Τα «τρυκ» με τα κενά καθηγητών στα σχολεία

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Άρθρο (EL)

2012 (EL)

Τα «τρυκ» με τα κενά καθηγητών στα σχολεία

ΛΑΚΑΣΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

Τα «τρυκ» με τα κενά καθηγητών στα σχολεία Πώς με χιλιάδες εκπαιδευτικούς χρειάζονται χιλιάδες διδάσκοντες! Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ - «Πόσα κενά συλλέξατε από τα σχολεία Tns περιφέρειάε σου;» - «Περίπου 2.500». - «Μάλλον είναι πολλά. Epeis τα υπολογίζουμε περίπου 2.000». - «Εντάξει as πούμε τόσα!»... Τελικά, το περιφερειακό στέλεχοε πολύ γρήγορα επείσθη από τον συνάδελφο του στην κεντρική διοίκηση του υη. Παιδεία5 για τον αριθμό των κενών. Πρόκειται για διάλογο που διημείφθη πρόσφατα στο υπουργείο ενόψει Tns προετοιμαoias Tns νέα5 σχολική5 xpovras και το ανορθολογικά δομημένο σύστημα του προσωπικού Tns δημόaias εκπαίδευσα. Είναι ενδεικτικό ότι υπήρξε περίπτωση μεγάλα περκρέρειαε στην οποία εκπαιδευτι- Τη στιγμή που στην Ελλάδα υπάρχουν HO ειδικότητες στη Βρετανία είναι μόνο 28, ενώ ανάλογοι είναι οι αριθμοί και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. κοί πέρυσι δίδασκαν έωε 4 ώρεε την εβδομάδα. Τα στρεβλά του συστήματοε οφείλονται σε τρετε κύpious λόγουε: στον τρόπο υπολογισμού των κενών, στην πληθώρα των ειδικοτήτων αλλά και στην ανορθολογική -με κομματικά κριτήρια, πολλέε φορέ5- κατανομή των διορισμών μονίμων εκπαιδευτικών ανά περιφέρεια. Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία του υπ. Παιδείαε στην ελληνική εκπαίδευση υπηρετούν 156.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων οι 70.000 στην πρωτοβάθμια και οι 86.000 στη δευτεροβάθμια. Την τελευταία δεκαετία έγιναν 40.673 διορισμοί μονίμων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ano την άλλη, την τελευταία πενταετία έγιναν 14.978 ηροσλήψειε αναπληρωτών. Γιατί δεν φτάνουν οι διορισμοί των μονίμων; ntos κάθε χρόνο παρουσιάζονται κενά; Ενδεικτικά, ο αιρετ05 Tns Διδασκαλικά Ομοσπον6ias στο ΠΥΣΠΕ κ. Δ. Μπράτα εκτίμησε τα κενά σε 16.000 (6.000 για το βασικό πρόγραμμα δημοτικών και νηπιαγωγείων και 10.000 για τα μαθήματα ειδικοτήτων του προγράμματοε των ολοήμερων) μετά tis 1.673 συνταξιοδοτήσει, ενώ ο γ. γ. Tns ΟΛΜΕ κ. Θ. Κοτσυφάκα τα υπολόγισε σε 3.000 μετά tis περίπου 3.000 αιτήσει συνταξιοδότησα. Evas βασικ05 λόγο5 για την ύ¬ παρξη κενών στα σχολεία είναι ο Tponos υπολογισμού tous. Κρίσιμο στοιχείο είναι n διάκριση μεταξύ οργανικών και λειτουργικών κενών και n μεταβλητή του ωραρίου κάθε εκπαιδευτικού ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσία5. «Οργανικό κενό» υπάρχει όταν απουσιάζει εκπαιδευτικόε από οργανική θέση και πρέπει να αντικατασταθεί. «Λειτουργικό κενό» προκύπτει από tis ώρε5 διδασκαλίαε που πρέπει να γίνουν και γι' αυτέ5 δεν υπάρχει εκπαιδευτικ05. Αυτό προκύπτει διότι το υποχρεωτικό ωράριο κάθε καθηγητή εξαρτάται από τα χρόνια υπηρεσίαε του. Οι πρωτοδιόριστοι πρέπει να διδάξουν 21 ώρε5 εβδομαδιαίοι, με τη συμπλήρωση δετίαε σι ώρεε μειώνονται σε 19, στην 7ετία otis 18 και στην 20ετία otis 16. Για παράδειγμα, όταν ένα Γυμνάσιο έχει ένα φιλόλογο με 21 χρόνια υπηρεσία5 (και άρα 16 ώρε$) και οι ώρεε των φιλολογικών μαθημάτων είναι 25, μένουν κενέε 9 ώρε5 διδασκαλία5. Εάν προσληφθεί ivas φιλόλογοε στη θέση τότε θα πρέπει να διδάξει 21 ώρεε, αλλά το σχολείο θα μπορεί να τον αξιοποιήσει μόνο 9 ώρεε. Ομωε, στον υπολογισμό των κενών αντί να υπολογίζονται τα συνολικά λειτουργικά κενά σε κάθε περιφέρεια, τα αιτήματα υποβάλλονταν με βάση τα οργανικά κενά. Η στρέβλωση οφείλεται και στον μεγάλο αριθμό ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, με