Parenting Practices, Academic Performance and Emotional Intelligence among Adolescent Students

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)
Γονικές Πρακτικές Διαπαιδαγώγησης, Ακαδημαϊκή Επίδοση και Συναισθηματική Νοημοσύνη σε Εφήβους Μαθητές
Parenting Practices, Academic Performance and Emotional Intelligence among Adolescent Students

Βλαβιανού, Αικατερίνη

Κόκκινος, Κωνσταντίνος
Γερακοπούλου, Χρυσή- Κλεοπάτρα

Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στις γονικές πρακτικές διαπαιδαγώγησης (ΓΠΔ), τη συναισθηματική νοημοσύνη (ΣΝ) και την ακαδημαϊκή επίδοση (ΑΕ) σε εφήβους μαθητές. Επιμέρους στόχοι είναι η εξέταση της επίδρασης του φύλου στις μεταβλητές και η προβλεπτική αξία των ΓΠΔ, της ΣΝ και του φύλου στην ΑΕ των μαθητών (συνολική και στα μαθήματα της γλώσσας και των θετικών επιστημών). Η έρευνα διεξήχθη, μέσω ερωτηματολογίου αυτο-αναφοράς, σε δείγμα 250 εφήβων μαθητών (108 αγόρια και 142 κορίτσια) ηλικίας 15-18 ετών, που φοιτούσαν στη Α΄και Β΄Λυκείου. Η ποσοτική ανάλυση των δεδομένων ως προς τις ΓΠΔ, έδειξε πως τα κορίτσια σημειώνουν υψηλότερη βαθμολογία μόνο στη διάσταση του συμπεριφορικού ελέγχου. Τα αγόρια βρέθηκε να σημειώνουν υψηλότερη ΣΝ. Σχετικά με την ΑΕ, τα κορίτσια εμφανίζουν υψηλότερη επίδοση στα γλωσσικά μαθήματα, ενώ τα αγόρια στις θετικές επιστήμες. Αναφορικά με τις συσχετίσεις ανάμεσα στις μεταβλητές, προέκυψε θετική συσχέτιση ανάμεσα στο συμπεριφορικό έλεγχο και τη συνολική επίδοση, καθώς και με την επίδοση στα γλωσσικά μαθήματα. Απεναντίας, ο ψυχολογικός έλεγχος βρέθηκε να σχετίζεται αρνητικά με την επίδοση (συνολική και ανά τομέα). Επίσης, η ΣΝ συσχετίζεται θετικά με τις διαστάσεις της ζεστασιάς/εμπλοκής και του συμπεριφορικού ελέγχου, ενώ αρνητικά με τον ψυχολογικό έλεγχο. Συγχρόνως, εντοπίστηκε θετική συσχέτιση μεταξύ της ΣΝ και της συνολικής επίδοσης και των επιμέρους τομέων της (γλωσσικά μαθήματα, θετικές επιστήμες). Ως προς την πρόβλεψη της συνολικής επίδοσης, διαφάνηκε πως οι έφηβοι μαθητές με υψηλή ΣΝ που αντιλαμβάνονται ως λιγότερο ψυχολογικά ελεγκτικές τις πρακτικές των γονέων δηλώνουν υψηλή συνολική επίδοση. Αναφορικά με την πρόβλεψη στα γλωσσικά μαθήματα, τα κορίτσια με υψηλή ΣΝ που αντιλαμβάνονται ως λιγότερο ελεγκτικές τις γονικές πρακτικές δηλώνουν υψηλή επίδοση στα μαθήματα αυτά. Όσον αφορά την πρόβλεψη στις θετικές επιστήμες προέκυψε θετική πρόβλεψη από τη ΣΝ. Τα ευρήματα της έρευνας συμφωνούν με εκείνα προηγούμενων ερευνών και αναδεικνύουν τον καίριο ρόλο των γονέων στην προώθηση της ΑΕ και της ΣΝ, η οποία σχετίζεται εξίσου με την επιδοση.
The purpose of this study is to investigate the relationship among parenting practices, emotional intelligence and academic performance in adolescent students. This study also aims to examine the impact of gender on the variables, as well as the predictive value of the parenting practises, emotional intelligence and gender in the academic performance of students (total and in language and sciences). The study conducted with a self-report questionnaire on a sample of 250 teenage students (108 boys and 142 girls) aged 15-18 attending the first two senior high school grades. Quantitative data analysis with respect to parenting practices indicated that girls scored higher only in the dimension of behavioral control. Boys were found to score higher in emotional intelligence. In terms of academic performance, girls showed higher performance in language, while boys in science. Regarding the correlations between the variables, there was a positive correlation between behavioral control and total academic performance, as well as performance in language courses. On the contrary, psychological control appeared to be negatively associated with performance (total and its dimensions). Furthermore, emotional intelligence was positively correlated with the dimensions of warmth/engagement and behavioral control, while negatively with psychological control. At the same time, the results revealed that emotional intelligence was positively associated with total performance and its dimensions (language and sciences). Regarding the prediction of academic performance, results indicated that students with high emotional intelligence, who perceive less psychological control by their parents, reported higher academic performance. Regarding the prediction in language courses, girls with high emotional intelligence, who perceived less parenting psychological control, reported higher performance in these courses. The results of the study are consistent with those of previous research and highlight the pivotal role of parents in promoting academic performance and emotional intelligence, which is equally significant to academic performance.
Περιέχει : τέσσερις πίνακες

Διπλωματική Εργασία / Postgraduate Dissertation

Ζεστασιά/εμπλοκή/warmth-involvement
Συμπεριφορικός έλεγχος/behavioral control
Συναισθηματική νοημοσύνη/emotional intelligence
Ψυχολογικός έλεγχος/psychological control
Γονικές πρακτικές διαπαιδαγώγησης/parenting practices
Ακαδημαϊκή επίδοση/academic performance

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Ελληνική γλώσσα

2018-09-22
2018-10-11T07:49:12Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

110
11
1



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.