The professional burnout of primary school teachers in the new, uniform-type, all-day, public primary schools which offer six teacher positions or more, in terms of functionality: The case of general primary education teachers (PE70) in the Prefecture of Achaia.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)
Η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα νέα, ενιαίου τύπου, 6θέσια και άνω, δημόσια ολοήμερα δημοτικά σχολεία: Η περίπτωση των δασκάλων γενικής παιδείας (ΠΕ70) του Νομού Αχαΐας
The professional burnout of primary school teachers in the new, uniform-type, all-day, public primary schools which offer six teacher positions or more, in terms of functionality: The case of general primary education teachers (PE70) in the Prefecture of Achaia.

Μιχαηλίδης, Αναστάσιος

Παλάζη, Χρυσάνθη
Συτζιούκη, Μαρία

According to international surveys, teachers belong to a group of professionals, who are at high risk of professional burnout. Despite the fact that they hold a key position in the work of great social responsibility, this phenomenon does not seem to have been sufficiently researched for them in Greece, especially in primary education, and far more for general teachers and particularly those in the uniform-type all-day schools, a regulation which was put into effect this school year (2016-17) for the very first time. The purpose of the present study is primarily to investigate the extent to which general education teachers experience professional burnout. The teachers under question work in the new, uniform-type, ‘all-day’ public primary schools, in the prefecture of Achaia, which offer six teacher positions or more, in terms of functionality. Moreover, the study seeks to identify possible correlations between the teachers’ professional burnout and some demographic characteristics such as gender, age, marital status, number of children, level of education or even years of service and working relationships. The sample consists of 190 teachers who were asked to complete an online questionnaire. The questionnaire is composed of two parts; the first part contains questions about the demographic characteristics and the second part involves questions related to the recording of professional burnout, based on the Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (MBI-ES) questionnaire. The results showed that the participants in the research experience moderate to low levels of emotional exhaustion, low levels of depersonalization and high levels of personal achievement and therefore experience low levels of professional burnout. A statistically significant correlation was found only for the marital status and years of service in the personal achievement sub-scale. The demographic characteristics as a whole were no found to statistically affect any of the three subscales, as well as the professional burnout as a whole. The current research contributes to updating findings from previous research, creating a basis and suggesting a direction for further exploration and research for measures to prevent burnout.
Περιέχει πίνακες.
Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες οι εκπαιδευτικοί ανήκουν σε μια ομάδα επαγγελματιών που κινδυνεύει από επαγγελματική εξουθένωση. Παρά το γεγονός όμως ότι κατέχουν μια νευραλγική θέση επιτελώντας έργο μεγάλης κοινωνικής ευθύνης, το φαινόμενο αυτό δεν φαίνεται να έχει ερευνηθεί αρκετά για αυτούς στην Ελλάδα, μάλιστα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ιδιαιτέρα για τους δασκάλους και ειδικά στα ενιαίου τύπου ολοήμερα δημοτικά, καθώς ο θεσμός αυτός τέθηκε σε λειτουργία την φετινή σχολική χρονιά (2016-17). Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση του βαθμού επαγγελματικής εξουθένωσης καθώς επίσης και των πιθανών συσχετίσεων αυτής με δημογραφικά χαρακτηριστικά (φύλο, ηλικία, οικογενειακή κατάσταση, αριθμός παιδιών, επίπεδο σπουδών, έτη προϋπηρεσίας και σχέση εργασίας) στους δασκάλους γενικής παιδείας (ΠΕ70) που εργάζονται στα νέα, ενιαίου τύπου, 6θέσια και άνω, δημόσια ολοήμερα δημοτικά σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Αχαΐας. Το δείγμα αποτέλεσαν 190 δάσκαλοι οι οποίοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο ηλεκτρονικά. Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από δύο μέρη: στο πρώτο μέρος περιλαμβάνονται ερωτήματα που αφορούν στα δημογραφικά χαρακτηριστικά και στο δεύτερο ερωτήματα για την καταγραφή της επαγγελματικής εξουθένωσης, βάση του σχετικού ερωτηματολογίου για εκπαιδευτικούς «Maslach Burnout Inventory - Educators Survey, (ΜΒΙ-ES)». Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες στην έρευνα παρουσιάζουν μέτρια προς χαμηλά επίπεδα συναισθηματικής εξάντλησης, χαμηλά επίπεδα αποπροσωποποίησης και υψηλά επίπεδα προσωπικής επίτευξης. Ως εκ τούτου, βιώνουν χαμηλά επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης. Στατιστικά σημαντική συσχέτιση βρέθηκε μόνο για την οικογενειακή κατάσταση και για τα έτη υπηρεσίας στην υποκλίμακα της προσωπικής επίτευξης, Τα δημογραφικά χαρακτηριστικά στο σύνολο τους δεν αποδείχτηκε να επηρεάζουν στατιστικά σημαντικά ούτε κάποια από τις τρεις υποκλίμακες ούτε και την επαγγελματική εξουθένωση στο σύνολο της. Η παρούσα έρευνα συμβάλλει στην επικαιροποίηση ευρημάτων προγενέστερων ερευνών, στην δημιουργία μιας βάσης και στην υπόδειξη μιας κατεύθυνσης προς περαιτέρω διερεύνηση και αναζήτηση μέτρων για την πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

Επαγγελματική εξουθένωση, δημοτικό, δάσκαλοι, Maslach Burnout Inventory.
Professional burnout, primary school, teachers, Maslach Burnout Inventory.

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Ελληνική γλώσσα

2017-10-11T07:32:50Z
2017-09-24


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

100
23
3



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.