The effect of school literature on the development of the theory of mind during adolescence.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)
Η συμβολή του σχολικού μαθήματος της Λογοτεχνίας στην ανάπτυξη της Θεωρίας του Νου των εφήβων
The effect of school literature on the development of the theory of mind during adolescence.

Πατρώνα, Βάια

Πετρογιάννης , Κωνσταντίνος
Μακρής, Νικόλαος
Στεφάνου, Γεωργία

Η παρούσα έρευνα μελέτησε το ρόλο τoυ σχολικού μαθήματος της λογοτεχνίας να βελτιώνει τη ΘτΝ και την ενσυναίσθηση. Η σχολική λογοτεχνία αφορά στη διδασκαλία έγκριτων λογοτεχνικών κειμένων στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος των δημόσιων σχολείων στην Ελλάδα. Η έρευνα ακολούθησε έναν πειραματικό σχεδιασμό στον οποίο συμμετείχαν δύο ομάδες, η πειραματική ομάδα και η ομάδα ελέγχου. Την πειραματική ομάδα αποτέλεσαν 17 μαθητές: 2 κορίτσια και 15 αγόρια της Α΄τάξης ενός Επαγγελματικού Λυκείου, ηλικίας 15,7 ετών. Την ομάδα ελέγχου αποτέλεσαν 18 μαθητές: 7 κορίτσια και 11 αγόρια της Α΄τάξης του ίδιου Επαγγελματικού Λυκείου, ηλικίας 15,6 ετών. Όλοι οι συμμετέχοντες προέρχονταν από οικογένειες μέσου κοινωνικοοικονομικού εισοδήματος. Οι συμμετέχοντες εξετάστηκαν σε τρεις φάσεις. Στην πρώτη φάση (πριν από τη διδακτική παρέμβαση) οι δύο ομάδες εξετάστηκαν σε ένα πακέτο ερωτηματολογίων που διερευνούν τη ΘτΝ, την ενσυναίσθηση, την προσωπικότητα. Στη δεύτερη φάση συμμετείχε μόνο η πειραματική ομάδα, η οποία παρακολούθησε τη διδασκαλία αποσπασμάτων μιας νουβέλας με τη διδακτική μέθοδο που βασίζεται στη ΘτΝ. Το περιεχόμενο του προγράμματος παρέμβασης δίνει έμφαση στην επεξεργασία της νουβέλας με βάση τη Θεωρία του Νου (κατανόηση του νου και των συναισθημάτων). Στη φάση αυτή δεν συμμετείχε η ομάδα ελέγχου, δηλαδή δεν διδάχθηκε τη συγκεκριμένη νουβέλα και δεν διδάχθηκε με τη συγκεκριμένη μεθοδολογία κανένα άλλο λογοτεχνικό κείμενο.Στην τρίτη φάση (μετά τη διδακτική παρέμβαση) συμμετείχαν και οι δύο ομάδες, οι οποίες εξετάστηκαν ξανά στα ίδια ερωτηματολόγια που μετρούν τη ΘτΝ και την ενσυναίσθηση. Τα ευρήματα έδειξαν ότι η άσκηση στο μάθημα της λογοτεχνίας με τη μέθοδο που εστιάζει στη ΘτΝ άσκησε επίδραση στη βελτίωση της επίδοσης των μαθητών της πειραματικής ομάδας στις δοκιμασίες ΘτΝ και ενσυναίσθησης. Οι διαστάσεις της προσωπικότητας ευσυνειδησία, συναισθηματική σταθερότητα και δεκτικότητα στην εμπειρία βρέθηκε ότι συσχετίζονται θετικά με τις επιδόσεις των μαθητών στις δοκιμασίες ΘτΝ και στο τεστ ενσυναίσθησης.
This research has studied the role of school literature in improving TOM and empathy. School literature concerns the teaching of reputable literary texts within the curriculum of public schools in Greece. The research followed an experimental design involving two groups, the experimental group and the control group. The experimental group consisted of 17 pupils: 2 girls and 15 boys from the Professional High School, aged 15,7 years old. The control group consisted of 18 pupils: 7 girls and 11 boys from the same vocational high school, aged 15,6 years old. All participants were from families of average socio-economic income. Participants were examined in three phases. In the first phase (before the didactic intervention), the two groups were examined in a questionnaire packet investigating TOM, empathy, personality. In the second phase, only the experimental group attended the teaching of extracts of a novel with the TOM-based teaching method. The content of the intervention program emphasizes the processing of the novel based on the Theory of Mind (understanding the mind and emotions). In the third phase (after the didactic intervention), both groups were examined in the same questionnaires measuring TOM and empathy. The findings showed that exercise in the literature lesson with the method focused on TOM has had an effect on improving the performance of the students of the experimental group in TOM and Empathy tests. Personality dimensions, conscientiousness, emotional stability, and openness to experience have been found to positively correlate with pupil performance in TOM tests and empathy tests.
Περιέχει: πίνακες, γραφήματα

Διπλωματική Εργασία / Postgraduate Dissertation

Θεωρία του Νου, ενσυναίσθηση, παράγοντες προσωπικότητας, Γνωστική Προσέγγιση των Λογοτεχνικών Σπουδών, εφηβεία.

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Ελληνική γλώσσα

2018-09-22
2018-10-11T07:58:00Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

3
107
164



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.