Mothers' perceptions of the emotional relationship they have developed with their preschool children: Comparative study of mothers of typically developing infants and mothers of infants with special educational needs.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)

Αντιλήψεις μητέρων για τη συναισθηματική σχέση που έχουν αναπτύξει με τα προσχολικής ηλικίας παιδιά τους : Συγκριτική μελέτη απόψεων μητέρων τυπικώς αναπτυσσόμενων νηπίων και μητέρων νήπιων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Mothers' perceptions of the emotional relationship they have developed with their preschool children: Comparative study of mothers of typically developing infants and mothers of infants with special educational needs.

ΠΑΠΑΘΕΟΧΑΡΗ, ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

ΜΙΣΑΗΛΙΔΗ, ΠΛΟΥΣΙΑ
ΠΕΝΤΕΡΗ, ΕΥΦΗΜΙΑ
ΠΕΤΡΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

Περέχει πίνακες και διαγράμματα
Στόχος της έρευνας ήταν να εξετάσει τις διαφορές στην αντιλαμβανόμενη ποιότητα της συναισθηματικής σχέσης μεταξύ μητέρων τυπικώς αναπτυσσόμενων (ΤΑ) νηπίων και μητέρων νηπίων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ). Ταυτόχρονα, η έρευνα εξετάζει τις τυχόν διαφορές στις αντιλήψεις των δύο ομάδων μητέρων ως προς την αποδοχή-απόρριψη, καθώς και τις επιμέρους διαστάσεις της σχέσης αυτής (ζεστασιά – στοργή, εχθρότητα – επιθετικότητα, αδιαφορία – παραμέληση και αδιαφοροποίητη απόρριψη) και τη συσχέτισή τους με την αντιλαμβανόμενη ποιότητα της συναισθηματικής σχέσης μητέρας - νηπίου. Τέλος εξετάστηκε η σχέση των παραπάνω μεταβλητών με μια σειρά δημογραφικών μεταβλητών (οικογενειακή κατάσταση μητέρας, εθνικότητα μητέρας, μορφωτικό επίπεδο μητέρας, επαγγελματική κατάσταση μητέρας,φύλο νηπίου, ηλικία νηπίου, ειδική εκπαιδευτική ανάγκη νηπίου). Η έρευνα διεξήχθη σε 186 μητέρες παιδιών ηλικίας 2 έως 6 ετών108 μητέρες νηπίων τυπικής ανάπτυξης και 78 μητέρες νηπίων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η αντιλαμβανόμενη ποιότητα συναισθηματικής σχέσης μητέρας - νηπίου βρέθηκε να έχει στατιστικά σημαντική αρνητική συσχέτιση με τη γονεϊκή απόρριψη, τόσο στις μητέρες ΤΑ νηπίων, όσο και στις μητέρες νηπίων με ΕΕΑ. Ταυτόχρονα, οι μητέρες νηπίωνμε ΕΕΑ αντιλαμβάνονται σημαντικά υψηλότερη αντιλαμβανόμενη εχθρότητα – επιθετικότητα και αδιαφοροποίητη απόρριψη προς τα παιδιά τους, συγκριτικά με τις μητέρες ΤΑ νηπίων. Διαφορές μεταξύ μητέρων με διαφορετική οικογενειακή ή επαγγελματική κατάσταση εντοπίστηκαν μόνο στην ομάδα μητέρων ΤΑ νηπίων, αλλά όχι στις μητέρες νηπίων με ΕΕΑ. Το μορφωτικό επίπεδο φάνηκε να συνδέεται με χαμηλότερη αδιαφοροποίητη απόρριψη και υψηλότερη ποιότητα συναισθηματικής σχέσης μητέρας -νηπίου, στο σύνολο του δείγματος. Τέλος, δεν προκύπτουν σημαντικές διαφορές βάσει ηλικίας ή φύλου του παιδιού, σε καμία από τις δύο ομάδες, ενώ δεν προκύπτουν ούτε διαφορές βάσει τύπου εκπαιδευτικής ανάγκης, στην ομάδα των μητέρων με ΕΕΑ.
The aim of the research was to examine the differences in the perceived quality of the emotional relationship between mothers of typically developing infants and mothers of infants with special educational needs. At the same time, the research examinedpossible differences in the perceptions of the two groups aboutacceptance-rejection and the dimensions of this relationship (warmth - affection, hostility - aggression, indifference - neglect and undifferentiated rejection) and their correlation to the perceived quality of the child – parent relationship . Finally, the relationship of the above variables with a number of demographic variables (mother’s family status, mother’s nationality, mother’s educational level,mother’soccupational status,genderof infant, age of infant, special educational needs of infant) was also examined. The participants were 186 mothers of children aged 2 to 6 years (108 mothers of typically developinginfants and 78 mothers of infants with special educational needs). According to the results, the perceived quality of parental affection was found to have statistically significant negative correlation with parental rejection, both for mothers of typically developing infants and mothers of infants with special educational needs. At the same time mothers of infants with special educational needs perceive significantly higher hostility - aggression and undifferentiated rejection towards their children, compared to mothers of typically developing children. Differences between mothers with a different family or occupational status were identified only in the group of mothers of typically developinginfants, but not in mothers of infants with special educational difficulties. The educational level appeared to be associated with lower undifferentiated rejection and higher child-parent emotional relationship across the sample. Finally, there are no significant differences based on the age or gender of the child in either group, and there are no differences based on the type ofspecial educational need in the group of mothers of children with special educational needs.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

αντιλήψεις γονέων, σχέση γονέα – νηπίου, γονεϊκή αποδοχή-απόρριψη, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ).
parental perceptions, parent-child relationship, parental acceptance-rejection, special educational needs


Ελληνική γλώσσα

2017-10-11T08:06:17Z
2017-09-24


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

4
8
98




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.