Die Förderung der Fertigkeiten „Hören‟ und „Sprechen‟ durch den Einsatz von Liedern im DaF-Unterricht in der Grundschule. Didaktische Vorschläge anhand von Beispielen im Lehrwerk „Luftballons Band 1‟

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)

Die Förderung der Fertigkeiten „Hören‟ und „Sprechen‟ durch den Einsatz von Liedern im DaF-Unterricht in der Grundschule. Didaktische Vorschläge anhand von Beispielen im Lehrwerk „Luftballons Band 1‟

Ντόστα, Μαρία

Χρύσου, Μάριος
Δάφφα, Αγνή

Περίληψη Στη διπλωματική μου εργασία ασχολούμαι με την προαγωγή των δεξιοτήτων «ακρόαση» και «ομιλία» μέσω της εισαγωγής των τραγουδιών στο μάθημα των Γερμανικών ως Ξένη Γλώσσα στο δημοτικό σχολείο σύμφωνα με το διδακτικό εγχειρίδιο «Luftballons Band 1». Βασικός στόχος είναι να τονίσω τη σπουδαιότητα της προαγωγής των δύο αυτών δεξιοτήτων μέσω των τραγουδιών σε τμήματα μαθητών χωρίς προηγούμενες γνώσεις. Η διπλωματική εργασία αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος απαρτίζουν δύο κεφάλαια. Στο πρώτο ασχολούμαι κυρίως με τις δύο δεξιότητες. Καταρχάς, γίνεται λόγος για τη δεξιότητα της «ακρόασης» στο μάθημα των Γερμανικών ως ξένη γλώσσα. Οι ιδιότητες των κειμένων δείχνουν κατά πόσο ένα κείμενο είναι εύκολο ή δύσκολο. Παρουσιάζονται επίσης διάφορες ασκήσεις, με τη βοήθεια των οποίων διδάσκεται η ακουστική κατανόηση στο σημερινό μάθημα. Στη συνέχεια παρουσιάζεται η θεωρία για τη δεξιότητα της «ομιλίας» στο μάθημα των Γερμανικών ως ξένη γλώσσα. Παρουσιάζονται οι αρχές επικοινωνίας και ακολουθούν οι ασκήσεις με τις οποίες εξασκείται ο προφορικός λόγος στο μάθημα. Στο δεύτερο κεφάλαιο ασχολούμαι με την εισαγωγή των τραγουδιών στο μάθημα των Γερμανικών ως Ξένη Γλώσσα. Πρώτα παρουσιάζονται τα πλεονεκτήματα από την εισαγωγή των τραγουδιών, στη συνέχεια γίνεται λόγος για τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία γίνεται η επιλογή των τραγουδιών και, τελικά, για την εισαγωγή τους στις διαφορετικές φάσεις του μαθήματος. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζω το διδακτικό εγχειρίδιο «Luftballons Band 1» για τα Γερμανικά ως Ξένη Γλώσσα. Το συγκεκριμένο εγχειρίδιο είναι ευρέως διαδεδομένο στην Ελλάδα, είναι επίσημα αναγνωρισμένο και επιλέγεται από πολλούς καθηγητές γερμανικών. Μετά την παρουσίαση του εγχειριδίου ακολουθούν με παραδείγματα συγκεκριμένες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στο μάθημα. Μετά την ανάλυση διαπιστώνεται ότι οι δεξιότητες «ακρόαση» και «ομιλία» πρέπει να προάγονται από τα πρώτα βήματα της εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας, και μάλιστα ακόμα και στο επίπεδο των αρχαρίων. Η εισαγωγή των τραγουδιών κάνει αυτή τη διαδικασία πιο εύκολη, ακριβώς όπως και στην εκμάθηση της μητρικής γλώσσας. Η ανάλυση του διδακτικού εγχειριδίου «Luftballons Band 1» δείχνει ότι ο εκπαιδευτικός πρέπει να εξασφαλίζει, ότι οι σκοποί του ξενόγλωσσου μαθήματος θα επιτευχθούν. Γι’ αυτό οφείλει να προτείνει επιπλέον διδακτικό υλικό, ώστε οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν την ξένη γλώσσα, όπως σε πραγματικές συνθήκες. Στο τέλος ακολουθούν τα συμπεράσματα και το παράρτημα, όπου βρίσκονται τα τραγούδια και τα φύλλα εργασίας του βιβλίου.
0
Zusammenfassung Meine Diplomarbeit bezieht sich auf die Förderung der Fertigkeiten „Hören“ und „Sprechen“ durch den Einsatz von Liedern im DaF-Unterricht in der Grundschule anhand vom Lehrwerk „Luftballons Band 1“. Hauptziel ist die Wichtigkeit der Förderung der beiden Fertigkeiten, mit Hilfe von Liedern, in Lernergruppe ohne Vorkenntnisse zu betonen. Die Diplomarbeit besteht aus zwei Teilen. Der erste Teil besteht aus zwei Kapiteln. Im ersten Kapitel beschäftige ich mich grundsätzlich mit den beiden Fertigkeiten. Zuerst ist die Rede von der Fertigkeit „Hören“ im DaF-Unterricht. Die Eigenschaften der Texte zeigen inwiefern ein Text einfach oder schwierig ist. Es werden auch verschiedene Übungen dargestellt, mit Hilfe von denen das Hörverstehen im normalen Unterricht gelehrt werden kann. Danach werden die theoretischen Grundlagen zur Fertigkeit „Sprechen“ im DaF-Unterricht dargestellt. Die Kommunikationsprinzipien werden präsentiert und es folgen die Aufgaben mit Hilfe von denen der mündliche Ausdruck im Unterricht geschult wird. Im zweiten Kapitel beschäftige ich mich mit dem Einsatz von Liedern im DaF-Unterricht. Zuerst werden die Vorteile des Einsatzes von Liedern im Unterricht präsentiert. Danach spreche ich über die Kriterien der Liederauswahl und zum Schluss ist die Rede vom Einsatz der Lieder in den verschiedenen Unterrichtsphasen. Im zweiten Teil präsentiere ich das Lehrwerk „Luftballons Band 1“ für Deutsch als Fremdsprache. Dieses Lehrwerk ist in Griechenland für den Deutschunterricht sehr verbreitet, es ist offiziell anerkannt und wird auch von vielen Lehrern ausgewählt. Nach der Vorstellung des Lehrwerkes werden exemplarisch bestimmte Aktivitäten beschrieben, die im Unterricht stattfinden. Nach der Analyse wird festgestellt, dass „Hören“ und „Sprechen“ schon aus den ersten Schritten des Erlernens der Fremdsprache und sogar auch beim Anfängerniveau gefördert werden müssen. Der Einsatz von Liedern macht diesen Vorgang viel leichter, genau wie beim Erlernen der Muttersprache. Die Analyse des Lehrwerkes „Luftballons Band 1‟ zeigt, dass der Lehrer versichern muss, dass die Ziele des FSU erreicht werden. Deshalb hat er die Aufgabe zusätzliches didaktisches Material vorzuschlagen, damit die Schüler die Fremdsprache so verwenden, wie in realen Situationen. Zum Schluss kommen noch die Schlussfolgerungen und der Anhang, wo die Liedertexte und Arbeitsblätter zu finden sind.

Διπλωματική Εργασία / Postgraduate Dissertation

Fertigkeit Sprechen
Ακουστική δεξιότητα
Προφορική δεξιότητα
Εισαγωγή τραγουδιών
Einsatz von Liedern
Fertigkeit Hören


Γερμανική γλώσσα

2018-09-22
2018-10-06T11:15:25Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

0
1
59




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.