THE PRESENCE OF THE NATIONAL IDENTITY AND THE "OTHER" IN THE SOURCES OF THE HISTORY' S TEXTBOOK OF THE THIRD GRADE OF HIGH SCHOOL.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ "ΑΛΛΟΥ" ΣΤΙΣ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΥ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
THE PRESENCE OF THE NATIONAL IDENTITY AND THE "OTHER" IN THE SOURCES OF THE HISTORY' S TEXTBOOK OF THE THIRD GRADE OF HIGH SCHOOL.

ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΘΕΟΔΩΡΑ

ΑΡΑΒΑΝΗΣ , ΣΠΥΡΟΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Η παρούσα εργασία έχει στόχο τη διερεύνηση του περιεχομένου των πηγών του σχολικού εγχειριδίου της Ιστορίας Γ΄ Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, σχετικά με τον τρόπο που προσεγγίζουν την εθνική ταυτότητα και τον «άλλο», καθώς και για να γίνει αντιληπτό αν, και σε ποιο βαθμό οι προτεινόμενες πηγές που λειτουργούν ως βοηθητικό εκπαιδευτικό υλικό στην προσέγγιση της ιστορικής γνώσης για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, ανταποκρίνονται στους στόχους της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Οι πηγές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ιστορική αφήγηση, καθώς καθιστούν τη γνώση του παρελθόντος πιο άμεση και δίνουν τη δυνατότητα αντικειμενικής και κριτικής θεώρησης της ιστορικής γνώσης. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν ύστερα από τη μελέτη της βιβλιογραφίας, αποδεικνύουν ότι απουσιάζουν ενδελεχείς έρευνες διαπολιτισμικής μελέτης των ιστορικών πηγών του συγκεκριμένου εγχειριδίου. Το γεγονός αυτό καθιστά αναγκαία την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης έρευνας. Γι’ αυτούς τους λόγους η παρούσα μελέτη επιχείρησε να εξετάσει κριτικά μέσα από τις θεωρητικές αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης την παρουσία της εθνικής ταυτότητας και του «άλλου» στις πηγές του σχολικού εγχειριδίου της Ιστορίας Γ΄ Λυκείου, ακολουθώντας τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου. Η επιλογή του εν λόγω εγχειριδίου έγινε για δυο λόγους: α. ως πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα, γεγονός που πιστοποιεί τη σημασία του στην εκπαιδευτική διαδικασία και αξιολόγηση των μαθητών και β. εξαιτίας των σημαντικών ιστορικών θεμάτων που αναλύονται και της συνάφειάς τους με θέματα μετανάστευσης και προσφυγιάς. Η ανάλυση περιεχομένου ανέδειξε ότι οι πηγές του βιβλίου της Ιστορίας Γ΄ Λυκείου κατασκευάζουν μια εθνοκεντρική εικόνα για τον εθνικό εαυτό, αφού προβάλλουν κατά κύριο λόγο την αξία του έθνους ανά τους αιώνες και στη σημασία διατήρησης της εθνικής ταυτότητας. Παράλληλα, η επιλογή των πηγών δεν ανταποκρίνεται στις αρχές της διαπολιτισμικότητας, καθώς δεν παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές να τις προσεγγίσουν κριτικά.
Περιέχει: πίνακες, γραφήματα.
The following assignment examines the historical sources which are included in the history’s textbook of the third grade of high school, regarding the presence of the national identity and the “other”, as well it examines, if and to what extent the proposed sources that function as ancillary educational material in the approach of historical knowledge for students of the 3rd grade, approach the objectives of intercultural education. Sources play an important role in the historical narrative as they make the knowledge of the past more immediate and enable an objective and critical view of historical knowledge. The conclusions that emerged from the bibliography study show that there is a lack of thorough research into an intercultural study of the historical sources of this textbook. This makes it necessary to carry out this research. For these reasons, this study attempted to critically examine through the theoretical principles of intercultural education, the presence of the national identity and the “other” in the sources of the history’s textbook by following the method of content analysis. The choice of this manual was made for two reasons: a. as a nation- wide lesson which confirms its importance in the educational process an student assessment and b. due to the important historical issues analyzed and their relevance to immigration and refugee issues. Content analysis has highlighted that the sources of the 3rd grade history textbook construct an ethnocentric picture of the national self, since they primarily emphasize the value of the nation over the centuries and the importance of preserving the national identity. At the same time, the selection of sources does not meet the principles of interculturalism, as students are not allowed to critically approach sources.

Διπλωματική Εργασία / Postgraduate Dissertation

ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
ΠΗΓΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ


Ελληνική γλώσσα

2018-09-22
2018-10-09T08:20:50Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

33
0
85

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.