Grammatikförderung bei legasthenen Lernenden anhand des Lehrwerks „Deutsch ein Hit1 !“

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)

Η διδασκαλία της γερμανικής γραμματικής σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες βάση του διδακτικού εγχειριδίου Deutsch - ein Hit! 1 της Α' Γυμνασίου
Grammatikförderung bei legasthenen Lernenden anhand des Lehrwerks „Deutsch ein Hit1 !“

ΚΑΠΕΤΑ, ΣΤΥΛΙΑΝΗ

ΜΠΕΡΜΠΕΡΟΓΛΟΥ, ΠΑΡΑΣΧΟΣ
ΒΗΔΕΝΜΑΙΕΡ, ΔΑΦΝΗ

Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των μαθησιακών δυσκολιών και πιο συγκεκριμένα της δυσλεξίας καθώς και των επιπτώσεων της στη διδασκαλία της γερμανικής γλώσσας και ειδικότερα της γραμματικής. Προκειμένου να ενισχυθεί η μαθησιακή διαδικασία και να επιτευχθούν τα μέγιστα γνωστικά αποτελέσματα, παρουσιάζονται ορισμένα παραδείγματα προσαρμογών που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στο σχολικό εγχειρίδιο. «Deutsch-ein Hit! 1» Η εργασία αποτελείται από ένα θεωρητικό κι ένα πρακτικό μέρος. Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας επιχειρείται αρχικά, η αποσαφήνιση του όρου «Μαθησιακές Δυσκολίες», καθώς χρησιμοποιούνται ορισμοί που διαφοροποιούνται ανάλογα με την επιστημονική προέλευση όσων τους διατύπωσαν. Ακολουθεί συγκεκριμένη αναφορά στη δυσλεξία παραθέτοντας τους ορισμούς και την αιτιολογία που έχει καταγραφεί. Στο επόμενο κεφάλαιο γίνεται σύνδεση μεταξύ των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες και της εκμάθησης της Γερμανικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας. Παρουσιάζεται η σχετική ισχύουσα νομοθεσία και η υπάρχουσα κατάσταση στην Ελλάδα και περιγράφονται οι συνέπειες της δυσλεξίας στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας καθώς και κάποια γενικά αντισταθμιστικά μέτρα που μπορούν να ληφθούν για την αντιμετώπιση της Στη συνέχεια αναφέρονται τα πιθανά γραμματικά λάθη των δυσλεκτικών μαθητών. Γίνεται καταγραφή των βασικών προϋποθέσεων εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας και παρουσίαση εκείνων των παραγόντων που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για την υποστήριξη των μαθητών στη διδασκαλία της γραμματικής. Έπειτα γίνεται μνεία στις γενικές αρχές της διδασκαλίας της γραμματικής, στις διδακτικές αρχές βάσει των οποίων συντάχθηκε το σχολικό εγχειρίδιο «Deutsch-ein Hit! 1» της Α΄ Γυμνασίου και στις ιδιαιτερότητες της γερμανικής γραμματικής, όπως παρουσιάζονται σε αυτό. Στο πρακτικό κομμάτι της εργασίας ερευνάται η υποστήριξη των δυσλεκτικών μαθητών στο μάθημα της γραμματικής βάσει συγκεκριμένων παραδειγμάτων. Προτείνονται και αξιολογούνται οι διδακτικές προσαρμογές σε δύο γραμματικά φαινόμενα του εγχειριδίου. Οι προτάσεις λειτουργούν σαν πρότυπα γραμματικής διδασκαλίας που μπορεί να εισαχθούν προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη και ομαλότερη εκπαίδευση των εν λόγω μαθητών.
διαγράμματα, ταμπέλες, εικόνες
In der vorliegenden Diplomarbeit befasse ich mich mit der Problematik der Lernstörungen unter besonderer Berücksichtigung der Legasthenie und ihrer Auswirkungen auf die Grammatikvermittlung im Fremdsprachenunterricht. Ziel dieser Arbeit ist es aufzuzeigen, wie die Grammatikvermittlung bei Legasthenikern anhand des Lehrwerks „Deutsch-ein Hit! 1“gefördert werden kann, und welche Erweiterungs- sowie Verbesserungsinterventionen empfehlenswert sind, damit legasthene Lernende möglichst optimale Lernergebnisse erreichen. Die Arbeit besteht aus einem theoretischen und einem angewandten Teil. Im theoretischen Teil wird zunächst versucht, den Begriff „Lernstörung“ zu erklären. Für diese Sammelbezeichnung besteht keine einheitliche Definition, zumal die Wissenschaft verschiedene Blickwinkel auf die Problematik abdeckt. Nachfolgend werden die Termini „Legasthenie“ und „Lese-Rechtschreibschwäche“ definiert und die eventuellen Ursachen ihrer Entstehung präsentiert. Im Folgenden werden sowohl die schulrechtlichen Regelungen und die Behandlung von Legasthenikern, als auch die aktuelle Situation im griechischen Raum veranschaulicht. Des Weiteren werden die eventuellen Legasthenie-Symptome im Fremdsprachenunterricht, sowie einige allgemeine Förderungsmaßnahmen dargestellt, welche Chancen für die Kompensation von Lernschwächen und Defiziten eröffnen. Bevor die unterschiedlichen Bedingungsfaktoren und die Überlegungsfelder zur Grammatikförderung im Rahmen der sprachbezogenen Kognitivierung thematisiert werden, werden die möglichen legastheniebedingten Fehler im grammatischen Bereich näher erläutert. Nachdem die allgemeinen Prinzipien der Grammatikvermittlung aufgezeigt worden sind, werden konkret die fachdidaktischen Grundlagen, auf denen das Lehrwerk „Deutsch-ein Hit! 1“ konzipiert wurde, sowie die im Lehrwerk auftretenden Besonderheiten der deutschen Grammatik beschrieben, mit denen legasthene Gymnasiasten konfrontiert werden. Nach der Schilderung des theoretischen Rahmens liegt der Fokus des Anwendungsteils auf die empirische Untersuchung der Grammatikförderung im Fremdsprachenunterricht anhand konkreter Beispiele. Zwei im Lehrbuch „Deutsch-ein Hit! 1“ auftretende grammatische Phänomene dienen als Ausgansmaterial für die Entwicklung zweier Förderungskonzepte, welche anschließend erprobt und evaluiert werden. Die Didaktisierungsvorschläge können als Musterbeispiele im Rahmen des Grammatikunterrichts verfolgt werden, da der Einsatz der beschriebenen Lernmethoden und Maßnahmen einen Beitrag zur erfolgreichen Integration von Legasthenikern im Unterrichtsprozess leistet.

Διπλωματική Εργασία / Dissertation

Lernstörungen
Legasthenie


Γερμανική γλώσσα

2018-05-21T11:51:11Z
2018-05-12


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

11
1
114




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.