Culture as a policy area of the European Union and the cultural activities in Greece within the framework of European co funded programmes. Analysis of NSRF 2007-2013 cultural projects.

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository of the Hellenic Open University
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



Thesis (EN)

2017 (EN)
Ο πολιτισμός ως τομέας πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι δράσεις πολιτισμού στην Ελλάδα στο πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Ανάλυση έργων πολιτισμού στο ΕΣΠΑ 2007-2013.
Culture as a policy area of the European Union and the cultural activities in Greece within the framework of European co funded programmes. Analysis of NSRF 2007-2013 cultural projects.

Τσέλιου, Αλεξάνδρα

Κουρή, Μαρία
Κοντοχρήστου, Μαρία
Ζερβάκη, Αντωνία

This paper attempts to approach the issue of culture as a policy area of the European Union and cultural actions in the context of European co funded programmes in Greece. The starting point of the work is the historical process of defining the terms civilization and culture, as they became crystallized in the European space and time, defining the nature and content of modern cultural policy. The creation of the welfare state in post-war Western Europe and the recognition of an individual’s social and cultural rights favoured the development of cultural policy, initially on a national level. The European Union is now taking part in the debate on cultural policy by introducing culture into its competences under the Maastricht Treaty while since the 1970s European organizations have sought to enhance positive European perception through the promotion of cultural heritage and the creation of a European identity based on shared values. The accession of Greece with its symbolic weight in the Community in 1981 gave impetus to officially instituting Community cultural actions, while Greece strengthened its weak national cultural policy field taking advantage of the relevant co-financed programs from the 2nd CSF onwards. The theoretical presentation of the above developments is followed by the analysis of the National Strategic Reference Framework (NSRF) 2007-2013 cultural projects in Greece, which were implemented during difficult economic conditions, ever more stressing the need to make the most of them. The projects "Opera interactively into Primary Schools", "Re-Exhibition of the Collections of the Archaeological Museum of Heraklion" and "Restoration of the Municipal Theater of Piraeus" are analyzed as “best practices”, since they are extrovert to their local communities and create a symbolic capital with significant added value; moreover, due to their multiplier effect, they become actors of regional development and social cohesion, revitalize cities and open a dialogue to appreciate diversity.
Περιέχει:πίνακες, φωτογραφίες, εικόνες
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να προσεγγίσει το θέμα του πολιτισμού ως τομέα πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις δράσεις πολιτισμού στο πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων ευρωπαϊκών προγραμμάτων στην Ελλάδα. Αφετηρία της εργασίας αποτελεί η ιστορική αναδρομή στη διαδικασία νοηματοδότησης των όρων πολιτισμός και κουλτούρα, όπως αποκρυσταλλώθηκαν στον ευρωπαϊκό χωροχρόνο, για να παρουσιαστεί στη συνέχεια πώς η νοηματοδότηση αυτή καθόρισε τον χαρακτήρα και το περιεχόμενο της σύγχρονης πολιτιστικής πολιτικής. Πράγματι, στη μεταπολεμική Δυτική Ευρώπη η δημιουργία του κράτους προνοίας καθώς και η διεύρυνση των δικαιωμάτων από ατομικά σε κοινωνικά και πολιτισμικά ευνόησαν τη χάραξη της πολιτιστικής πολιτικής, αρχικά σε εθνικό επίπεδο. Ήδη, βέβαια, από τη δεκαετία του 1970 οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί επεδίωκαν την ενίσχυση της θετικής ευρωπαϊκής πρόσληψης και της ευρωπαϊκής ταυτότητας μέσω της ανάδειξης της κοινής πολιτιστικής κληρονομιάς και των αξιών στον ευρωπαϊκό χώρο, ενώ πλέον η Ευρωπαϊκή Ένωση συμμετέχει στη συζήτηση για την πολιτιστική πολιτική, εισάγοντας τον πολιτισμό και θεσμικά στις αρμοδιότητές της με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ. Η δε είσοδος της Ελλάδας -με το συμβολικό της βάρος- στην Κοινότητα το 1981, έδωσε περαιτέρω ώθηση στη θεσμοποίηση των Κοινοτικών δράσεων για τον πολιτισμό, ενώ η Ελλάδα από το Β΄ΚΠΣ και εφεξής ενίσχυσε την αδύναμη εθνική πολιτιστική πολιτική της αξιοποιώντας τα σχετικά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Τη θεωρητική παρουσίαση των παραπάνω εξελίξεων ακολουθεί η κριτική ανάλυση των έργων πολιτισμού του ΕΣΠΑ 2007-2013, τα οποία υλοποιήθηκαν σε δυσχερές οικονομικό περιβάλλον, γεγονός που καθιστά πλέον επιτακτική τη βέλτιστη αξιοποίησή τους. Τα έργα «Η όπερα διαδραστικά στα δημοτικά σχολεία», η «Επανέκθεση Συλλογών Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου» και η «Αποκατάσταση Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά» εξετάζονται ως καλές πρακτικές, καθώς απευθύνονται με εξωστρέφεια στις τοπικές κοινωνίες δημιουργώντας συμβολικό κεφάλαιο με σημαντική προστιθέμενη αξία, ενώ με τις πολλαπλασιαστικές τους επιπτώσεις γίνονται φορείς περιφερειακής ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής, αναζωογονούν τις πόλεις και ανοίγουν διάλογο για την κατανόηση της ετερότητας.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

Cultural Policy
Civilization
ΕΣΠΑ
Πολιτιστική Πολιτική
Κουλτούρα
European Union
Πολιτισμός
Ευρωπαϊκή Ένωση
NSRF
Culture

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Greek

2017-09-30
2017-10-16T10:35:20Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

99
4
104



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)