τη μεγαλύτερη πληγή στην τεχνική-επαγγελματική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου πολλοί καθηγητέε ειδικοτήτων έχουν ελάχιστεε ώρεε μαθήματοε εβδομαδιαίοι. Πιο συγκεκριμένα, στην Ελλάδα υπάρχουν HO ειδικότητεε καθηγητών, την ίδια στιγμή που ογπ Βρετανία ο αριθμόε των ειδικοτήτων είναι μόνο 28, ενώ ανάλογοι είναι οι αριθμοί και oris υπόλοιπεε χώρεε Tns Ευρώπα. Η υπερπληθώρα στην Ελλάδα οφείλεται axis τεχνολογικέε ειδικότητεε. Optos, καθώε οι περισσότεροι απόφοιτοι Γυμνασίου προτιμούν τα Γενικά Λύκεια αντί των Επαγγελματικών (75,5%-24,5% n αναλογία πέρυσι) πολλοί καθηγητέε ειδικοτήτων στα επαγγελματικά σχολεία δεν έχουν αντικείμενο εργασίαε, με αποτέλεσμα «κάποιοι να κάνουν μάθημα 4 ώρεε την εβδομάδα» ανέφερε στην «K» έμπειροε εκπαιδευτικόε. Τέλοε, βαθιά πληγή για tis σημερινέε στρεβλώσει είναι οι πελατειακέε, κομματικέ5 σκοπιμότητεε. Tis προηγούμενε5 δεκαετίεε ουκ ολίγεε φορέε από το σύνολο των διορισμών μονίμων πριμοδοτήθηκαν εκλογικέε περιφέρειεε... Οι στρεβλώσεις σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση 40.673 διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών, την τελευταίο δεκαετία, έγιναν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι περισσότερες στον κλάδο των Φιλολόγων (7.546) 14.978 προσλήψεις αναπληρωτών έγιναν την τελευταία πενταετία. Οι περισσότερες; επίσης, στον κλάδο των Φιλολόγων (5.580) Σε χιλιάδες Φ Αναπληρωτές που προσλαμβάνονται κάθε χρόνο στην στη πρωτοβάθμια δευτεροβάθμια ...στο Γυμνάσιο ...στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Αναλογία μαθητών προς εκπαιδευτικούς., Η Ελλάδα έχει μία ano τις χαμηλότερες αναλογίες μαθητών προς εκπαιδευτικούς ΠΗΓΗ: Υπουργείο ποι&είαί Ε.Ε.-19 Ελλάδα © ...στο οοςα ( 12,5 Λύκειο Ε.Ε.-19 Θ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ Αύξηση των ωρών διδασκαλίας «Κλείδωσε» n αύξηση των ωρών διδασκαλίας κάθε εκπαιδευτικού κατά ένα τρίωρο την εβδομάδα. Με τον τρόπο αυτό το υπουργείο Παιδείας υπολογίζει ότι δεν θα αναγκασθεί να προχωρήσει -και άρα θα εξοικονομήσει τα αντίστοιχα κεφάλαια- σε προσλήψεις 5.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών το 2013-2014. Ο σχεδιασμός του υπουργείου συγκλίνει με έκθεση του ΟΟΣΑ που συστήνει οι ώρες διδασκαλίας να αυξηθούν στις 25 ώρες την εβδομάδα στην πρωτοβάθμια και στις 22 στη δευτεροβάθμια. Με βάση τα ισχύοντα, οι εκπαιδευτικοί έχουν -ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας- στην πρωτοβάθμια από 21 έως 24 ώρες εβδομαδιαίως και στη δευτεροβάθμια από 16 έως 21 ώρες. Η απόφαση της αύξησης των ωρών ελήφθη διότι τα στοιχεία δείχνουν ότι πολλοί μόνιμοι εκπαιδευτικοί (ίσως και λόγω της ειδικότητάς τους) κάνουν πολύ λιγότερες ώρες σε σχέση με το ανώτερο δυνατό. Οι Ελληνες εκπαιδευτικοί διδάσκουν κατά μέσο όρο εβδομαδιαίως 18,5 ώρες στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, μέσος όρος που συγκλίνει με τον ευρωπαϊκό (19,1 στο Γυμνάσιο και 18,4 στο Λύκειο). Ετσι, ελλείψει πόρων, θεωρείται ότι οι ώρες μπορεί να αυξηθούν χωρίς να επιβαρυνθεί το εκπαιδευτικό έργο. Ενδεικτικά στην E.E. τις περισσότερες ώρες διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί σε Μάλτα (26 ώρες), Βουλγαρία και Σκωτία (23), ενώ τις λιγότερες σε Φινλανδία (13 έως 17) και Πολωνία (14). Από την άλλη, στην Ευρώπη n σχολική χρονιά διαρκεί κατά μέσο όρο 42 εβδομάδες, ενώ στην Ελλάδα 36 εβδομάδες, χωρίς να υπολογίζονται οι 4 με 5 εβδομάδες των εξετάσεων (σύνολο 40-41 εβδομάδες). Τα «τρυκ» με τα κενά καθηγητών στα σχολεία

ΑΡΘΡΑ

ΠΑΙΔΕΙΑ


2012-09-09T07:30:18Z
2012-09-09


Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.