Εφιαλτικό τοπίο στα γυμνάσια και τα Λύκεια

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Άρθρο (EL)

2011 (EL)
Εφιαλτικό τοπίο στα γυμνάσια και τα Λύκεια

ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ ΜΑΡΙΑ

Η «ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΣΤΗ ΕφιαΑηκό Προωθούνται αλλαγές στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων χωρίς διάλογο με τους φορείς των εκπαιδευτικών Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ Τη στιγμή που n οικονομική εξαθλίωση χτυπά της οικογένειες χιλιάδων μαθητών, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει και νέα «χτυπήματα» στο δημόσιο σχολείο. Ετσι, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, προτίθεται να συγχωνεύσει ή να καταργήσει πάνω από 1.000 σχολικές μονάδες, στην πλειονότητά τους Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και Σχολές (ΕΠΑΣ). Αμεσο κίνδυνο διατρέχουν τα συστεγαζόμενα και τα «μικρά» σχολεία. Αυτά δηλαδή που έχουν επτά έως Οκτώ τμήματα, τα εσπερινά και τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, ενώ όσα στεγάζονται σε ενοικιαζόμενα κτίρια αναμένεται να καταργηθούν για να εξοικονομηθούν τα ενοίκια. Η νέα «επιχείριση Καλλικράτης» θα έχει ως αποτέλεσμα, όπως εκτιμούν εκπαιδευτικοί, να καταργηθούν πάνω από 2.000 οργανικές θέσεις, οι οποίες θα προστεθούν στις 4.000 οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών που αυτή τη στιγμή δεν έχουν ωράριο όπως για π.χ. καθηγητές πληροφορικής, γαλλικών, γερμανικών, γυμναστές, τεχνολόγοι κλπ. Συγχρόνως το υπουργείο Παιδείας αυξάνει το ωράριο των εκπαιδευτικών κατά μέσον όρο δύο ώρες την εβδομάδα. Θα προστεθούν δηλαδή στις 21 ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως που κάνουν τώρα σι πρωτοδιόριστοι και τις 16 αυτοί που έχουν εμπειρία. «Υπολογίζεται ότι στο τέλος της σχολικής χρονιάς, Παράταση του έτους I ι απόλυτη σύγχυση επικρατεί στα πανεπιστήμια με τον νέο Π νόμο να ολοκληρώνει την εικόνα διάλυσης, μετά τις πρωτοφανείς ελλείψεις από τις περικοπές που επιβάλλει n οικονομική κρίση. Τα αποτελέοματα από τις πολυήμερες καταλήψεις φαίνονται πλέον στη διεξαγωγή των εξετάσεων, όπου επικρατεί πλήρες αλαλούμ. Σε άλλα τμήματα διεξάγεται κανονικά n εξεταστική, άλλες σχολές αποφάσισαν να γίνουν οι εξετάσεις τα Σάββατα και τις υπόλοιπες ημέρες να γίνονται τα μαθήματα του εξαμήνου, ενώ άλλα πανεπιστημιακά ιδρύματα επέλεξαν να απολέσουν την εξεταστική. «Δεν είναι δυνατόν να γίνονται εξετάσεις τα Σάββατα και συγχρόνως να διδάσκονται τα μαθήματα του εξαμή- Φθινόπωρο στους δρόμους, κατακαλόκαιρο στα αμφιθέατρα. ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΤΑΡΓΕΙ 1.000 ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ 2.000 ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ τοπίο στα γυμνάσια και τα Λύκεια Εσπερινά, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ενοικιαζόμενα και συστεγαζόμενα σχολεία είναι πρώτα στη λίστα των καταργήσεων. τον Ιούνιο του 2012, θα έχουν βγει στην εφεδρεία χιλιάδες εκπαιδευτικοί, αφού αναμένεται να έχουν καταργηθεί 8.000-10.000 οργανι¬ κές θέσεις», σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΟΛΜΕ. Παράλληλα προωθείται n μετακίνηση των εκπαιδευτι¬ κών που θεωρείται ότι είναι υπεράριθμοι σε άλλα σχολεία της ίδιας περιοχής, ενώ σε δεύτερη φάση αναμένεται να μετακινούνται και από νομό σε νομό. Σε όλα αυτά προστίθενται και οι δραματικές μειώσεις των αποδοχών τους. Οπως λέει στην «Κ.