του νομού Θεσσαλονίκης για το χρονικό διάστημα από Σεπτέμβριο 2016 έως Νοέμβριο 2016, σχετικά με την ένταξη και εκπαίδευση των μαθητών/τριών προσφύγων και αιτούντων άσυλο σε σχολεία του νομού» Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε προκειμένου να απαντηθεί το ερευνητικό ερώτημα είναι η θεματική ανάλυση περιεχομένου. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης ανέδειξαν ως κυριότερα θέματα στο πεδίο της ένταξης και εκπαίδευσης προσφύγων μαθητών/τριών τις στάσεις των Ελλήνων/ίδων γονέων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των Ελλήνων πολιτών, τις εκπαιδευτικές δράσεις για τους/τις πρόσφυγες μαθητές/τριες και τα θέματα ενημέρωσης γύρω από την υγεία των προσφύγων μαθητών/τριών. Παράλληλα, αναδείχθηκε και ο τρόπος με τον οποίο κάθε μία από τις εφημερίδες του νομού Θεσσαλονίκης παρουσίασε το θέμα και, συνεπώς, και η ιδεολογική σκοπιά της κάθε εφημερίδας.
The subject of this thesis is the study of the integration and education of refugee students in Greek schools. The aim is to highlight issues related to this topic, as reflected in the press of the prefecture of Thessaloniki during the period September to November 2016. The research question of this thesis is "What are the main issues published in the local press of the prefecture of Thessaloniki, for the period from September 2016 to November 2016, concerning the integration and education of refugee and asylum-seekers students in the Greek schools of the prefecture of Thessaloniki?". The methodology followed in order for the research question to be answered is the thematic content analysis. The results of the analysis highlighted as main issues in the field of the integration and education of refugee students, the attitudes of Greek parents, government, Greek citizens, as well as the educational programs for refugee students and issues concerning the health of refugee students. At the same time, the way in which each of the newspapers of the prefecture of Thessaloniki presented the issue was brought out and, therefore, the ideological view of each newspaper.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

εκπαίδευση προσφύγων
διακρίσεις
racism
refugees
πρόγραμμα υπουργείου Παιδείας
refugees’ integration
πρόσφυγες
refugees’ education
ένταξη προσφύγων
discrimination
educational program of the ministry of education
ρατσισμός

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Greek

2017-09-23
2017-10-10T09:03:11Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

3
31
263



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)