Professional of primary teacher education at the time of economic crisis. The importance of relations with students of emotional involvement the collective efficacy and relative deprivation

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository of the Hellenic Open University
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



Thesis (EN)

2017 (EN)
Επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης την εποχή της οικονομικής κρίσης. Η σημασία των σχέσεων με τους μαθητές, της συλλογικής επάρκειας και της σχετικής αποστέρησης
Professional of primary teacher education at the time of economic crisis. The importance of relations with students of emotional involvement the collective efficacy and relative deprivation

Λαδά, Αλίκη

Γαρδικιώτης, Αντώνης
Σιδερίδης, Γεώργιος
Κόκκος, Αλέξης

Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνηθεί εάν και σε ποιο βαθμό υφίσταται η επαγγελματική εξουθένωση στους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου να μελετηθεί η σύνδεσή της και η αλληλεπίδρασή της με τη σχετική αποστέρηση, τη συναισθηματική εμπλοκή των εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους και τη συλλογική επάρκεια, με πυξίδα το γεγονός ότι η επαγγελματική εξουθένωση στην εποχή της οικονομικής κρίσης είναι μια κατάσταση που επηρεάζει τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και την αποτελεσματικότητά τους στο ρόλο τους με τους μαθητές. Η έρευνα έγινε με τη διανομή ερωτηματολογίων σε δείγμα 682 εκπαιδευτικών που εργάζονται στα σχολεία της γενικής και ειδικής αγωγής. Η γενικότερη εικόνα είναι ότι οι εκπαιδευτικοί βιώνουν μια μέτρια συναισθηματική εξάντληση, χαμηλή αποπροσωποποίηση και χαμηλή έλλειψη προσωπικών επιτευγμάτων. Συμπερασματικά, οι εκπαιδευτικοί στην παρούσα μελέτη βιώνουν επαγγελματική εξουθένωση μέτρια προς χαμηλή. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί βιώνουν την εργασία τους ως κάτι το θετικό στα πλαίσια της παιδαγωγικής σχέσης, αφήνοντας καλές εντυπώσεις στους μαθητές τους
The aim of this research is to investigate the levels of burnout among teachersr working on priomary education school units. Furthermore, the research aims to investigate the potential burnout’s connection and its interaction with the relative deprivation, the emotional involvement of teachers with their students and the collective competence, compassing the fact that professional burnout in times of economic crisis is a situation that affects both teachers and their effectiveness in their role with students. The survey was based on the distribution of questionnaires to a sample of 682 teachers working in general and special education schools. The more general picture is that teachers experience a modest emotional exhaustion. There is low depersonalization and low lack of personal achievements. Teachers also experience a relative level of professional burnout, modertly to low. It is important that teachers experience their work as something special in the pedagogical relationship, leaving their students with good impressions.
Πίνακες,διαγράμματα

Διπλωματική Εργασία / Thesis

Επαγγελματική εξουθένωση, συναισθηματική εμπλοκή,σχετική αποστέρηση, συλλογική επάρκεια, οικονομική κρίση

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Greek

2017-10-11T09:49:36Z
2017-09-29


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

1
36
114



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)