Ε.» ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) Κομνηνός Μαντάς, «στις ήδη χαμηλές περικοπές προστίθεται περικοπή που ξεπερνά το 40%, έτσι ώστε ο μισθός του πρωτοδιόριστου να κατέβει στα 660 ευρώ και αν είναι ασφαλισμένος στο ΙΚΑ μόλις στα 577 ευρώ». Στο διοικητικό συμβούλιο της ΔΟΕ πρώτη φορά συμφώνησαν σι παρατάξεις της ΠΑΣΚ και της ΔΑΚΕ να κατεβάσουν εισήγηση για απεργία διαρκείας από τις 20 Οκτωβρίου και μετά. Αν και σι πιθανότητες να περάσει n εισήγηση δεν είναι μεγάλες, ωστόσο έχει σημασία ότι την πρόταση κατέθεσε πρώτη n φιλοκυβερνητική ΠΑΣΚ. «Για μας οι μειώσεις και γενικότερα αυτά που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο αποτελούν "κόκκινη γραμμή"» λέει ο πρόεδρος των δασκάλων. «Παρά την εξαθλίωση των εκπαιδευτικών, θα επιμείνουμε ώς το τέλος στην πρότασή μας, γιατί απλά δεν έχουμε να χάσουμε πλέον παρά μόνον τις «αλυσίδες» μας...". Και ενώ n κατάσταση σε ο* λες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης φαίνεται να έχει ξεφύγει από τον έλεγχο, το υπουργείο Παιδείας προωθεί με γοργούς ρυθμούς, αλλά χωρίς διάλογο με τους εκπαιδευτικούς, τις αλλαγές στα λύκεια και κυρίως στο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων. Παρά το γεγονός ότι εδώ και μήνες έχει γνωστοποιήσει τις βασικές αρχές του νέου συστήματος που θα ισχύσει ano το 2013, δεν έχει γίνει μέχρι τώρα ούτε n τεχνική ούτε n νομική επεξεργασία του τελικού κειμένου. Σύμφωνα με το σχέδιο, οι υποψήφιοι θα διαγωνίζονται σε τέσσερα μαθήματα, ενώ δεν θα εισάγονται σε σχολές, αλλά θα συνεχισθεί n εισαγωγή σε τμήματα. Πάντως, τα πανεπιστήμια θα ορίζουν τα μαθήματα και θα θέτουν συντελεστές βαρύτήτας. Κομβικό αλλά άλυτο μέχρι στιγμής είναι το πρόβλημα αν θα υπολογίζονται για την εισαγωγή ή όχι οι βαθμοί του υποψηφίου στις τρεις τάξεις του λυκείου. λιάδες εκπαιδευτικοί, αφού αναμένεται να έχουν καταργηθεί 8.000-10.000 οργανι¬ ΟΛΜΕ. Παράλληλα προωθείται n μετακίνηση των εκπαιδευτι¬ λεία της ίδιας περιοχής, ενώ σε δεύτερη φάση αναμένεται να μετακινούνται και από ρκαι οι δραματικές μειώσεις των αποδοχών τους. Οπως λέει στην «Κ.Ε.» ο πρόεδρος στα πανεπιστήμια μέχρι τα τέίΐη ΙουΑίυυ Αλαλούμ με τις εξετάσεις και την έναρξη του εξαμήνου. Θεωρείται πιθανόν να δίνονται μαθήματα και τον Αύγουστο. Νέες τριβές για την εφαρμογή του νόμου νου», δήλωσε στην «Κ.