The Parents Educational Group as a modern involution activity of the parents in the school unit with the help and urging of the principal director. Study of this activity in order to form inner educational politics in private school of Southeast Attica.

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository of the Hellenic Open University
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



Thesis (EN)

2017 (EN)
Η Σχολή Γονέων ως μια σύγχρονη δραστηριότητα εμπλοκής των γονέων στη σχολική μονάδα με τη βοήθεια και παρότρυνση του διευθυντή. Μελέτη αυτής της δραστηριότητας για τη διαμόρφωση εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής στο ιδιωτικό σχολείο Χ της Νοτιοανατολικής Αττικής.
The Parents Educational Group as a modern involution activity of the parents in the school unit with the help and urging of the principal director. Study of this activity in order to form inner educational politics in private school of Southeast Attica.

Παπαδημητρίου, Μυρτώ

Παυλινέρη, Παναγιώτα
Μπρίνια, Βασιλική

Περιλαμβάνει τρεις πίνακες.
The purpose of the present research is to examine the involvement level of parents in a private school unit of Southeast Attica through their participation in the activity of the Parents Educational Group and the encouragement level to this participation from the school director. In addition, this research aims at determining the possibility and the extent of forming internal educational politics in this private school through the Parents Educational Group activity. The methodology used was based on qualitative research. The students’ parents who attended and participated in the Parents Educational School constituted the survey population. Τhe research sample used was a part of the parents’ group, which wished to take part in the survey. The sample selection process was the homogeneous sampling, as we focused on a small group of parents in a particular school unit. The data collection tool was the interview. For better data collection, the interview consisted of open type questions. The main findings from the research focus on three levels. First of all, the Parents Educational Group is considered as a way of involving the parents in the school unit through the communication and collaboration developed between the parents and the other members of the school. Secondly, the school management encourages the parents to take part in the Parents Educational Group. Finally, the innovative program of the Parents Educational Group, based on the collaborative model, offers the possibility of forming internal educational politics to some extent in the particular school unit. The originality of this research focuses on examining the possibility of forming internal educational politics in a particular educational unit through an innovative educational program. In this way, we add a new element in the greek and international literature.
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξετάσει τον βαθμό εμπλοκής των γονέων σε ιδιωτική σχολική μονάδα της Νοτιοανατολικής Αττικής μέσω της συμμετοχής τους στη δραστηριότητα της Σχολής Γονέων και τον βαθμό ενθάρρυνσής τους από τη διευθύντρια του σχολείου. Επιπλέον να διαπιστωθούν η δυνατότητα και ο βαθμός άσκησης εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής στο συγκεκριμένο ιδιωτικό σχολείο μέσω της εφαρμογής της Σχολής Γονέων. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε στηρίζεται στην ποιοτική έρευνα. Οι γονείς των μαθητών που παρακολουθούν και συμμετέχουν στη διαδικασία της Σχολής Γονέων αποτέλεσαν τον πληθυσμό της έρευνας. Ως δείγμα χρησιμοποιήθηκε ένα μέρος της ομάδας των γονέων, που επιθυμούσε να λάβει μέρος στην έρευνα. Η διαδικασία επιλογής του δείγματος ήταν η ομοιογενής δειγματοληψία, καθώς εστιάσαμε στη μικρή ομάδα των γονέων μιας συγκεκριμένης σχολικής μονάδας. Το εργαλείο συλλογής των δεδομένων ήταν η συνέντευξη με ερωτήσεις ανοικτού τύπου για την καλύτερη συλλογή των δεδομένων που απαιτούνται. Τα κύρια ευρήματα από την ερευνητική διαδικασία εστιάζουν σε τρία επίπεδα. Πρώτον, η Σχολή Γονέων αποτελεί έναν τρόπο εμπλοκής των γονέων στη σχολική μονάδα μέσω της επικοινωνίας και συνεργασίας που αναπτύχθηκε ανάμεσα σε αυτούς και τα υπόλοιπα μέλη του σχολείου. Δεύτερον, για τη συμμετοχή στη Σχολή Γονέων υπάρχει ενθάρρυνση από τη διεύθυνση του σχολείου. Τέλος, η εφαρμογή του καινοτόμου αυτού προγράμματος που βασίστηκε στο συνεργατικό μοντέλο προσφέρει τη δυνατότητα να ασκηθεί ως έναν βαθμό εσωτερική εκπαιδευτική πολιτική στην παρούσα σχολική μονάδα. Η πρωτοτυπία του παρόντος ερευνητικού θέματος εστιάζει στο σημείο αυτό, τη μελέτη της δυνατότητας να ασκηθεί εσωτερική εκπαιδευτική πολιτική σε μια συγκεκριμένη εκπαιδευτική μονάδα μέσω ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος, προσθέτοντας ταυτόχρονα ένα νέο στοιχείο στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

Parents Educational Group, parental involvement, democratic form of leadership, effective school director, internal educational politics
Σχολή Γονέων, εμπλοκή γονέων, δημοκρατική μορφή ηγεσίας, αποτελεσματικός διευθυντής, εσωτερική εκπαιδευτική πολιτική

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Greek
English

2017-10-10T09:36:34Z
2017-09


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

3
103
37



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)