Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν έως σήμερα επαρκή ερευνητικά δεδομένα για τις διάφορες
ειδικότητες, τους θεσμούς και τις μονάδες της ειδικής αγωγής εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε). Η
εργασία αποσκοπεί στην εμπειρική διερεύνηση των επαγγελματικών προσδοκιών, της
επαγγελματικής ικανοποίησης, του επαγγελματικού άγχους, των προτεινόμενων αλλαγών,
καθώς και της ύπαρξης πιθανών διαφορών κυρίως ως προς το φύλο, την εργασιακή σχέση
και τις ειδικότητες των εργαζόμενων. Το δείγμα της έρευνας αποτελούν 246 συμμετέχοντες
που ανήκουν στο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό (Ε.Ε.Π.), το ειδικό βοηθητικό προσωπικό
(Ε.Β.Π) και στους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στο πλαίσιο των μονάδων και δομών της
Ε.Α.Ε. Η διερευνητική ανάλυση παραγόντων του αυτοσχέδιου ερωτηματολογίου
επαγγελματικών προσδοκιών εξήγαγε δύο παράγοντες που αναφέρονται στην επαγγελματική
εξέλιξη και στην ανταγωνιστικότητα και αποτελούν για τους συμμετέχοντες σημαντικές
προσδοκίες. Συγκριτικά, οι μόνιμοι εργαζόμενοι δηλώνουν υψηλότερες προσδοκίες στον
παράγοντα επαγγελματικής εξέλιξης. Επίσης, φάνηκε ότι συνολικά οι συμμετέχοντες
δηλώνουν μέτριας έντασης επαγγελματικό άγχος, ενώ οι άνδρες εμφανίζονται να δηλώνουν
λιγότερο άγχος ως προς την προσωπική επαγγελματική τους ικανότητα. Πρωτίστως, το
Ε.Β.Π. και το Ε.Ε.Π., καθώς και οι αναπληρωτές αναφέρονται περισσότερο στο
επαγγελματικό τους άγχος σχετικά με την εργασιακή σταθερότητα και τη στελέχωση. Ακόμη,
ως προς την επαγγελματική ικανοποίηση διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντες είναι
ικανοποιημένοι αναφορικά με την επίβλεψη, τους συνεργάτες και τη φύση της δουλειάς τους.
Αντιθέτως, δεν είναι ικανοποιημένοι με το μισθό, τις ευκαιρίες προαγωγής και τις ισχύουσες
διαδικασίες. Σημαντικά λιγότερο ικανοποιημένο επαγγελματικά φαίνεται το Ε.Β.Π. σε
αρκετές μεταβλητές, ενώ οι αναπληρωτές είναι λιγότερο επαγγελματικά ικανοποιημένοι από
την εργασιακή σταθερότητα και τη στελέχωση σε σύγκριση με τους μόνιμους συναδέλφους
τους.
In Greece, there is currently insufficient research data for the various professions in special
education units. The study aims at the empirical investigation of professional aspirations,
professional satisfaction, professional stress, proposed changes, as well as the existence of
possible differences, mainly in terms of gender, employment relationship and the specialties
of employees. The sample of the survey consists of 246 participants representing specialists,
special auxiliary staff and teachers working in special units and other segregated provision.
The exploratory analysis of factors of the professional aspiration questionnaire exported two
factors that relate to professional development and competitiveness. Both factors are
significant for the participants, but by comparison, permanent workers declare higher
aspirations for career progression. It also appeared that overall participants reported moderate
professional stress, while men appear to declare less stress about their personal professional
ability. Primarily, the participants representing specialists and special auxiliary staff, as well
as the deputy staff, refer more to their professional stress about job stability and staffing.
Also, in terms of professional satisfaction, participants were satisfied with their supervision,
co-workers and the nature of their work. On the contrary, they are not satisfied with the
salary, promotion opportunities and current procedures. Significantly less professionally
satisfied is the special auxiliary staff in several variables, while deputy staff is less
professionally satisfied with job stability and staffing than permanent staff.
Περιέχει : 44 πίνακες, 1 σχήμα