Ε.» στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. «Τι θα κάνουν δηλαδή οι φοιτητές, θα διαβάζουν το μάθημα που θα εξεταστούν το Σάββατο, ή τα μαθήματα που διδάσκονται καθημερινά;» Τα περισσότερα πανεπιστήμια πάντως προτίθενται να παρατείνουν το ακαδημαϊκό έτος ακόμη και μέχρι το τέλος Ιουλίου, ενώ, αν υπάρξει n παραμικρή επιπλέον χρονική καθυστέρηση, θα γίνονται εξετάσεις και μέσα στον Αύγουστο. Στο ΕΜΠ εξακολουθούν να τελούν υπό κατάληψη το τμήμα Μεταλλειολόγων και n σχολή Αρχιτεκτόνων, n οποία βρίσκεται στο κτίριο της οδού Πατησίων. Αυτό δημιουργεί ένα ακόμη πονοκέφαλο στις πρυτανικές αρχές, καθώς πλησιάζει ο εορτασμός του Πολυτεχνείου και ανησυχούν μήπως συνεχιστεί μέχρι τότε n κατάληψη. «Υπάρχει χάος στο ίδρυμα, καθώς ολόκληρο το σύστημα βρίσκεται σε αταξία. Η εκπαιδευτική διαδικασία έχει ατονίσει. Μπαλώνουμε συνεχώς τρύπες, ενώ δεν υπάρχει επαφή ή οποιουδήποτε είδους προσέγγιση με το υπουργείο Παιδείας. Είναι σαν να είμαστε δύο ξένοι στην ίδια πόλη», λέει καθηγητής του Πολυτεχνείου. Σε πολλά πανεπιστήμια επίσης οι διατάξεις του νέου νόμου προκαλούν και «εμφύλιο» μεταξύ των καθηγητών, καθώς άλλοι προσπαθούν να τον εφαρμόσουν, επιδιώκοντας μάλιστα να καταλάβουν κομβικές διοικητικές θέσεις, και άλλοι υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει επ' ουδενί να εφαρμοστεί. Μέσα a' αυτή τη βαριά ατμόσφαιρα αναμένεται να συνεδριάσουν οι πρυτάνεις στις 21 Οκτωβρίου στην Κομοτηνή. Εκτός των άλλων προβλημάτων, n τροπολογία του υπουργείου με την οποία n ίδια n υπουργός αναλαμβάνει τον έλεγχο για όλες τις εκλογικές διαδικασίες των νέων οργάνων προκαλεί νέα δεδομένα για προσβολή του νόμου-πλαισίου στο ΣτΕ. Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Π. Τσάρτας, δηλώνει στην «Κ.Ε.»: «Βρισκόμαστε σε ένα πολύ λεπτό σημείο, διότι n πρόσφατη τροπολογία αντί να βοηθά την πιθανή νομιμοποίηση, που είναι απαιτητή για να λειτουργήσει ο νέος νόμος, προκαλεί περισσότερα προβλήματα απ' όσα λύνει, θέτοντας πλέον απροκάλυπτα και πάλι προβλήματα αντισυνταγματικότητας». To Πάντειο είναι ένα από τα λίγα ιδρύματα που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης της εξεταστικής και στις 19 Οκτωβρίου αρχίζει το εξάμηνο. Οπως λέει στην «Κ.Ε.» ο πρύτανης Γρ. Σάλτας, «συμπυκνώσαμε την εξεταστική και έτσι αρχίζουμε το πρωί και τελειώνουμε στις 10 το βράδυ. Με αυτό τον τρόπο θα τελειώσουν οι εξετάσεις και πιστεύουμε ότι θα τηρήσουμε τα όρια των δεκατριών εβδομάδων διδασκαλίας για το εξάμηνο. Η παράταση του έτους υπολογίζουμε ότι δεν θα είναι πέραν των δέκα ημερών». To Πάντειο πάντως, μέσα σε αυτή τη σκληρή δοκιμασία, κατάφερε να επιτύχει μια σημαντική διεθνή διάκριση: Ανήκει πλέον και επισήμως στην Πρωτοβουλία του ΟΗΕ (Academic Impact), n οποία μέχρι στιγμής συγκεντρώνει πάνω από 700 πανεπιστήμια σε 100 και πλέον χώρες. Η παγκόσμια αυτή πρωτοβουλία συνασπίζει ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης γύρω από δέκα αρχές, οι οποίες αφορούν τα πεδία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της μόρφωσης, της βιωσιμότητας και της ειρηνικής διευθέτησης των διαφορών. Τα ιδρύματα αναλαμβάνουν δεσμεύσεις για την προώθηση της εκπαίδευσης με έμφαση στο δικαίωμα στην έρευνα, την ελευθερία σκέψης και την καλύτερη εκπαίδευση. M. ΠΑΠ.

ΑΡΘΡΑ

ΠΑΙΔΕΙΑ

Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (EL)
Agricultural University of Athens (EN)

2011-10-17T07:30:20Z
2011-10-16


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.